کد خبر: 954832
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۳
یادداشت «محمدرضا کائینی» به‌مناسبت سالروز تدفین رضاشاه
رضاخان نه تنها هیچ ارجی برای پیکر معاریف اعم از موافق و مخالف قایل نبود، که در مواردی تصمیم به هتک آشکار آن‌ها می‌گرفت. از آویختن سر بریده میرزا کوچک خان در انظار برای ارعاب دیگر مخالفان گرفته تا تصمیم به از گور در آوردن پیکر ناصرالدین شاه

سرویس تاریخ جوان آنلاین: محمدرضا کائینی، دبیر سرویس تاریخ روزنامه جوان، به‌مناسبت سالروز تدفین رضاشاه در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

مورخ علی الاصول نعش از قبر در می‌آورد، چه جنازه افراد و چه جنازه وقایع را. برای تشریح و جمع بندی؛ و این قلم هم اینک بر آن است که جسد واقعه‌ای را از گور در آورد که شکل ظاهری آن نیز، برآمدن از گور بود! سال گذشته در چنین روز‌هایی و با بوق و کرنای فضای مجازی، خبر پیدا شدن نعشی مومیایی شده در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) منتشر گشت و از همان دقایق آغازین، این تحفه ء نو یافته به رضاخان منتسب شد! حال بماند که چطور میتوان وقوع این رویداد را در سالروز تاج گذاری و ایضا تدفین وی تصادفی تلقی کرد؟ آن هم در دوره‌ای که ترامپ در قحطی آدم، کسی بهتر از رضا پهلوی را برای تمشیت امور آینده ایران نیافته و تمام داشته تبلیغی خود را در سبد این ناتوان نهاده است! این قلم معتقد است که این واقعه صرف نظر از آنچه بود و نمود، یک نتیجه تاریخی و مهم داشت و آن نیز عیان شدن عِده و عُده بالفعل جریان موسوم به سلطنت طلب در ایران بود. سه روز فراخوان تجمع در شهر ری و نیز یک روز فراخوان تجمع در تمام میادین بزرگ شهر‌های کشور، برای بانیان دستاوردی در حد "تقریبا هیچ"داشت!

القصه، این داستان اظهار لحیه‌های فراوان را موجب گشت، به ویژه از سوی روشنفکران که در آمدند:"این کالبد را باید به عنوان یک اثر تاریخی نگاه داشت! "در این باره دو نکته گفتنی است به ترتیب ذیل:

یک: رضاخان نه تنها هیچ ارجی برای پیکر معاریف اعم از موافق و مخالف قایل نبود، که در مواردی تصمیم به هتک آشکار آن‌ها می‌گرفت. از آویختن سر بریده میرزا کوچک خان در انظار برای ارعاب دیگر مخالفان گرفته تا تصمیم به از گور در آوردن پیکر ناصرالدین شاه و آتش زدن آن که سفیر انگلیس با زِنهاری شدید، او را به جای خویش نشاند. خوشمزه‌تر از همه، تصمیم او به امحای قبر پدر و مادرش بود در گورستانِ حوالی میدان حسن آباد کنونی و به گاه تبدیل آن به خیابان.
دو: جماعتی که با استناد به کردار ملل مدرن، نگاه داری کالبد معاریف را تجویز می‌کنند، خوب است پاسخ دهند که مثلا:چرا آمریکایی‌ها پیکر بن لادن را به دریا انداختند و اجازه ندادند تا کالبد چنین اعجوبه‌ای به عنوان میراثی تاریخی حفظ شود؟ یا چرا پس از مشاهده فتنه خیز شدن مقبره صدام، او را نبش قبر کردند و لاشه اش را امحاء؟ و یا چرا نیمه شب و بدون اطلاع هیچ بنی بشری، قذافی را در مکانی نامعلوم به خاک سپردند؟

پ ن: آنچه گفتیم درباره مرده رضاخان بود، در فقره زندگی او، در آینده فراوان سخن خواهیم گفت.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
0
0
کائینی اشتباه کرده
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار