کد خبر: 954876
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۱
محمد صدر، دیپلمات پیشین در مصاحبه با روزنامه ایران، ارگان دولت از اهمیت و فایده برجام می‌گوید: «برای پی بردن به اهمیت برجام، باید شرایط قبل از برجام را بررسی کنیم. پیش از برجام، تحریم‌های بین‌المللی به صورت کامل همه اقتصاد و همه موقعیت و ظرفیت جهانی ایران را هدف گرفته بود و آن روند، می‌رفت تا مشکلات بسیار جدی را بر سر ایران آوار کند. نکته مهم در آن شرایط این واقعیت بود که تحریم‌ها، جنبه بین‌المللی داشت، یعنی با استفاده از قطعنامه‌های سازمان ملل بر ایران تحمیل شده بود و به همین دلیل مطابق منشور ملل متحد، همه کشور‌ها از آن تبعیت می‌کردند. اما تحریم‌های فعلی امریکا، بین‌المللی نیست و تنها امریکا است که با نقض قوانین بین‌المللی سیاست‌های خود را بر کشور‌های دیگر تحمیل می‌کند. به همین دلیل هم بود که پس از دستیابی به توافق برجام، غیراز حل نسبی مشکلات اقتصادی، ما به یک موقعیت بین‌المللی بسیار عالی هم دست پیدا کردیم، موقعیتی که باعث پیشرفت چشمگیر روابط ایران با اکثر کشور‌ها به‌ویژه کشور‌های اروپایی شد. مطابق این، می‌توان گفت: ریاست جمهوری ترامپ، بدشانسی برجام بود». صدر و روزنامه ایران در حالی اینگونه همچنان به بزک و مدح برجام مشغول هستند که حسن روحانی شرایط کنونی تحریم‌ها را تلویحاً بدتر از دوران جنگ دانسته و شنبه شب در دیدار با فعالان سیاسی گفته که «امروز نمی‌توان گفت که شرایط از دوران جنگ تحمیلی بهتر یا بدتر است، اما ما در زمان جنگ مشکل بانک، فروش نفت و واردات و صادرات نداشتیم و تنها تحریم ما، تحریم خرید سلاح بود.»
از سویی ادعای حل نسبی مشکلات اقتصادی با برجام هم ادعای گزافی است. دلار از ۳ هزارتومان به ۱۵ هزارتومان رسیده و قیمت خانه و ماشین روزانه بالا می‌رود. کالا‌های اساسی و مواد خوراکی هم اوضاع نامناسبی دارد. این چیزی است که مردم در خرید روزمره خود حس می‌کنند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
سعید ب.
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
0
0
استدلال شما در باره اظهارات آقای صدر و نقل قول از آقای روحانی در این خصوص قابل خدشه است. درست است که بعد از انقلاب به انحاء مختلف، در کانون تحریم دنیا بوده‌ایم ولی مطمئنا نوع و دامنه آن در هر زمان متفاوت بوده است. مثلا تحریم‌ها در زمان جنگ را نمی‌توان مانند تحریم‌ها در چند سال منتهی به صدور برجام (سال ۸۹ تا ۹۲) دانست. چنانچه از آقای روحانی نقل نموده‌اید در زمان جنگ تحریم‌ها مربوط به اصل مراودات بانکی، نفتی، گشایش اسناد اعتباری و ... نبود. بلکه فقط برخی اقلام از جمله اسلحه، کالاهای استراتژیک و ... مورد تحریم بود. ولی تحریم‌های قبل از برجام، در خصوص اصل داد و ستد با دنیا از طریق گشایش اعتبار اسنادی و در نتیجه مشکل در مراودات رسمی حتی برای فروش نفت، تدارک نیازهای اساسی کشور و ... بود که البته با دور زدن تحریم‌ها تا حدودی رفع مشکل می‌شد هرچند خود باعث بروز مسائل دیگر مانند گران خریدن و ... بود.
جمشيد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
0
0
خوب،،،،بس اينهمه مشكلات ،،از سؤ مديريت و بعرضه بازي آنهاست،
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار