کد خبر: 954740
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۸
نیرو‌های انقلابی یمن به صورت یکجانبه و بر اساس توافق استکهلم از بنادر الحدیده عقب‌نشینی کردند؛ اقدامی که رهبران انصارالله می‌گویند برای اثبات حسن نیت خود و مانع‌تراشی طرف مقابل صورت گرفته است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: نیرو‌های انصارالله از روز شنبه عقب‌نشینی از سه بندر کلیدی در سواحل غربی دریای سرخ را آغاز کردند. بنابر گفته ژنرال مایکل لولسگرارد، رئیس گروه ناظران و بازرسان سازمان ملل متحد نیرو‌های حوثی قرار است در مدت چهار روز از بنادر حدیده، صلیف و رأس عیسى خارج شوند. بندر حدیده بندر اصلی یمن است. از بندر صلیف برای ورود گندم استفاده می‌شود و از رأس عیسی نفت وارد این کشور می‌شود.
بندر حدیده مهم‌ترین مسیر دسترسی انصارالله به دریا محسوب می‌شود و ائتلاف سعودی و اماراتی با کمک دولت‌های غربی تلاش زیادی کردند این بندر را از طریق نظامی به کنترل خود درآورند که ناکام ماندند و پس از اینکه عملیات‌های نظامی با مقاومت سرسختانه انصارالله به بن‌بست خورد مجبور شدند شش ماه قبل در استکهلم به مذاکرات بدون پیش‌شرط با آن جنبش تن دهند. رویترز به نقل از منابع محلی گزارش داد که نمایندگان سازمان ملل بر عقب‌نشینی نیرو‌های انصارالله نظارت داشتند. در بیانیه روز‌شنبه «کمیته هماهنگی استقرار مجدد» تأکید شده است: «هیئت سازمان ملل روند عقب‌نشینی را تا پایان تحت کنترل خواهد داشت و این اولین گام در مسیر اجرای توافقنامه صلح است و باید گام‌های الزام‌آور دائمی دیگری از جانب دو طرف برداشته شوند.»
رهبران انصارالله دلیل عقب‌نشینی خود را دستیابی به صلح عنوان کردند. محمدعلی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در توئیتی نوشت: «عقب‌نشینی یکجانبه ارتش و کمیته‌های مردمی از بنادر الحدیده، الصلیف و رأس عیسی به دلیل مخالفت کشور‌های متجاوز ائتلاف عربی با اجرای توافقنامه استکهلم است. این عقب‌نشینی نشان می‌دهد که دلیل کارشکنی در اجرای توافق استکهلم کشور‌های متجاوز ائتلاف هستند و این کشور‌ها مانع صلح می‌شوند.» وی افزود: «ما سازمان ملل و شورای امنیت را مسئول ادامه بحران انسانی به خاطر محاصره و ممنوعیت پرواز‌ها در فرودگاه صنعا می‌دانیم. ما خواهان اتخاذ اقداماتی علیه کشور‌های متجاوز هستیم.»
با عقب‌نشینی یکجانبه نیرو‌های انصارالله سؤالی که ناظران می‌پرسند این است که آیا نیرو‌های تحت فرمان عربستان و امارات هم دست به کار مشابهی خواهند زد یا نه. بر اساس توافق استکهلم، قرار است دولت مستعفی یمن نیز از پایگاه‌هایی در ورودی‌های شهر الحدیده خارج شود. هرچند انصارالله در حدیده دست به عقب‌نشینی بر اساس توافق استکهلم زده، اما در محور‌های دیگر پیشروی قابل توجهی داشته است. خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دو مقام یمنی که نخواستند نام‌شان فاش شود، اعلام کرد، نیرو‌های انصارالله با استفاده از درگیری و اختلاف به وجود آمده میان نیرو‌های عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن و نیرو‌های تحت حمایت امارات در مناطق مختلف استان ضالع واقع در جنوب یمن پیشروی کرده‌اند. استان ضالع در هفته‌های اخیر شاهد عملیات‌های گسترده انصارالله در جبهه‌های مختلف علیه نیرو‌های متجاوز بوده است. هفته اخیر مساحت وسیعی از منطقه العود توسط انصارالله و کمیته‌های مردمی آزاد شد. همچنین سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از آزادسازی کامل بخش الحشا در جنوب غرب استان ضالع خبر داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار