کد خبر: 954716
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۱
در شش سال اخیر جریان اصلی در حوزه فرهنگ و اجتماع با تشبث به تئوری «ایران شهری» که ایدئولوگ آن سیدجواد طباطبایی است، بیشترین حجم فعالیت در این حوزه را به خود اختصاص داده است تا جایی که وزیر پیشین مسکن و شهرسازی به عنوان عضو ارشد سیاسی پروژه «ایران شهری» همراستا با وزیر اسبق فرهنگ در قامت دو لبه یک مقراض برای پیشبرد و طرح‌ریزی فونداسیون ساختمان این تئوری هم‌افزایی داشتند. در دوران صدارت علی جنتی بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سنگ بنای اولیه را خود وی گذاشت.
مصطفی شاه‌کرمی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: رهبر انقلاب یکی از جدی‌ترین منتقدان علی جنتی در وزارت ارشاد بودند تا جایی که ایشان به دلیل ولنگاری اوضاع نشر و کتاب در کشور و به رغم درخواست‌های پیدا و پنهان و منقول و مکتوب جنتی، میلی به بازدید از نمایشگاه‌های دوره وزارت وی نداشتند، اما بار اصلی زمینه‌سازی و انجام گفت‌وگو‌های لازم بر عهده یکی از معاونان جنتی بود که برخلاف جایگاه فرهنگی و هنری‌اش حتی از انجام دیدار‌های نهانی و سیاسی هیچ ابایی نداشت.
این عقبه‌سازی و ریل‌گذاری خروجی‌هایی در حوزه فرهنگی داشته که ۵۰ کیلو آلبالو، رحمان ۱۴۰۰، چهار انگشت و ساخت آثار مبتذل و سخیف دیگری در حوزه سینما، نمایش خانگی و بازی‌های رایانه‌ای تنها مشتی از خروار خروار اقدامات ریز و درشت در این گستره است. این مسیر همچنان و به رغم جابه‌جایی زیاد افراد و مدیران مختلف فرهنگی، هنری و حتی سیاسی در سطوح مختلف مدیریتی ادامه دارد. ادامه روند ساخت و تولید آثار سخیفی مانند سریال «ممنوعه» که محتوایی کاملاً اروتیک و مملو از تیکه‌ها و دیالوگ‌های جنسی است، رو به تزاید است. مدیران فرهنگی و دارای مسئولیتی که در این حوزه حضور دارند با رفتن بر سر لوکیشن ساخت این سریال و با گرفتن حالتی خاص عکس یادگاری می‌گیرند. از سوی دیگر شخص وزیر از کیفیت محتوای این سریال آگاه می‌شود و بعد از چند روز تعطیلی مصلحتی، تولید آن با همان رویکرد و محتوا ادامه پیدا می‌کند. این جریان اختاپوسی که روزگاری آیت‌الله آملی‌لاریجانی از آن‌ها با نام «جریان خزنده فرهنگی» اسم برد به خوبی در موقعیت‌های مدیریتی بخش‌های اقتصادی، فرهنگی و محتوایی سطح بالای کشور جانمایی شده‌اند و اجازه ورود به هیچ نیرویی خارج از دایره بسته خودشان به چرخه‌های مختلف حوزه فرهنگ را نمی‌دهند. بخش دیگری از اقدامات و ریل‌گذاری‌های این جریان اجازه فعالیت دادن به افرادی در حوزه هنر‌های نمایشی و تجسمی است که در ذیل گروه سمپات این جریان خزنده قابل احصا هستند. تکخوانی زنان در حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که اتفاقاً روزگاری را به عنوان طلبه در حوزه‌های علمیه درس خوانده نمونه برجسته‌ای از گستاخی و دریدگی این جریان است، اما در کمال ناباوری با توجیه عجیب و غیرقابل قبول وزیر رفع و رجوع می‌شود. نیرو‌های معتقد یا وابسته به این جریان‌های خزنده با نفوذ در میان برنامه‌سازان تلویزیونی نیز حضور پررنگی دارند. کشانده شدن بحث عشق‌های مثلثی که چند سال پیش سینما را تسخیر کرده بود به مدیوم تلویزیون آن هم در ایام ویژه‌ای مثل ماه مبارک رمضان نیز ارسال پالس حضور چنین تفکری در تلویزیون است. دفاع از زن تحت لوای احیای حقوق زن و برابری جنسیتی با راه انداختن فرش‌های قرمز در جشنواره‌ها و فستیوال‌هایی با نام «فجر انقلاب اسلامی»، اجرای یواشکی سند ۲۰۳۰ یونسکو در مدارس کشور که با ویدئو‌های مملو از جملات اروتیک و الفاظ جنسی ارسال پالس شد تا ورود وزیر جوان دولت تدبیر و امید و گزارش‌دهی افتخارآمیزش در فلان جلسه بین‌المللی قطعاً اتفاقی و از سر صُدفه نبوده است. چه اینکه همه این‌ها همراه با خودشان پیوست‌های فرهنگی را به جامعه القا می‌کنند که ولنگاری فرهنگی، اجتماعی و کمرنگ شدن موضوعات مهمی مثل بحث حجاب و عفاف در لایه‌های مختلف جامعه از جمله دم‌دستی‌ترین آسیب‌های آنهاست. از آنجایی که حلقه وصل و ارتباطی جریان مدافع تئوری ایران شهری با مروجان اقدامات ضدفرهنگی اخیر در جامعه چیزی جز ابتذال نیست، اما هوشیاری نیرو‌های جبهه فرهنگی انقلاب و حساسیت داشتن نسبت به یکایک اتفاقات حوزه‌های مختلف فرهنگی، هنر، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و نیز پیدا کردن خط ارتباطی بین آن‌ها جزو اولین ملزومات کشف و افشای اقدامات جریان خزنده فرهنگی است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار