کد خبر: 955170
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۳
خرازی در اجلاس سالانه صلح پاریس:
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه چندجانبه‌گرایی با اقدام‌های یکجانبه امریکا با خطر نابودی روبه‌رو است، پیشنهاد داد تلاش جمعی برای شکل‌گیری «چندجانبه‌گرایی نوین» صورت گیرد.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه چندجانبه‌گرایی با اقدام‌های یکجانبه امریکا با خطر نابودی روبه‌رو است، پیشنهاد داد تلاش جمعی برای شکل‌گیری «چندجانبه‌گرایی نوین» صورت گیرد.
به گزارش مهر، سیدکمال خرازی در دومین نشست سالانه مجمع رهبران برای صلح در پاریس که به ابتکار ژان پیر رافارن نخست وزیر پیشین فرانسه تأسیس شده است، حضور یافت. در این اجلاس، ابتدا محور‌های پیش‌نویس گزارش سال مجمع رهبران برای صلح که قبلاً در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفته بود، تشریح شد. پس از ارائه این گزارش، شرکت‌کنندگان دیدگاه‌های خود را درباره محتوای گزارش برای درج و تکمیل آن مطرح کردند. خرازی هم به عنوان نخستین سخنران، دیدگاه‌های خود را درباره گزارش تشریح کرد که مورد توجه و استقبال حاضران قرار گرفت. خرازی با اشاره به برخی موارد مطرح شده در گزارش که نیاز به اصلاح دارد و نکاتی که باید در آن درج شود، اظهار داشت: در عصری که برخی از کشور‌ها نقض حقوق بین‌الملل و خروج از معاهدات بین‌المللی را راه تأمین امیال خود می‌دانند و با قلدری، منافع خود را بر دیگران تحمیل می‌کنند و حتی برای متحدان خود نیز حقی قائل نیستند، نه تنها چندجانبه‌گرایی در حال افول بلکه در مسیر نابودی است.

وی افزود: این شواهد نشان می‌دهد چندجانبه‌گرایی با اقدامات یکجانبه امریکا با خطر نابودی روبه‌رو است، ولی بدون تردید باید به عنوان تنها رویکرد قابل اعتنا برای کاهش مشکلات و حل بحران‌های موجود منطقه‌ای و بین‌المللی و از طرفی جلوگیری از سوءاستفاده قدرت‌هایی که خود را مالک دنیا می‌پندارند از مرگ آن جلوگیری کرد، لذا لازم است با آسیب‌شناسی و بررسی علل ناکامی آن، به تلاش جمعی برای شکل‌گیری چندجانبه‌گرایی نوین (Neo multilateralism) دست زد.

خرازی ادامه داد: برای شکل‌گیری چندجانبه‌گرایی نوین اولاً عدم همراهی با قدرت‌هایی که بدون اعتنا به ضوابط بین‌المللی درصدد تحمیل یکجانبه منافع خود بر دیگران هستند و ثانیاً رایزنی و همفکری اندیشمندان، محققان و تحلیلگران آزاداندیش و همچنین تعامل اتاق‌های فکر در کشور‌های شمال و جنوب و مناطق جغرافیایی مختلف برای رسیدن به طرحی عادلانه ضروری است. خرازی در راستای تحقق و شکل‌گیری «چندجانبه‌گرایی نوین» بر سه محور زیر تأکید کرد: مقابله با یکجانبه‌گرایی، ایجاد اصلاحات در ساختار شورای امنیت سازمان ملل و شیوه‌های تصمیم‌گیری آن، تغییر در رویکرد و نگاه از بالا به پایین و رفتار ناعادلانه قدرت‌های بزرگ و کشور‌های شمال نسبت به کشور‌های جنوب در روابط بین‌الملل و دادن نقش برابر به قدرت‌های نوظهور و بازیگران جدید برای ایفای نقش در شکل‌گیری نظم نوین جهانی ضروری است.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در ادامه اظهار داشت: در گزارش مجمع، به رقابت بین ایران و عربستان در سوریه اشاره شده است که نیاز به توضیحات اصلاحی زیر دارد؛ جمهوری اسلامی ایران به دنبال رقابت با عربستان یا کشور دیگری در منطقه نیست. واقعیت آن است که گروه‌های تروریستی درصدد سرنگونی دولت‌های سوریه و عراق بودند که ایران به دعوت آن دولت‌ها و برای مبارزه با تروریسم و حفظ ثبات و تمامیت ارضی این کشور‌ها به کمک آن‌ها شتافت. در حالی که عربستان با حمایت از گروه‌های تروریستی درصدد سرنگونی این دو دولت بوده است، بنابراین مسئله، رقابت بین ایران و عربستان نیست، مسئله حمایت عربستان از تروریسم و مقابله ایران با تروریسم است.
وی افزود: فراتر آنکه وقتی امریکا نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را که نقش تعیین کننده‌ای در مقابله با گروه‌های تروریستی از جمله داعش و جبهه النصره در منطقه داشته است، در فهرست گروه‌های تروریستی خود قرار می‌دهد، به معنای آن است که امریکا و حکومت‌های وابسته به آن نه تنها از گروه‌های تروریستی برای اهداف خود استفاده می‌کنند بلکه نیرویی را که در شکست آن گروه‌ها نقش اصلی داشته است، تروریست می‌خوانند.
او ادامه داد: در گزارش مجمع همچنین به توافق هسته‌ای بین جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ و به چالش کشیده شدن آن اشاره شده است، لیکن مناسب بود پیمان‌شکنی دولت امریکا در نقض این توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت با خروج یکجانبه از آن و اعمال تحریم‌های اقتصادی اولیه و ثانویه علیه ایران و سایر کشور‌ها نیز خاطر نشان می‌شد.

خرازی همچنین با اشاره موضوع دیگری مبنی بر ناکارآمدی روند صلح در خاورمیانه که در گزارش مطرح شده است، اظهار داشت: در دهه‌های گذشته ابتکارات مختلفی در خصوص بحران خاورمیانه مطرح شده، لیکن بنا به دلایل مختلف هیچ کدام نتیجه‌ای در بر نداشته است. علاوه بر طرح‌های قبلی، طرح جدید امریکا تحت عنوان «معامله قرن» نیز بر دامنه بحران خواهد افزود، زیرا فقط منافع رژیم صهیونیستی را در نظر دارد و در واقع هدیه‌ای به این رژیم برای نابودی فلسطین است.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: موضوع دیگری که خلأ آن در گزارش مجمع احساس می‌شود، معضل تروریسم و افراط‌گرایی مذهبی است که جامعه جهانی را به شدت تهدید می‌کند. گروه‌های تروریستی همچون داعش با تفکر تکفیری وهابی و با حمایت مالی و ایدئولوژیکی برخی دولت‌ها به سرعت رشد کردند و در نقاط مختلف دنیا مستقر شدند و متأسفانه تحت نام اسلام به خشونت و اقدامات تروریستی دست زدند. مسلماً اگر در عراق و سوریه با این گروه تروریستی مقابله جدی به عمل نمی‌آمد و آن‌ها موفق به تشکیل خلافت می‌شدند، جامعه بین‌المللی با فاجعه بزرگ سیاسی و امنیتی جدیدی مواجه می‌شد. مقابله مؤثر و کارآمد با معضل پیچیده تروریسم و افراط‌گرایی مستلزم عزم و اراده جدی جامعه بین‌المللی، همکاری جمعی دولت‌ها و قطع حمایت‌های مالی و ایدئولوژیک از گروه‌های تروریستی است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار