کد خبر: 954557
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۱
باید جای نفت فرآورده بفروشیم
مدیر اسبق اموربین‌الملل شرکت ملی نفت ایران گفت: ما باید کمک کنیم تا بخش‌های خصوصی وارد کنسرسیوم شوند تا بتوانند در زمینه پایین‌دستی ورود کنند و پتروشیمی و پالایشگاه‌های بزرگ بسازند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: مدیر اسبق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران گفت: ما باید کمک کنیم تا بخش‌های خصوصی وارد کنسرسیوم شوند تا بتوانند در زمینه پایین‌دستی ورود کنند و پتروشیمی و پالایشگاه‌های بزرگ بسازند.
محمدعلی خطیبی، مدیر اسبق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اجرای فاز دوم تحریم‌های نفتی توسط امریکا، درباره راهکار‌های مقابله با تحریم‌های نفتی اظهار داشت: همواره مجموعه‌ای از راهکار‌ها مدنظر بودند؛ یکی از مهم‌ترین مسائلی که در این چهار دهه همه روی آن تأکید داشتند، ولی اقدامی در جهت آن صورت نگرفت، بحث کاهش وابستگی اقتصادی به درآمد‌های نفتی بود.

وی افزود: هر موقع که دشمن تصمیم می‌گیرد به ما فشار وارد کند، از این نقطه ضعف استفاده می‌کند، اگر از ابتدا سالی ۲ الی ۳ درصد وابستگی خود را به درآمد‌های نفتی کم می‌کردیم، الان تقریباً این وابستگی منتفی شده بود.

وی در ادامه با بیان ضرورت صادرات فرآورده به جای نفت خام، به تجربه تحریم‌های سال ۹۰ اشاره کرد و گفت: در آن زمان ما در فروش فرآورده‌های نفتی کوچک‌ترین مشکلی نداشتیم و به راحتی آن‌ها را می‌فروختیم، ولی در فروش نفت خام مشکلات وجود داشت؛ زیرا هر نفت خام مشخصات خاص خودش را دارد و در هر بندر و اسکله‌ای با یک تست ساده، مشخص می‌شود این نفت از کدام کشور آمده است.

وی ادامه داد: بنابراین به سادگی صادرات نفت خام قابل رصد و تحریم‌پذیری است، ولی فرآورده‌های نفتی اینطور نیست، من فکر می‌کنم می‌شود از تجربیات تحریم قبلی استفاده کرد و مانع از افت میزان صادرات نفت کشور شد، ولی اگر فرآورده بود مسلم بدانید که صادرات آن خیلی آسان‌تر صورت می‌گرفت.
مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت درباره توانمندی ایران در توسعه صنایع پالایشی تصریح کرد: اگر ما در این حوزه مشکلی داشتیم نمی‌توانستیم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس را با نیرو‌های متخصص داخلی راه‌اندازی کنیم، ما در حوزه پالایشگاه‌سازی توانایی لازم را داریم.

وی افزود: سه فاز بزرگ ستاره خلیج‌فارس بدون حضور نیرو‌های خارجی آغاز به کار کرد؛ نیروی انسانی متخصص و تحصیلکرده زیادی در اختیار کشور ما هست و می‌توانیم آن‌ها را سازماندهی و استفاده کنیم.
خطیبی تصریح کرد: در بحث تأمین مالی هم ما صندوق ذخیره ارزی را داریم که هر سال مقداری از فروش نفت باید در این صندوق ذخیره شده باشد، بنابراین می‌توانیم از آن به عنوان پشتوانه کار استفاده کنیم؛ از این رو از نگاه من، ما در این سه عامل مشکل جدی نداریم.

وی در پاسخ به ادعای عدم سوددهی پالایشگاه‌سازی خاطر نشان کرد: در شرایطی که دشمن در حال کاهش میزان صادرات نفت ایران است، ساخت پالایشگاه برای ما حالت حیاتی و امنیتی پیدا کرده است. ضمن اینکه غیراقتصادی بودن آن را هم من قبول ندارم؛ اگر اینطور باشد باید تمام پالایشگاه‌ها در دنیا بسته شود؛ چرا کشوری مثل هندوستان که کشوری فقیر است، در حال ساخت پالایشگاه بیش از نیاز خودش است؟ زیرا نفت را در آنجا تبدیل به فرآورده کرده و می‌فروشد، پس این کار سودآوری دارد.

خطیبی ادامه داد: در همه جای دنیا از صنایع پالایشی و پتروشیمی سود می‌برند. به فاصله قیمتی فرآورده‌ها با نفت خام توجه کنید، اگر کاری سودآور نباشد، کسی به سراغ آن نمی‌رود. حالا ممکن است بگوییم پالایشگاه‌ها در ایران سودآور نیست که این به مشکل خاص کشور ما برمی‌گردد؛ ما باید این را حل کنیم نه اینکه بگوییم این کار در همه جا سودآور است جز ایران.

وی علت سودآور نبودن صنایع پالایشی در ایران را قدیمی بودن فناوری آن‌ها دانست و بیان کرد: مشکل در اینجا، دولت‌ها هستند که این فناوری را به روز نکردند، اما در نهایت مشکل به پالایشگاه برنمی‌گردد، مسئله در نوع مدیریت ما است؛ حجم نفت کوره زیاد است باید این نفت را به فرآورده‌های سبک‌تر و با ارزش‌تر تبدیل می‌کردیم، اما این کار را انجام ندادیم. باید همواره به پالایشگاه رسیدگی کرد، فناوری آن را به روز کرد و راندمان را افزایش داد، ولی ما هیچ کاری نکردیم در نتیجه تأکید داریم این کار اقتصادی نیست.

مدیر اسبق امور بین الملل شرکت ملی نفت با بیان اینکه «در حال حاضر چین، ژاپن، کره‌جنوبی و سریلانکا پالایشگاه‌های زیادی دارند که سودآور هم هست»، گفت: نفت کوره ما در واقع نفت کوره نیست، نفت کوره غنی است؛ نفتی که خوب پالایش نشده یا پالایش اولیه شده است و غنی از فرآورده‌های نفتی است. برخی این نفت کوره ایران را مجدد پالایش می‌کنند و از آن فرآورده با ارزش به دست می‌آورند.
وی افزود: در حال حاضر بخش خصوصی در زمینه پالایش میعانات گازی و نفت کوره آمادگی کامل دارد؛ منتها ما باید به این‌ها مجوز بدهیم و حمایت کنیم. در حال حاضر برخی سرمایه گذاران خصوصی روی پالایشگاه‌های کوچک کار می‌کنند، دولت باید از این‌ها حمایت کند تا بتوانند در این راستا قدم بردارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار