کد خبر: 955147
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۷
رمضان ماهی پر از فضیلت و برکت است. ماهی که در آن عطر نسیم انسان‌دوستی و آرامش همگان را فرامی‌گیرد.
نادیا اسماعیلی
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: رمضان ماهی پر از فضیلت و برکت است. ماهی که در آن عطر نسیم انسان‌دوستی و آرامش همگان را فرامی‌گیرد. در قرآن کریم نیز از این ماه پرفضیلت بسیار یاد شده است و ماه رمضان را فرصتی برای انسان‌ها قرار داده تا کمی از لذت‌های فانی دنیوی دور شوند و به آخرت و کارنامه اعمال خود بیندیشند. ماه پربرکت رمضان همانند تلنگری است که انسان‌هایی را که غرق در مسائل دنیوی شده‌اند به خود می‌آورد تا پنجره توبه را باز و هوای خوش پاک بودن را تنفس کنند. روزه گرفتن تأثیرات قابل توجهی بر سلامت جسم و روان می‌گذارد و از این منظر همیشه تعجب پزشکان و روان‌شناسان را برانگیخته است. همین موضوع سبب شد تحقیق و بررسی‌های فراوانی در رابطه با امر روزه‌داری و تأثیرات آن بر بدن و روان افراد صورت گیرد و جالب اینکه نتایج آن از بسیاری جهات مثبت و قابل تأمل نیز بوده است. فردی که روزه می‌گیرد ذهنش را مانند تخته سیاهی که پر از خط و خطوط شده است پاک کرده و فصلی نو را آغاز می‌کند. این همان فرهنگ غنی انسان‌سازی است که خانواده وظیفه انتقال آن را به نسل‌های بعدی دارند ولی متأسفانه برخی والدین از این امر مهم غافل شده‌اند. امروزه در بعضی خانواده‌ها به وضوح دیده می‌شود که برخی از آن‌ها هیچ بها و ارزشی به مسائل مذهبی و دینی نمی‌دهند. نوجوان و جوان در این شرایط به سؤالاتی برمی‌خورد که نه خود و نه والدینش قادر به پاسخگویی به آن‌ها نیستند و فقط با جواب‌هایی بی‌سر و ته رفتار و اعمالشان را نوعی امروزی بودن تلقی می‌کنند و از زیر بار جواب به فرزندان خود شانه خالی می‌کنند. از سوی دیگر والدینی هستند که مایل به داشتن فرزندانی مؤمن و معتقد هستند، اما راه پاسخگویی به سؤالات و ابهامات فرزندان خود را نمی‌دانند.

اگر پدر و مادری حس کردند که فرزندشان دچار انحراف شده است و نیاز به کمک آن‌ها دارد، می‌توان آن‌ها را تشویق به روزه گرفتن و استفاده از برنامه‌هایی همچون حضور در محافل قرآنی جذاب همراه با تفسیر و معانی و روایت داستان‌های آموزنده پیامبران و ائمه کنند. کتاب‌های خودشناسی و دینی را تهیه کرده و در اختیار آن‌ها قرار دهند و به آن‌ها کمک کنند تا با دانش و آگاهی و اعتقاد قلبی پا در راه سبز ایمان و پاکی بگذارند.

بی‌شک این امر سبب خواهد شد که از لغزش‌های دوران نوجوانی و جوانی و گزند بسیاری از آسیب‌ها دور بمانند، با دیده‌ای باز و گسترده به زندگی و مسائل و اتفاقات بنگرند و سعی در حل آن‌ها کنند.
از سویی بچه‌ها به واسطه فطرت پاکی که دارند دوست دارند مثل بزرگ‌تر‌ها روزه بگیرند. فرصت روزه کله‌گنجشکی را از آن‌ها نگیریم چراکه سن کودکی و نوجوانی بهترین دوران برای تقویت آموزه‌های دینی در بچه‌هاست و از این روزه‌های کودکانه می‌توان یک سبد معصومیت و ایمان چید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار