کد خبر: 954995
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۰
افزایش قیمت‌ها باعث شده تا استقبال دانشجویان از خرید کتاب کاهش یابد. درباره میزان استقبال دانشجویان از غرفه‌های مختلف، اگر از لحاظ مالی به این موضوع نگاه کنیم، تاکنون رضایت‌بخش بوده است، اما ...
مبینا صدیقی
سرویس دانشگاه جوان آنلاین: افزایش قیمت‌ها باعث شده تا استقبال دانشجویان از خرید کتاب کاهش یابد. درباره میزان استقبال دانشجویان از غرفه‌های مختلف، اگر از لحاظ مالی به این موضوع نگاه کنیم، تاکنون رضایت‌بخش بوده است، اما با حساب افزایش قیمت کتاب، کاملاً واضح است که تعداد کتاب‌های خریداری شده از سوی دانشجویان کاهش پیدا کرده است. در واقع میزان فروش سال‌های قبل با امسال تقریباً یکسان است درحالی که تعداد کتاب‌های فروش رفته، کمتر شده است.
مسئول غرفه انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) در نمایشگاه کتاب، تمامی ناشران را درگیر موضوع افت تیراژ دانست و گفت: قیمت‌های بالای برخی کتاب‌ها موجب شد تا دانشجویان از برخی غرفه‌ها فاصله بگیرند. بهروز ورندیلی، در سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره استقبال دانشجویان از کتاب‌های جدید گفت: در این غرفه دانشگاهی ۴۵۰ عنوان کتاب ارائه شده است که از این میان حدود ۵۰ نسخه چاپ اولی هستند که از سال ۹۷ در این نمایشگاه شرکت داده شده‌اند.

کم‌توانی بن کتاب
وی با بیان اینکه استقبال نسبت به سال‌های قبل افزایشی نداشته است، عنوان کرد: این مسئله بدان خاطر است که قیمت بن کتاب نیز نهایتاً ۵۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است در حالی که قیمت کتاب تقریباً ۳ برابر شده است، لذا دانشجویان با محدودیت خرید روبه‌رو هستند. مسئول غرفه انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) درباره دلایل کاهش سرانه مطالعه اظهار داشت: درحال حاضر برخی دانشجویان از نسخه‌های الکترونیکی کتاب‌ها استفاده می‌کنند و این مسئله آمارگیری برای سرانه مطالعه را سخت می‌کند. از طرف دیگر مطالعه کتاب‌های غیردرسی با مطالعه درسی متفاوت است و نباید با یکدیگر مقایسه شوند.

وقتی مطالعه قربانی می‌شود
وی افزود: کتاب‌های دانشگاهی برعکس کتاب‌های عمومی افت تیراژ دارند و به دلیل کمبود مکان و استقبال بعضاً نمی‌توانیم تیراژ بالایی را داشته باشیم. تمامی ناشران با افت تیراژ روبه‌رو هستند.

ورندیلی گفت: به عنوان یک دانشجو و کسی که به مطالعه علاقه دارد باید بگویم بهتر است سهمیه‌ای به انتشارات دانشگاهی برای خرید کاغذ و مواد مصرفی چاپ اختصاص داده شود تا ناشران بتوانند کتاب را با قیمتی پایین‌تر در بازار ارائه کنند و به تبع آن، دانشجویان برای خرید کتاب بیشتر ترغیب شوند.
این در حالی است که مدت‌هاست بسیاری از کارشناسان هشدار می‌دهند که آموزش و پرورش و سازمان سنجش، دانشجویان را به گونه‌ای رشد ندهند که دروس و مطالب را تنها برای روز‌های امتحان مطالعه کنند. در واقع اصل مطالعه را قربانی محفوظات نکنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر