کد خبر: 955334
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۳
بارش‌های بهاری علف‌های هرز را به باروت تبدیل کرده است
بهار امسال متفاوت از هر سال پرباران‌تر آغاز شد؛ بارش‌هایی که توانستند ساقه خشک درختان را دوباره‌تر کنند و شرایط را برای رویش گیاهان بسیاری فراهم سازند.
سرويس ايران جوان آنلاين: بهار امسال متفاوت از هر سال پرباران‌تر آغاز شد؛ بارش‌هایی که توانستند ساقه خشک درختان را دوباره‌تر کنند و شرایط را برای رویش گیاهان بسیاری فراهم سازند. اما چون هنوز اقلیم ایران به دوران ترسالی برنگشته است، این گیاهان تازه‌روییده توان مقابله با گرمای طاقت‌فرسای تابستانی را ندارند و خیلی زود خشک می‌شوند. همین موضوع می‌تواند با کوچک‌ترین جرقه وسیع‌ترین جنگل‌های کشور را به آتش بکشد. بنابراین ضروری است جنگلبانان امسال مجهزتر از هر سال برای اطفای حریق آماده شوند. آتش‌سوزی‌هایی که همین حالا با سوختن ۴۰ هکتار از جنگل‌های شهرستان گچساران آغاز شده است.

بارش‌های خوب امسال دوباره خاطره روز‌های خوش ترسالی را در ذهن کشاورزان، محیط‌بانان و جنگلبانان زنده کرد؛ روز‌هایی که تا چشم کار می‌کرد همه جا سرسبز و کشاورزی از رونق ویژه‌ای برخوردار بود. کارشناسان محیط‌زیست در این باره معتقدند که هر چندسال یکبار شرایط زیست‌محیطی ایران وارد خشکسالی و سپس ترسالی می‌شود و این تغییرات اقلیمی همواره طی دهه‌های گذشته تکرار شده است. بنابراین آمادگی برای هر دو دوره به اعتقادکارشناسان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. آمادگی‌ای که می‌تواند یک بار با مدیریت منابع آبی باشد و یک بار دیگر با حفاظت از عرصه‌های طبیعی صورت بگیرد. حالا هم به نظر می‌رسد دوباره ایران به سمت ترسالی پیش برود؛ با اینکه تعداد قابل توجهی از کارشناسان معتقدند هنوز نمی‌توان درباره این موضوع که دوباره به سمت ترسالی رفته‌ایم نظر داد، اما معتقدند بارش‌های بهاری امسال خطرات بسیاری را برای مناطق جنگلی به دنبال دارد. یکی از این خطرات تشدید آتش‌سوزی‌های گاه و بیگاه در این عرصه‌هاست؛ چراکه با رویش مجدد گیاهان کوچک و کم‌توان که در مقابل گرمای تابستانی تاب نمی‌آورند احتمال آتش‌سوزی هم زیاد می‌شود. اتفاقی که اکنون با سوختن چندین هکتار از جنگل‌های شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد آغاز شده است.

آتش‌سوزی ارتفاعات گچساران ادامه دارد

۴۰ هکتار از جنگل‌های گچساران طعمه حریق شده است؛ حریقی که معلوم نیست تا چه زمانی ادامه یابد. چراکه رئیس اداره منایع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گچساران با اشاره به اینکه آتش‌سوزی در کوه‌های کارکنان در ساعت ۱۶ دو روز گذشته در شهرستان گچساران آغاز شده است، می‌گوید: «این آتش‌سوزی پس از یک ساعت مهار شد که مجدداً این آتش در جای دیگری از کوه‌های کارکنان و ارتفاعات آغاز شد و پس از تلاش بسیار در ساعت ۲۱:۳۰ سه‌شنبه شب مهار شد.» فرجام جلیلی با اشاره به اینکه برای مهار این آتش‌سوزی بالغ بر ۱۵ نفر از نیرو‌های محلی، منابع طبیعی، انجمن کوهنوردی و محیط‌زیست شرکت کردند، اضافه می‌کند: «بر اثر این آتش‌سوزی بالغ بر ۴۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع ارتفاعات آبگرم و امامزاده اسماعیل گچساران سوخت.» این مقام مسئول با اشاره به اینکه وزش باد و رویش مجدد علف‌های هرز مزید بر علت شده تا این حجم از عرصه طبیعی طعمه حریق شود، ادامه می‌دهد: «وزش باد شدید این آتش را به سمت ارتفاعات کشانده و آن را گسترش داده بود.» بنابراین می‌توان از این آتش‌سوزی که در حال حاضر به صورت موقت مهار شده است درس گرفت که دوباره هر زمانی و هر جایی از مناطق جنگلی می‌تواند شعله‌ور شوند.

مسئولان تجهیزات اطفای حریق را آماده کنند

آتش‌سوزی امسال با توجه به رویش گیاهان کوچک داغ‌تر از سال‌های گذشته خواهد بود. بنابراین ضروری است قبل از نابود شدن بخش وسیعی از مناطق جنگلی مسئولان چاره‌ای برای خاموش‌کردن حریق در نخستین ساعات آن بیندیشند؛ کاری که با افزایش تعداد جنگلبانان و محیط‌بانان به همراه تجهیز آن‌ها به تجهیزات اطفای حریق امکان‌پذیر است؛ چراکه طی سال‌های گذشته آتش‌سوزی‌ها اغلب به دلیل ناتوانی در خاموش کردن آن‌ها در ساعات اولیه حادثه گسترش یافته بود؛ شعله‌هایی که گاه جنگلبانان، محیط‌بانان و دوستداران محیط‌زیست با استفاده از ابتدایی‌ترین تجهیزات همچون بیل و سطل خاک برای فرونشاندن آن اقدام می‌کردند و حالا با شرایط فعلی نیاز است روش‌های قدیمی و ناکارآمد کنار رود و جای آن‌ها را تجهیزاتی، چون هواپیما‌های اطفای حریق بگیرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار