کد خبر: 954712
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۰
در برنامه تلویزیونی «بهار انقلاب قرآنی» مطرح شد
برنامه تلویزیونی «بهار انقلاب قرآنی» که از شبکه یک سیما پخش می‌شود، در گفتاری از حجت الاسلام غلامرضا قاسمیان بررسی جایگاه قانون در حکومت اسلامی، پرداخت.
محمدرضا بیهقی
سرويس فرهنگ و هنر جوان آنلاين: حجت الاسلام قاسمیان در دومین قسمت برنامه سحرگاهی «بهار انقلاب قرآنی» شبکه اول سیما درباره جایگاه شخص پیامبر در قرآن و موضوع قانون حکومت اسلامی توضیحاتی را ارائه داد و گفت:در وهله اول باید جایگاه خود پیامبر (ص) که قرآن را با خودش آورده، مشخص و بعد از آن جایگاه روایات را در نسبت با قرآن تعیین کنیم. اگر چه این مسائل بحث‌های مفصلی را می‌طلبد، اما خوب است چند آیه از قرآن را بخوانیم تا بدانیم جایگاه پیامبر به عنوان مجری کتاب یک جایگاه محوری بوده است

قاسمیان با اشاره به اینکه خدا در اول سوره مبارک ابراهیم خطاب به پیامبر می‌گوید: قرآن کتابی است که ما آن را به سمت تو نازل کرده‌ایم تا تو به واسطه این کتاب مردم را از ظلمات به سمت نور خارج کنی، توضیح داد: حضرت محمد (ص) پیغمبری بود که قرآن را به عنوان یک مرام نامه در اختیار داشت. در حقیقت پیامبر توضیحاتی درباره دوست و دشمن و وعده‌های الهی را دستش گرفته و بر اساس آن حکم می‌داد. پیامبر به عنوان، ولی جایگاهش این بود که قرآن را در دست داشت.

وی افزود: در قصه حضرت موسی هم همین مسئله است و قرآن داستان ایشان را اینطور روایت می‌کند:‌ای موسی کتاب جامعه ات را بگیر تا بر اساس آن مردمت را هدایت کنی و موسی باید بر اساس همین کتاب مردم را از ظلمات به سمت نور برساند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه خداوند در آیه پنج سوره ابراهیم هم می‌گوید: موسی برو و مردمانت را از ظلمات به سمت نور ببر و این همان جایگاه محوری پیغمبر است که باید به آن دقت شود، ادامه داد: در سوره بقره بعد از اینکه بحث کتاب توضیح داده می‌شود، بحث خلافت الهی و انسان کامل مطرح می‌شود، پیرو همین هم ما معتقدیم در اسلام با یک پیامبری مواجهیم که قرآن را به عنوان راهنما در دست دارد.

قاسمیان تاکید کرد: ما به قرآن تنها اعتقاد نداریم، بلکه پیش از قرآن به پیامبر معتقد هستیم چرا که ما اعتقاد داریم قطعا خداوند برای این قانون، مجری قانون هم می‌خواهد. در سوره مائده هم باز به آیاتی برمی‌خوریم که نشان می‌دهد خداوند ما را به حال خودمان رها نکرده است.

وی در ادامه گفت: در آیه ۴۴ این سوره می‌خوانیم: ما تورات را نازل کردیم که در آن هدایت و نور بوده البته همین صفات برای خود قرآن هم آمده است. حالا خداوند می‌گوید این تورات برای چه آمده؟! برای انبیایی که تسلیم این تورات بودند و برای یهودیان بر اساس این کتاب قضاوت و حکمرانی می‌کردند.

قاسمیان افزود: یعنی باز هم نبی کتاب را در دست گرفته و بر اساس قانون الهی موجود در آن برای قوم حکم می‌کند. باز در ادامه قرآن در رابطه با تورات می‌گوید نه تنها انبیا، بلکه دانشمندان و ربانیان (یعنی کسانی که منسوب به رب است و با کتاب الهی باید ربوبیت خدا را تشخصی بدهد) نیز به واسطه تورات حکم می‌کردند یعنی علمایی بودند که تورات را به امانت دست آن‌ها سپرده بودند و این افراد کتاب خدا را پاس داشته و شاهد بر درستی آیات الهی بودند، این افراد با این ویژگی هم به گفته خداوند در قرآن بر اساس دستورات الهی نوشته شده در تورات بر مردم حکمرانی می‌کردند.

کارشناس برنامه «بهار انقلاب قرآنی» تصریح کرد: خدا در ادامه خطاب به پیامبر می‌گوید از مردم نترس، از من بترس! زمانی که بحث ترس پیش می‌آید که کسی بخواهد حکومت کند، وقتی افرادی بخواهند تنها در مقام واعظ منبری باشند ترسی برای آن‌ها وجود ندارد. مثلا مسیحی‌ها تصویری از حضرت عیسی در ذهن خود ساخته‌اند که گویی یک واعظ منبری خوبی بوده است در حالی که اصلا اینگونه نبود، بلکه حضرت عیسی یک پیامبری بوده که اگر فرصت پیدا می‌کرد قیام می‌کرد.

قاسمیان گفت: اگر می‌بینیم که پیامبران کشته می‌شدند، به خاطر این بود که حرف و اقدام شان به گونه‌ای بوده که نتیجتا با دشمن درگیر می‌شدند. خدا همچنین در قرآن کریم می‌گوید این آیات را به بهای کم نفروشید! اگر علمایی بر اساس این آیات حکومت نکنند و با استناد به غیر کتاب الهی بر مردم حکمرانی کنند کافر هستند! اینجا می‌بینیم که موضوع حکومت بر اساس قرآن یک انتخاب نیست بلکه برای مومنان بایدی است. یعنی حتی اگر یک عالم و یک فرد ربانی بیاید بگوید من با حکومت کاری ندارم و سرم به کار خودم است، بر اساس این آیه کافر است!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار