کد خبر: 955458
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۴
اصول طلايي براي توليد بهترين زعفران دنيا
طلاي سرخ، طلاي سرخف طلاي سرخ. زعفران، یا اصطلاحاً طلای سرخ، گران‌ترین ادویه دنیا است که در ایران، به‌عنوان مهم‌ترین تولیدکننده این محصول، جایگاه ویژه‌ای دارد. اهمیت زعفران در ایران از جنبه‌های گوناگونی نظیر نیاز اندک به آب در مقایسه با سایر محصولات کشاورزی، اشتغال‌زایی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان و همچنین ارتزاق بیش از ۴۰۰ هزار نفر قابل ارزیابی است...
حوريه ملکي

 

حوريه ملکي

 

 طلاي سرخ، طلاي سرخف طلاي سرخ. زعفران، یا اصطلاحاً طلای سرخ، گران‌ترین ادویه دنیا است که در ایران، به‌عنوان مهم‌ترین تولیدکننده این محصول، جایگاه ویژه‌ای دارد. اهمیت زعفران در ایران از جنبه‌های گوناگونی نظیر نیاز اندک به آب در مقایسه با سایر محصولات کشاورزی، اشتغال‌زایی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان و همچنین ارتزاق بیش از ۴۰۰ هزار نفر قابل ارزیابی است. در حال حاضر، ایران حدود ۲۳۰ تن از تولید جهانی این محصول را دارا است. صادرات زعفران ایران دارای سهم ۷۰ درصدی در ارزش صادرات این محصول در کل جهان، ۲.۶ درصد ارزش کل صادرات بخش کشاورزی ایران و یک درصد ارزش کل صادرات غیرنفتی کشور طی سال‌های اخیر بوده و بر همین اساس این ادویه مهم، به‌عنوان محصول مهم صادراتی کشاورزی کشور دارای ارزش بالایی است.

 

***

 

پیش از این زعفران ایران به شکل فله ای به کشورهایی همچون اسپانیا و ایتالیا صادر و از آنجا با بسته بندی این کشورها، به دیگر کشورها صادر می شد؛ این اقدام به ضرر تولید کنندگان و تجار ایرانی بود. در سال های اخیر، با دراختیار گذاشتن پیاز زعفران ایران به کشور افغانستان، این کشور به یکی از رقیبان ایران در تولید و عرضه زعفران تبدیل شده است.

هر چند تولیدات زعفران در کشور افغانستان به دلیل شرایط آب و هوایی درحد ناچیزی است اما این کشور در آینده می تواند در تولید این محصول منحصر به فرد خطر بزرگی برای ایران بشمار آید. این امر نگرانی هایی را برای تولیدکنندگان و دست اندرکاران این صنعت ایجاد کرده است.

برخی کارشناسان براین باورند که هم اکنون ایران بزرگترین تولیدکننده زعفران در دنیا به شمار می رود و می تواند با ثبت جهانی این محصول استراتژیک مالکیت آن را برای خود حفظ کند.

مجری طرح ملی توسعه گیاهان دارویی با بیان اینکه ایران نزديک به 90 درصد از زعفران جهان را تولید می کند، گفت: با این وجود جایگاه ایران در تجارت جهانی آن هفدهم است.

پیمان یوسفی آذر با اشاره به اینکه سال ٩٥؛ ٣٣٦ تن زعفران در کشور تولید شد، اظهارداشت: اين ميزان در سال 96 به حدود ٣٦٥ تن رسيد و طبق برنامه میزان تولید تا سال ١٤٠٠ باید به ٥٠٠ تن برسد.

 

* اصول مهم در تولید بهترین زعفران جهان

 

رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی خراسان رضوی، بهداشت، کیفیت و راندمان تولید را سه اصل مهم ذکر کرد و گفت: متوسط تولید زعفران در ایران از سطح سه هزار هکتار حدود ۳.۵ کیلوگرم است در حالی که تولیدکنندگان نمونه و برتر ۲۰ تا ۳۰ کیلوگرم برداشت می‌کنند.

علی شریعتی مقدم، مدیر عامل شرکت بین‌المللی نوین زعفران عنوان کرد: اکنون حدود ۴۲۰ تن زعفران تولید می‌کنیم اما آمارها بیشتر است و ایران، خواستگاه زعفران دنیا به شمار می‌رود.

نایب رئیس اتحادیه صادر کنندگان داروی گیاهی کشور افزود: بدون شک بهترین زعفران جهان در ایران تولید می‌شود به طوری که اکنون تولید کننده ۹۴ درصد زعفران جهان هستیم و در مقابل اسپانیا فقط یک تن تولید دارد. اگر این محصول بهتر خشک شود ماندگاری و قدرت رنگ دهی بالا رفته و برای بازارهای جهانی بسیار مفیدتر است. اگر به سمت هدف‌گذاری مزارع ارگانیک و تولید ۱۰ تا ۱۲ کیلوگرم برسیم سودآوری دو برابری خواهیم داشت.

وی ادامه داد: صنایع غذایی در کشورهای بزرگ دنیا استاندارد و قانونی به نام تجارت منصفانه دارند که واحدهای تولیدی یا صادراتی ملزم هستند از تولید کننده خود حمایت جدی داشته و آن‌ها را تحت پوشش قرار دهند و همچنین باید کمک کنند ۱۰ درصد ظرفیت مجموعه تولیدی از نظر سودآوری و کار علمی بالا برود.

شریعتی مقدم اظهار کرد: اگر برخی سال‌ها در ایران محصول روی دست کشاورزان می‌ماند چون از قبل اقدامات لازم پیش بینی نشده است ولی در این استاندارد آموزش و خرید تضمینی به عهده شرکت است.

نایب رئیس انجمن صادرکنندگان نمونه و برتر کشور ادامه داد: در منطقه کاشمر ۷۷۰ قرار داد با هدف گذاری ۴ هزار نفر منعقد شده و در کشاورزی، قراردادی برای آموزش ۲۰ هزار نفر داریم.

وی تاکید کرد: نوآوری باید سودآور باشد، بدون شک برای ارتقا اقتصادی نیازمند ارتقا علمی و بکارگیری دانش روز هستیم که برای این کار در منطقه ۱۲ اقدام را پیش بینی کرده‌ایم که یکی تهیه بانک جامع اطلاعات زعفران، تدوین برنامه‌های راهبردی و همکاری با دانشگاه است.

رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: در این راستا با ۲۰ دانشگاه مختلف از جمله مرکز آموزش عالی کاشمر ۲۰ قرارداد تفاهم‌نامه داریم که با هرکدام یک پروژه را پیش خواهیم برد.

وی عنوان کرد: با توجه به این که گاه روش انتقال آب را تغییر و از روش‌های نوین آبیاری استفاده می‌کنیم ولی همان اندازه یا بیشتر آب مصرف می‌کنیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی خراسان رضوی اظهار کرد: باید ارزش افزوده و تولید اقتصادی بیشتری داشته باشیم و میزان کمتری آب مصرف کنیم؛ وقتی در تولید گلخانه‎ای مصرف آب به ۶۰ یا ۷۰ برابر کاهش پیدا می‌کند با توسعه گلخانه‌ای که در استان داریم باید شاهد کاهش مصرف آب با افزایش تولیدات اقتصادی باشیم.

 

* ایران رتبه اول تولید زعفران در جهان

 

چند ماه پيش بود که معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور گفت: در سال ۱۳۹۶-۱۳۹۷ ایران با تولید بیش از ۸۸ درصد زعفران دنیا مقام اول تولید زعفران جهان را در اختیار گرفت و همچنان سهم زعفران صادراتی ایران ۹۶ درصد از بازارهای جهانی زعفران کل دنیا در سال گذشته بوده است.

حسین شیرزاد افزود: زعفران سوپر نگین ایرانی، که هیچ قسمت زرد یا سفید رنگ در آن وجود ندارد و فقط از کلاله تشکیل شده است، با میزان سافرانال زیر یک درصد، همچنان بهترین نوع زعفران صادراتی در جهان محسوب می‌شود. کشت زعفران ایران عمدتا در بهترین ارتفاعی که برای کشت زعفران مناسب است در حدود ۱۳۵۰ تا ۲۲۰۰ متر از سطح دریا صورت می‌گیرد. بنابراین قیمت گذاری این محصول راهبردی باید بگونه‌ای باشد که هم حفظ بازارهای خارجی را مد نظر داشته و هم درآمد اقتصادی کشاورزان و تولید کنندگان داخلی را تامین نماید.

شیرزاد در ادامه تصریح کرد: زعفران ایرانی، کالایی صادرات محور است و نیاز به بازار مدرن و محصول استاندارد دارد، لذا اگر قیمت زعفران از حد متعارف و منصافه پایین‌تر باشد تولید کنندگان داخل کشور دچار زیان شده و تولید این محصول را رها می‌کنند و اگر قیمت بالا باشد تجار و مصرف کنندگان خارجی به خرید زعفران از کشورهای دیگر روی می‌آورند و این امر باعث توسعه کشت  این محصول در سایر کشورها می شود و درآینده کشورهایی مانند افغانستان و هند رقیب ایران در تولید زعفران خواهند شد لذا قیمت گذاری زعفران فرآیندی بسیار حساس است که نیاز به تجربه و تدبیر و مشارکت همه حلقه‌های زنجیره تولید اعم از تولیدکنندگان، صنایع بسته‌بندی و صادرکنندگان را دارد.

وی گفت: سازمان مرکزی تعاون روستایی در سال زراعی ۱۳۹۶-۱۳۹۷  سعی کرده تا با مدرن کردن بازار زعفران(بازار فیزیکی، گواهی سپرده کالایی و بازار بورس آتی) و استاندارد سازی محصول کمک شایانی به صادرات طلای سرخ کند بگونه‌ای که بر اساس گمانه‌زنی‌های دفتر بازرگانی سازمان تعاون،  بیش از ۲۵۰ تن زعفران به ارزش تخمینی بیش از ۳۵۲ میلیون دلار زعفران از کشور به بازارهای بین المللی با متوسط قیمت کیلویی حداقل ۹۷۰ دلار و حداکثر ۱۳۰۰ دلار صادر شده است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور اذعان داشت: در سال ۹۶ قیمت زعفران بشدت کاهش یافت و به کمتر از کیلویی ۳ میلیون تومان رسید تا جایی که سازمان مرکزی تعاون روستایی به نمایندگی از وزارت جهاد کشاورزی با هدف حمایت از تولیدکنندگان ناچار به خرید حمایتی زعفران گردید و قریب به ۶۷ تن زعفران درگریدهای نگین، شبه نگین، پوشال مرغوب و پوشال معمولی را خریداری کرد. دراین سال، رصد قیمت بازارهای جهانی و ارزش ذاتی محصول زعفران در مقایسه با سایر محصولات مبنای قیمت‌گذاری زعفران‌های خریداری شده گردیده و کل زعفران بصورت شفاف در تابلوی بورس کالا برای مصارف داخلی و صادرات عرضه شد و در مراحل پایانی عرضه زعفران، سطح قیمت بگونه‌ای تنظیم شد که مبنای درستی برای محصول جدید کشاورزان باشد.

 

 

 

 

 

 

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
نرگس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
1
4
اصلن هم نیست مقام اول در جهان افغانستان دارد
ساراتاجی زادگان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
1
0
امیدوارم اشخاصی پاسخ منو بدهند چه کسی باید پادار باشد شایگان سمت یا افراد زحمت کشت ونه اسکول
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار