کد خبر: 955472
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۵
نگاهی به پیشنهاد داغ این روزهای بازار خودرو
این روز‌ها قیمت خودرو در کشور آنقدر بالا رفته که برخی فعالان بازار و مسئولان، واردات خودرو‌های خارجی دست‌دوم را راه حلی برای این معضل عنوان می‌کنند و بحث‌هایی در این مورد بین دست‌اندرکاران مطرح شده است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: هر چند واردات خودرو‌های دست‌دوم در ایران طی سال‌های گذشته اتفاق نیفتاده است، اما این تجربه در برخی کشور‌ها نتیجه مثبتی به همراه داشته که می‌توان افزایش کیفیت تولیدات داخلی و همچنین رضایت‌مندی مردم را از جمله این آثار دانست. هر چند ممکن است عده‌ای اختصاص ارز به واردات خودرو (چه صفر و چه دست‌دوم) را در شرایط فعلی امری غیرضروری بدانند، اما برخی معتقدند ارزبری خودرو‌های داخلی و همچنین قطعات نیز بالاست و در نهایت، مردم هم از کیفیت پایین خودرو‌ها ناراضی‌اند.

به گفته فعالان بازار خودرو، طی سال‌های گذشته در ایران واردات خودروی خارجی با ارزش کمتر از ۱۵ هزار دلار اتفاق نیفتاده و این در حالی است که در برخی کشور‌ها ۹۰ درصد مردم خودروی دست دوم با ارزش کمتر از ۱۰ هزار دلار سوار می‌شوند و بقیه نیز خودروی صفر با اقساط ۵ ساله بدون سود خریداری می‌کنند.

در چنین شرایطی رحمانی وزیر صنعت محدودیت واردات خودرو‌ها را اقدامی برای حمایت از تولید داخل عنوان می‌کند. در مقابل، برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند واردات کالا و از جمله خودرو می‌تواند باعث تقویت کیفیت تولیدات داخلی و کاهش قیمت‌های حبابی در بازار شود.

کاهش ۵۰ درصدی قیمت‌ها با واردات خودرو دست دوم

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در این مورد به خبرنگار فارس گفت: اگر واردات خودرو‌های دست دوم به کشور صورت گیرد شاهد کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت خودرو در بازار خواهیم بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت سانتافه مدل ۲۰۱۶ در بازار حدود ۷۵۰ میلیون تومان است در حالی که می‌توان همین خودرو را با کارکرد ۲۰ هزار کیلومتر و قیمت کمتر از ۱۰ هزار دلار به کشور وارد کرد و در نهایت با در نظر گرفتن تعرفه ۱۰۰ درصدی، قیمت این خودرو در داخل حدود ۲۵۰ میلیون تومان خواهد بود.

مؤتمنی ادامه داد: هم اکنون قیمت هایما در بازار ۳۱۵ میلیون تومان است که در صورت واردات خودرو‌های دست‌دوم خارجی، این خودرو نیز با همان قیمت ۱۰۰ میلیون تومانی خرید و فروش خواهد شد.

به گفته وی، در صورت واردات خودرو‌های دست‌دوم قیمت ۲۲۰ میلیون تومانی چانگان نیز به ۷۰ میلیون تومان برخواهد گشت.

مؤتمنی با بیان اینکه واردات خودرو‌های دست‌دوم خارجی باعث متعادل شدن قیمت تولیدات داخل و افزایش کیفیت آن‌ها می‌شود، گفت: کشور‌هایی مانند آذربایجان، گرجستان، ارمنستان، ترکیه و هند از سیاست واردات خودرو‌های دست‌دوم در جهت افزایش رضایت‌مندی مشتریان و همچنین بهبود تولیدات داخلی خود استفاده کرده‌اند.

وی با بیان اینکه این تجربه در کوتاه مدت می‌تواند خودرو را از کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی تبدیل کند، افزود: در صورت واردات خودرو‌های دست‌دوم، واسطه‌گری در بازار خودرو جمع خواهد شد و قیمت هر خودرو بر اساس نرخ جهانی مشخص می‌شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با تأکید بر اینکه نباید با عرضه کم، زمینه نابسامانی بازار خودرو فراهم شود، اظهار داشت: پیش از عید پیشنهادی در این مورد مطرح شد، ولی وزیر صنعت با این توجیه که باید از تولیدات داخل حمایت شود با این موضوع مخالفت کرد.

وی افزود: ما هم معتقدیم که باید از تولید داخل حمایت شود، ولی این کار نیازمند افزایش تیراژ تولید است و در شرایطی که نمی‌توانیم نیاز روزانه بازار خودرو را حل کنیم بهتر است به موضوع واردات خودرو‌های دست‌دوم توجه شود.
منبع: فارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۷
0
0
اینهم یک حربه دیگر از جیب مردم خواهد بود
جواد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۷
0
0
وزیر صنعت عمرا نمیزاره همچین اتفاقی بیوفته
یه پراید سوار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
0
0
با همین سیاست غلط آقای وزیر پرایدو 50 میلیون کردن. کدام نماینده ویا وزیر برای حمایت از تولیدات داخلی ماشین تولید داخل پراید سوار میشه؟ و یا اگه پراید تولید داخلی محسوب میشه چرا اینقدر گرون شده؟
مجید موسوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
0
0
اگر واردات اتومبیل دست دوم آزاد بشه شک نکنید هم به نفع تولید کننده هم به نفع مصرف کننده
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار