کد خبر: 954708
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۳
مشاور روحانی گفت: «شرایط جدید باعث شد که جمهوری اسلامی استراتژی اتمام حجت خود را ادامه دهد و یک سال صبوری پیشه کند تا طرف‌های مقابل برجام نقائص عدم حضور آمریکا در برجام را بتوانند جبران کنند، از طرفی تجربه یک سال گذشته نشان داد که ما احتیاج داریم فشار بیشتری به اروپایی‌ها وارد کنیم و مسائل را برای آن‌ها روشن کنیم، آن‌ها فکر می‌کنند که ایران نیاز به برجام دارد تا در نتیجه بتوانند با وقت کشی و تلاش اندک، ایران را در برجام نگه دارند، اقدام ایران نشان داد که نیاز به برجام یک نیاز چند جانبه است و التزام به برجام هم باید یک التزام چند جانبه باشد.»
جوان آنلاین: حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهوربا اشاره به سالگرد خروج آمریکا از برجام، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا تاکنون یک استراتژی داشته و آن اتمام حجت بوده است. اتمام حجت به این معناست که تمام تلاش‌هایی که پیش از این صورت گرفته بود تا یک چهره جنگ طلب و غیر مسئولانه از جمهوری اسلامی ایران در جهان نمایش داده شود، باطل شود.

مشاور رئیس جمهور ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با آغاز مذاکرات هسته‌ای نشان داد که آمادگی کاملی نسبت به برآورده کردن نیاز‌های خود داشته و در عین حال توانایی برطرف کردن نگرانی‌های جامعه جهانی هم به صورت همزمان را نیز دارد؛ از سویی این تلاش‌ها منجر به موفقیت ایران در انعقاد توافق‌نامه بین المللی با کشور‌های درگیر مذاکره و خارج کردن ایران از زیر فصل ۷ منشور سازمان ملل متحد شد.

آشنا بیان کرد: طبیعی بود که دشمنان ایران و کسانی که اقتدار ایران را برنمی‌تابند، همواره برای عدم شکل گیری این توافق نامه تلاش کنند یا اگر هم این توافق شکل گرفت ایران به منافع خود نرسد، و اگر ایران تا حدی به منافع خود رسید تلاش کنند تا هر چه زودتر آن را از این توافق نامه خارج شود تا بتوانند شرایط را به وضعیت گذشته بازگردانند.

خویشتن‌داری راهبردی ایران باعث شد ایران به کسی باج ندهد

آشنا با بیان اینکه خوشبختانه خویشتن‌داری راهبردی ایران باعث شد کشور به کسی باج ندهد، افزود: ۱۴ گزارش آژانس بین المللی اتمی نشان داد که ایران به طور کامل پایبند به تعهدات خود است، ولی طرف مقابل زمانی که پایبندی ایران رامشاهده کرد، به این خاطر که نتوانست نقض برجام را به ایران نسبت دهدمجبور شد که خود از برجام خارج شود و در نتیجه خروج غیرقانونی ایالات متحده آمریکا از برجام باعث شد که بسیاری از ادعا و دروغ‌های آمریکا در مورد حقوق بشر، صلح طلبی و وفای به عهد به طور عملی افشا شده وآبرویی برای آمریکا در جهان باقی نماند.

وی ادامه داد: شرایط جدید باعث شد که جمهوری اسلامی استراتژی اتمام حجت خود را ادامه و یک سال صبوری پیشه کند تا طرف‌های مقابل برجام نقائص عدم حضور آمریکا در برجام را بتوانند جبران کنند، از طرفی تجربه یک سال گذشته نشان داد که ما احتیاج داریم فشار بیشتری به اروپایی‌ها وارد کنیم و مسائل را برای آن‌ها روشن کنیم، آن‌ها فکر می‌کنند که ایران نیاز به برجام دارد تا در نتیجه بتوانند با وقت کشی و تلاش اندک، ایران را در برجام نگه دارند، اقدام ایران نشان داد که نیاز به برجام یک نیاز چند جانبه است و التزام به برجام هم باید یک التزام چند جانبه باشد.

برجامی که منافع ایران را تضمین نکند، به آن التزام چندانی نداریم

مشاور رئیس جمهور با تاکید بر اینکه برجامی که منافع ایران را تضمین نکند به آن التزام چندانی نداریم، تصریح کرد: نمی‌توان انتظار داشت که یک طرف به طور کامل به تعهدات خود عمل کند، ولی طرف‌های دیگر تلاش چندانی برای انجام تعهدات خود نداشته باشند. امروز یک همدلی و وحدتی در بین مسئولین و مردم شاهد هستیم که نشانه یک همدلی ملی در سطح کشور است و ایران به خوبی نشان داد که نمی‌خواهد شروع کننده خروج از برجام باشد.

وی با بیان اینکه هر اقدام طرف مقابل اقدام ما را هم در پی خواهد داشت افزود: اگر آن‌ها به شرایط قبلی برگردند ما هم می‌توانیم به شرایط قبل بازگردیم، ولی اگر بخواهند به این عقب ماندگی خود از تعهدات برجام ادامه دهند هیچ تضمینی وجود ندارد که جمهوری اسلامی به این دو اقدام اخیر بسنده کند بلکه اقدامات دیگری را هم ادامه می‌دهد.

مشاور رئیس جمهور در پایان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هم اهل مذاکره و مبارزه است، خاطر نشان کرد: طبیعی است که ما آغازگر جنگ نخواهیم بود، ولی بازنده دیپلماسی هم نخواهیم شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار