کد خبر: 954846
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۴:۳۰
راه‌اندازی مرکز درمان بیماری‌های صعب‌العلاج در مرکز آموزشی درمانی آیت‌الله خوانساری، مرهمی بر درد بیماران بود
فاطمه قاسمی
سرويس ايران جوان آنلاين: این یک اصل است که سیاست‌های بهداشتی دولت‌ها بایستی تعیین‌کننده‌های اقتصادی و اجتماعی سلامت را کنترل کنند. پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت بود که دانشگاه علوم پزشکی اراک همه توان خود را در جهت کاهش مشکلات موجود در بخش سلامت به کار گرفته و توانسته با اجرای طرح‌های سلامت محور یکی از استان‌های موفق در حوزه بهداشت و درمان در سطح کشور باشد. حالا طرح‌های سلامت محور در تمامی حوزه‌ها و با پوشش وسیعی در سطح استان انجام شده است و با شکل‌گیری مرکز درمان بیماری‌های صعب‌العلاج در مرکز آموزشی درمانی آیت‌الله خوانساری، مشکل بسیاری از بیماران هم در این زمینه مرتفع شده است.

سلامت اجتماعی شاخص‌های سلامتی در یک جامعه را شامل می‌شود که در یک منطقه جغرافیایی سکونت دارند. در سلامت اجتماعی عوامل زیادی مؤثرند و ابعاد اجتماعی نیز بیش از ابعاد فردی مورد توجه قرار می‌گیرد. کارشناسان حوزه سلامت معتقدند سلامت چهار بعد جسمی، روانی، معنوی و اجتماعی دارد؛ و برای نیل به اهداف توسعه پایدار انسان سالم ملاک قرار می‌گیرد. حالا استان مرکزی همه توان خود را در جهت کاهش مشکلات موجود در بخش سلامت به کار گرفته و با کمک دانشگاه علوم پزشکی اراک توانسته به یکی از استان‌های موفق در حوزه بهداشت و درمان تبدیل شود.

ناآگاهی از بیماری بدتر از خود بیماری

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اراک در گفت‌وگو با خبرنگار جوان، اجتماعی شدن بحث سلامت را یکی از بهترین دستاورد‌های برنامه تحول نظام سلامت در کشور برشمرده و با تأکید بر اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بستر سازی‌های خوبی را در حوزه توسعه سلامت انجام داده است، می‌گوید: «در استان مرکزی با شکل‌گیری مراکز جامع سلامت، توسعه خانه‌های بهداشت و بکارگیری نیرو‌های جدید در حوزه سلامت، دسترسی عموم مردم به امکانات بهداشتی با سهولت بیشتری انجام می‌گیرد و مردم خود می‌توانند با مراجعه به این مراکز، مراقبت‌های بهداشتی و غربالگری را انجام دهند.» دکتر محمد جمالیان ادامه می‌دهد: «طرح‌های سلامت محور در تمامی حوزه‌ها و با پوشش وسیعی در سطح استان انجام شده است و با شکل‌گیری مرکز درمان بیماری‌های صعب‌العلاج در مرکز آموزشی درمانی آیت‌الله خوانساری، مشکل خیلی از بیماران هم در این زمینه مرتفع شده است.» وی بر لزوم آگاه‌سازی مردم در استفاده از امکانات بهداشتی و درمانی تأکید کرده و می‌گوید: «بسیاری از سرطان‌ها در مراحل اولیه قابل شناسایی هستند، اما متأسفانه به دلیل ناآگاهی برخی از مردم در خصوص درمان اینگونه از بیماری‌ها، بیشتر مواقع، زمانی به مراکز درمانی مراجعه می‌شود که بیماری به شدت پیشرفت کرده است و فرآیند درمان با پیچیدگی خاصی مواجه شده است.» دکتر جمالیان اظهار می‌کند: «به‌رغم اینکه در حوزه آموزش و آگاه‌سازی مردم نسبت به پیشگیری و درمان انواع بیماری‌ها اقدامات خوبی صورت گرفته است و در رسانه‌ها و مطبوعات نیز هشدار‌های لازم در این زمینه به مردم داده شده است، متأسفانه شاهد این هستیم که بخشی از مردم در برابر این توصیه‌ها مقاومت می‌کنند و به نکاتی که به اطلاع آنان می‌رسد، توجه کافی ندارند.» وی با بیان اینکه تغییر فرهنگ مردم در مقابل انواع بیماری‌ها و رعایت نکات پیشگیرانه، نیازمند گذر زمان است و فرآیندی پیچیده دارد، می‌افزاید: «توجه به حوزه پیشگیری و بهداشت نباید فقط به هفته سلامت محدود شود و باید در تمامی روز‌های سال نسبت به این موضوع توجه ویژه داشت.»

آمار سرطان در استان مرکزی بحرانی نیست

متأسفانه امروزه در فضای مجازی نگرانی‌هایی مبنی برافزایش آمار بیماری سرطان به دلیل وجود مراکز صنعتی متعدد در استان مرکزی مطرح شده است و این موضوع بسیاری از مردم را رنج می‌دهد. براساس جدیدترین آمار برنامه ثبت سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، میزان سرطان در کل کشور ۱۵۸ به ازای هر صد هزار نفر است، در حالی که در استان مرکزی این آمار ۱۱۴ به ازای همان تعداد نفر است و این نشان می‌دهد که آمار سرطان در استان مرکزی در وضعیت بحرانی و خطرناک قرار ندارد. سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اراک با تأکید بر اینکه سرطان‌هایی که در حال حاضر در استان مرکزی شایع‌تر از دیگر سرطان‌ها هستند با موضوع آلودگی هوا هیچگونه ارتباطی ندارند، می‌گوید: «براساس مطالعات علمی می‌بایست آلودگی‌های ناشی از مراکز صنعتی، بیشترین نقش را در بروز سرطان‌های مربوط به دستگاه تنفسی بدن داشته باشند، در حالی که هم اکنون سرطان‌های پستان و معده شایع‌ترین نوع سرطان در استان مرکزی هستند و این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که نگرانی اخیر مردم در این مورد بی‌جهت و از روی بی‌اطلاعی است.»

دکتر جمالیان عنوان می‌کند: «در حال حاضر سیاست‌گذاری‌های دنیا به سمت و سوی مسائل بهداشتی و توجه به امور پیشگیری از بروز انواع بیماری‌ها در حرکت است.» به هرحال شرایط ضعیف اقتصادی در طول زندگی بر سلامتی تأثیرگذار است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد در جامعه هر چه به سوی طبقات اجتماعی پایین‌تر برویم، امید به زندگی کاهش یافته و شیوع بیماری‌ها افزایش می‌یابد. از سوی دیگر وضعیت اقتصادی از عوامل مهم در جهت جست‌وجو و رسیدن مردم به خدمات بهداشتی است. تجارب بسیاری از کشور‌ها نشان می‌دهد که توسعه اقتصادی، مهم‌ترین عامل در کاهش ابتلا، افزایش طول عمر و بهبود کیفیت زندگی بوده؛ لذا این سیاست‌های بهداشتی دولت‌ها هستند که باید تعیین‌کننده‌های اقتصادی و اجتماعی سلامت را کنترل کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار