کد خبر: 954596
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۳
دونالد ترامپ در کنفرانسی خبری در کاخ سفید در پاسخ به سؤالی درباره اعزام یک ناو هواپیمابر به منطقه برای مقابله با ایران، ادعا‌های مطرح‌شده در رسانه‌ها را تکرار کرد و گفت: اطلاعاتی در دست است که تهران قصد حمله به نیرو‌های امریکایی را داشته است. وی در پاسخ به این سؤال که آیا خطر درگیری نظامی وجود دارد گفت: «بله، این چیزی است که همیشه مطرح است. نمی‌خواهم بگویم، نه، ولی امیدوارم این اتفاق نیفتد.»
سرویس بین الملل جوان آنلاین: تابوشکنی مذاکره با امریکا و تماس تلفنی روحانی با رئیس دولت قبلی امریکا هوس رئیس‌جمهور فعلی این کشور را برانگیخته است. ترامپ درست همان روزی که قانون تحریم صادرات فلزات به ایران را امضا کرد، مدعی اشتیاق به مذاکرات آن‌هم از نوع تلفنی شد و جان کری وزیر خارجه دولت سابق را مانع این ارتباط دانست. دموکرات‌ها سریعاً واکنش نشان دادند؛ از منبع نزدیک به جان کری گرفته که رابطه با ایران را تکذیب کرد تا هیلاری کلینتون که یک بار در عمرش حرف درست زد: کشور ما دولتی دارد که به هیچ توافق و قراردادی متعهد نیست. طراح تحریم‌ها در دولت سابق امریکا واقعیتی مهم را بیان کرد که خلاصه‌اش این می‌شود که حتی اگر تلفنی هم بین روحانی و ترامپ رد و بدل شود، بولتون و دوستانش اجازه ارتباط نخواهند داد.
دونالد ترامپ در کنفرانسی خبری در کاخ سفید در پاسخ به سؤالی درباره اعزام یک ناو هواپیمابر به منطقه برای مقابله با ایران، ادعا‌های مطرح‌شده در رسانه‌ها را تکرار کرد و گفت: اطلاعاتی در دست است که تهران قصد حمله به نیرو‌های امریکایی را داشته است. وی در پاسخ به این سؤال که آیا خطر درگیری نظامی وجود دارد گفت: «بله، این چیزی است که همیشه مطرح است. نمی‌خواهم بگویم، نه، ولی امیدوارم این اتفاق نیفتد.»
رئیس جمهور امریکا در عین حال گفت: «می‌دانید دوست دارم درباره ایران چه اتفاقی بیفتد؟ دوست دارم به من زنگ بزنند. می‌دانید که جان کری با آن‌ها زیاد صحبت می‌کند. جان کری بهشان می‌گوید که زنگ نزنند. این نقض قانون لوگان است و او باید بابت این تعقیب قضایی شود، ولی اعضای تیم من نمی‌خواهند کاری کنند... فقط دموکرات‌ها از این جور کار‌ها انجام می‌دهند.»
وی در ادامه مدعی شد که جان کری جلسات و تماس‌های تلفنی زیادی با مقام‌های ایران داشته و به آن‌ها گفته که چه کاری انجام دهند.
ترامپ در ادامه ادعا کرد: «از وقتی من [امریکا را]از برجام خارج کردم، اقتصاد آن‌ها دچار آشوب شده؛ تورمی دارند که نرخ آن بالا‌ترین رقمی است که تا به حال شنیده‌ام. آخر هفته‌ها و حتی در طول هفته شورش در کشورشان اتفاق می‌افتد.»
وی اضافه کرد: «کاری که آن‌ها باید بکنند این است که با من تماس بگیرند و [پای میز مذاکره]بنشینند. می‌توانیم توافق کنیم و به یک توافق منصفانه دست پیدا کنیم.»
ترامپ گفت: «ما فقط می‌خواهیم که آن‌ها سلاح هسته‌ای نداشته باشند. چیز زیادی از آن‌ها نمی‌خواهیم.» رئیس‌جمهور امریکا در ادامه تصریح کرد: «به آن‌ها کمک خواهیم کرد بار دیگر اوضاع‌شان فوق‌العاده شود. الان اوضاع‌شان بد است. چشم به راه روزی هستم که به ایران کمک کنم. دنبال آسیب زدن به ایران نیستم. می‌خواهم آن‌ها قوی و فوق‌العاده باشند و اقتصاد فوق‌العاده‌ای داشته باشند، ولی آن‌ها دارند حرف جان کری را گوش می‌کنند.»
ترامپ در ادامه گفت: «آن‌ها باید تماس بگیرند و اگر این کار را انجام دهند ما آماده گفت‌وگو با آن‌ها هستیم. آن‌ها می‌توانند از لحاظ مالی بسیار بسیار قوی شوند؛ قابلیت‌های بالایی دارند.»
حسن روحانی در اولین سال ریاست جمهوری خود در جریان سفری به سازمان ملل در نیویورک، با باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت امریکا تلفنی صحبت کرده بود که سرآغاز دور جدیدی از مذاکرات طرفین برای توافق هسته‌ای شد.
ایران روز چهار شنبه همزمان با سالروز خروج امریکا از برجام اعلام کرد که ضمن عدم صدور اورانیوم غنی شده و آب سنگین به خارج از کشور، ۶۰ روز به کشور‌های باقی مانده در برجام مهلت می‌دهد که مسائل بانکی و نفتی ایران را حل کنند.

درخواست مذاکره همزمان با تهدید
لحن به ظاهر نرم شده ترامپ در برابر ایران در حالی است که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا، در راستای سیاست تهدید نمایی از ایران یک بار دیگر هشدار داده که هرگونه حمله احتمالی حکومت ایران یا گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی به منافع امریکا، با واکنش «سریع و قاطع» ایالات متحده مواجه خواهد شد.
پمپئو پنج شنبه با صدور یک بیانیه رسمی گفت: «رژیم در تهران باید درک کند که هرگونه حمله توسط آن‌ها یا گروه‌های نیابتی با هر هویتی که باشند علیه منافع و شهروندان امریکا، با پاسخ سریع و قاطع امریکا مواجه خواهد شد.»‌
مایک پمپئو هشدار داد که ایران «خویشتنداری» امریکا را به عنوان «فقدان اراده» تعبیر نکند. این مقام ارشد دولت دونالد ترامپ افزود که «ما به دنبال جنگ نیستیم»، اما امریکا باید برای دفاع از خود آماده باشد، زیرا به گفته وی، جمهوری اسلامی در کشتن سربازان امریکایی، حمله به مراکز ایالات متحده و گروگانگیری ۴۰ سال سابقه دارد.
مایک پمپئو سه شنبه گذشته به طور غیرمنتظره به عراق رفت. این سفر پس از آن انجام شد که کاخ سفید مدعی شد در واکنش به «تحرکات و رفتار‌های نگران‌کننده حکومت ایران» ناوگروه «یواس‌اس آبراهام لینکلن» و یک یگان بمب‌افکن را به خلیج فارس فرستاده است. ستاد فرماندهی مرکزی ارتش امریکا (سنتکام) سپس تأیید کرد که یگان بمب‌افکن مذکور شامل بمب افکن استراتژیک بوئینگ بی ۵۲ نیز می‌شود. سنتکام در حساب کاربری توئیتر خود عکس دو فروند از این بمب‌افکن‌ها را منتشر کرده که می‌گوید به منطقه اعزام شده‌اند.

دیوانه‌نمایی از بولتون
واشنگتن‌پست به تازگی نوشته است: «ترامپ احساس کرده است که جان بولتون می‌خواهد وی را به جنگ با ونزوئلا بکشاند، صحبت‌ها درباره اختلاف بولتون با رویکرد جنگ‌طلبانه مشاورانی همچون او بالا گرفته است.»
ترامپ در توضیح این نوشته واشنگتن پست گفت: او [بولتون]دیدگاه‌های سفت و سختی درباره امور دارد، اما مشکلی نیست. من جان را تعدیل می‌کنم. البته جان آدم به واقع جالبی است. وی دوباره تأکید کرد: «من کسی هستم که جان را تعدیل می‌کنم. من طرف‌های [ مشاوره]مختلفی دارم. من جان بولتون و افراد دیگری را دارم که از او نرم‌تر هستند. من جان را دوست دارم.» در همین حال به گزارش شبکه ان‌بی‌سی، طبق گفته شش مقام امریکایی، جان بولتون، مشاور امنیت ملی امریکا هفته گذشته با مشاوران ارشد اطلاعاتی، دیپلماتیک و نظامی دولت دونالد ترامپ در مقر سازمان سیا جلسه‌ای غیرمعمول برای گفت‌وگو درباره ایران تشکیل داد.
پنج تن از این مقامات گفته‌اند که جلسه هفت صبح روز دو شنبه ۲۹ آوریل با حضور جینا هاسپل، رئیس سازمان سیا، پاتریک شاناهان، وزیر موقت دفاع، جن جو دانفورد، رئیس ستاد مشترک کارکنان ارتش و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا تشکیل شد.
جلسات امنیت ملی معمولاً در سالن کنفرانس جان‌اف کندی کاخ سفید تشکیل می‌شوند و به گفته این شش مقام امریکایی و چند تن دیگر از مقامات سابق این رویدادی بسیار نادر است که مقامات ارشد کاخ سفید یا اعضای کابینه دولت در مقر سازمان سیا جلسه‌ای تشکیل دهند.
این مقامات گفتند که جلسه درباره اطلاعاتی که به تصمیم اعزام ناو هواپیمابر و بمب‌افکن به خاورمیانه منتهی شد، ارتباطی نداشت، اما توضیحی نداند که این جلسه درباره چه چیزی بود. پنج نفر از افسران عملیات‌های پیشین سیا و مقامات نظامی در این باره گفتند: پیش از این، چنین نشست‌هایی در سازمان سیا برای اطلاع‌رسانی به مقامات ارشد درباره اقدامات سری بسیار حساس برگزار می‌شدند که یا نتایج عملیات‌های موجود یا گزینه‌های انتخاب برای موارد جدید بودند.
به گفته جان مک‌لافلین، از رؤسای سابق در سیا، یک احتمال دیگر برای برگزاری نشست مقامات ارشد کاخ سفید در این محل وجود دارد و آن بروز اختلافی درباره اطلاعات موجود درباره موضوعی به‌خصوص بوده است.
در همین حال ریچارد نفیو طراح تحریم‌های ایران در صفحه توئیتر خود نوشت: اگر همین الان، روحانی با اتاق کنترل کاخ سفید تماس بگیرد تا تماس او را به ترامپ وصل کنند، بولتون خود را از ارتفاع سه طبقه پایین می‌اندازد و از سه در رد می‌شود تا خط تماس را قطع کند.

تأکید بر عهدشکنی ترامپ
مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، روز پنج شنبه در مصاحبه با شبکه‌ام‌اس‌ان بی سی امریکا، با رد اتهامات وارد شده از طرف کاخ سفید، گفت که این ادعا‌های همان کسانی است که در گذشته امریکا را به جنگ عراق هم کشاندند. تحت روانچی همچنین در واکنش به اظهارات تازه ترامپ که خواهان مذاکره با ایران شده گفت: برجام، توافقی است که مورد تأیید شورای امنیت است و بخشی از قوانین بین المللی شده است «اما ناگهان ترامپ گفت که این توافق را نمی‌خواهد و بیایید بنشینیم و دوباره مذاکره کنیم.»
او افزود: «چه تضمینی وجود دارد که او بار دیگر نخواهد پیمان شکنی بکند؟»
همچنین هیلاری کلینتون، وزیر خارجه امریکا در دولت باراک اوباما به تصمیم ایران مبنی بر کاهش برخی از تعهدات برجامی خود واکنش نشان داد و با ابراز نگرانی در مورد شرایط پیش آمده گفت: در واقع شرایط بسیار خطرناک و نگران‌کننده است. نمی‌توان شرایطی خطرناک‌تر از شرایط فعلی را تصور کرد.
وی در ادامه به سیاست‌های جنگ‌طلبانه ترامپ اشاره کرد و گفت: من نگران برخی اعمال تحریک‌آمیز دولت امریکا هستم. ارسال ناو جنگی به منطقه، شرایط را بدتر می‌کند.
کلینتون افزود: متأسفانه کشور ما دولتی دارد که به هیچ توافق و قراردادی متعهد نیست؛ ایرانی‌ها هم اعلام کردند که اگر شما به توافق هسته‌ای پایبند نباشید، ما هم تعهدات خود را زیر پا می‌گذاریم و شروع به غنی‌سازی اورانیوم خواهیم کرد.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
حمزه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
0
1
ما عاشق جنگ با ظالمی چون ترامپ هستیم
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
0
1
اگر کمی باهوش باشید میتوانید ترامپ را به زباله دان تاریخ بفرستید
عبدالله اللهیار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
0
0
با سلام ، به نظر حقیر ایکاش هرگز از آمریکا توی جراید ما چیزی نوشته نمیشد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
0
1
فقط تکرار یه سری اخبار
مهران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
0
0
کودنتر ازترامپ بولتون وپمپئو هستند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار