کد خبر: 954747
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۷
سرهنگ ابراهیم پرسا
استفاده از رمز دوم یکبار مصرف منجر به کاهش جرائم سایبری مالی به خصوص در بحث برداشت‌های غیر مجاز خواهد شد. جرائم مالی با عنوان برداشت وجه به‌صورت غیرمجاز از حساب اشخاص دارای بالاترین میزان وقوع است به‌طوریکه بیش از نیمی از پرونده‌های حوزه فضای مجازی در این بخش هستند.
جرائم برداشت غیرمجاز یا سرقت از حساب‌های بانکی غالباً در سه بستر کپی کردن کارت‌های بانکی، برداشت از طریق کیلاگر‌ها و برداشت‌های فیشینگ انجام می‌شود. مهمترین علل وقوع پرونده‌های مالی در پلیس فتا، لو رفتن اطلاعات بانکی خصوصاً رمز دوم یا رمز اینترنتی افراد است.
برایند تحلیل‌ها و بررسی کارشناسان حوزه امنیت و نهایتاً خروجی هماهنگی صورت گرفته بین بانک مرکزی، قوه قضائیه و پلیس فتا این بوده است که با تخصیص رمز دوم یکبار مصرف بانکی به کاهش جرم در این زمینه کمک و منجر به کاهش وقوع جرم خواهد شد.
بر اساس اعلام بانک مرکزی، ارائه رمز دوم یکبار مصرف توسط تمامی بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری کشور از ابتدای خرداد‌ماه اجباری است؛ ارائه خدمت رمز دوم یکبار مصرف به صورت کاملاً رایگان در قالب نرم افزار جداگانه رمز‌ساز یا از طریق پیامک برای مشتریان بانکی ارسال می‌شود و مشتریان به منظور فعالسازی رمز دوم یکبار مصرف می‌توانند از طریق مراجعه به شعب، استفاده از همراه بانک و خود پرداز بانک‌ها اقدام کنند.
مهم‌ترین مزیت استفاده از رمز یکبار مصرف این است، که سرقت اطلاعات با دانستن رمز عبور غیر ممکن می‌شود که به این معناست تا اگر مجرم سایبری رمز عبور قبلی شما را داشته باشد با توجه به اینکه رمز باطل شده است نمی‌تواند وارد سیستم شود که نهایتاً راه اندازی و گسترش استفاده از آن کاهش بسیار زیاد جرائم سایبری مالی به خصوص در بحث برداشت‌های غیر مجاز را به دنبال دارد؛ در حقیقت در تکنولوژی رمز یک بار مصرف برای انجام هر تراکنشی یک رمز تصادفی تولید می‌شود و صرفاً برای یک تراکنش اعتبار دارد.
‌* رئیس پلیس فتای گلستان
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار