کد خبر: 955337
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۶
پیام دکتر مونسان به مناسبت روز بزرگداشت فردوسی و پاسداشت زبان فارسی
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پیامی به مناسبت 25 اردیبهشت روز بزرگداشت فردوسی، شاهنامه را دانشنامه فرهنگ و تاریخ ایرانیان و از بزرگترین شاهکارهای ادبیات جهان توصیف کرد.

 

به گزارش جوان آنلاين به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی پیام دکتر علی اصغر مونسان به این مناسبت به شرح زیر است:

 

به نام خداوند جان و خرد

کزین برتر اندیشه برنگذرد

 

  25 اردیبهشت روز بزرگداشت فردوسی، روز گرامیداشت نگاهبان و پدر زبان فارسی؛ مناسبتی که در تقویم ملی به نیکی روز پاسداشت زبان فارسی نیز نامگذاری شده است. حكيم ابوالقاسم منصور بن حسن فردوسی توسي بزرگترین حماسه سرای ایران و یکی از برجسته ترین حماسه سرایان جهان است و بی تردید از باب چنین شکوه و عظمتی است که رهبر فرزانه مان فردوسی را خدای سخن و بر فراز قله ادبیات پارسی توصیف می کنند.

شاهنامه حکیم توس گنجینه ای از حکمت و اخلاق، فرهنگ و اندیشه، داشته های معرفتی و باورهای اعتقادی ایرانیان است که با ناب ترین واژه ها و زیباترین داستان ها روایت شده است. در اهمیت شاهکار بی بدیل حماسه سرای خراسان اگر بگوییم شاهنامه دانشنامه فرهنگ و تاریخ ایرانیان است سخن به اغراق نگفته ایم و فردوسی خود نیز به اهمیت کار بزرگش واقف بوده و به درستی نتیجه ی رنج سی‌ساله‌ و ماحصل تمام اندوخته‌های مادی و معنوی خویش را اینگونه سروده است :"پی افکندم از نظم کاخی بلند - که از باد و باران نیابد گزند".

فردوسی هرچند زاده خراسان، اما گستره فرهنگی شاهنامه اش به وسعت ایرانشهر و اندیشه های والایش ورای مرزهای جغرافیایی و عرصه ای به فراخنای "جهانشهر" است.

اما فراتر از غنای محتوایی و موضوعی شاهنامه، این زبان و کلام فردوسی است که اثرش را جاودانه کرده است، تا جایی که پس از 10 قرن، هنوز و هم چنان بر دل و جان مخاطب امروز می نشیند و دغدغه های فرهنگی ایرانیان را به روشنی و زیبایی بازگو می کند. از اینروست که دیوان نگاهبان بزرگ زبان فارسی، در کنار آثار حافظ و سعدی و مولانا همواره مهمان خانه و کاشانه یکایک ایرانیان بوده است، و نسخه ای از آن نیز هم نشین شاهکارهای تاریخ ادبیات بشر در بزرگترین کتابخانه های جهان.

شاهنامه فردوسی نامه ماندگاری مرز پرگهر ایران است و جاودانگی پهلوانان و پاکانی که نام و نشان خود را میراث هر ایرانی کرده اند تا جهان بر آستان قامت استوار و پرغرور آنان سر تعظیم و ستایش فرود آورد.

آنچه فردوسی را در ذهن و دل ایرانیان مسلمان ماندگار کرده، عشق زلال او به ایران زمین و ارادت خالصانه او به اهل بیت(ع) بوده است: "منم بنده‌ی اهل بیت نبی- ستاینده‌ی خاک پای وصی"؛ و آنچه شاهنامه را در جهان جاودانه ساخته، غنای شگفت انگیز و منحصر به فرد کلامی و محتوایی آن است. بی تردید در سایه چنین گنجینه هایی، فرهنگ و تاریخ سرزمین وسیعمان ایران، هیچ گاه دستخوش فرسودگی و پژمردگی، سکون و سکوت، ایستایی و میرایی نخواهد شد. ایران اسلامی با نام فردوسی و سعدی، حافظ و مولوی، و دیگر ستارگان علم و ادب این مرز و بوم فرهنگ پرور زنده و پویا است و همین آموزه های معرفتی در آمیخته با معنویت و دینمداری، دژی مستحکم در صیانت از هویت اصیل و ماندگار ایرانیان به وجود آورده است.

25 اردیبهشت، روز بزرگداشت فخر شعر و ادب پارسی حکیم ابوالقاسم فردوسی بر همه ایرانیان فرهنگ دوست و هنر پرور سراسر جهان گرامی باد."

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار