کد خبر: 954447
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۳
دولت عراق نگران است که اقتصاد نابسامان این کشور از تحریم‌های ایران به شدت متأثر شود. اما بیم بزرگ‌تر برای امریکایی‌هاست که گروه‌های عراقی نزدیک به ایران به حضور اشغالگران امریکایی در خاک این کشور واکنش سختی نشان دهند. همین باعث شد که وزیر امور خارجه امریکا، با لغو برنامه سفر غیرمنتظره خود به برلین، عازم بغداد شود و با نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور عراق به گفت‌وگو بنشیند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین:  مایک پمپئو سه شنبه سفرش به آلمان را نیمه‌تمام گذاشت و عازم یک «نقطه نامعلوم» شد که بعداً معلوم شد عراق بوده است. مقامات امریکایی اعلام کردند که پمپئو به خاطر مسائل مهم دیگر مجبور شد برنامه دیدارش با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، را لغو کند. پمپئو، شامگاه سه شنبه در بغداد با برهم صالح، رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد. پمپئو پیش از این دیدار و در مسیر سفر به بغداد درباره انگیزه‌های این سفر گفت: «می‌خواهم با سران این کشور صحبت کنم تا به آن‌ها اطمینان خاطر بدهم که عراق کشوری مستقل و با حاکمیت ملی باقی می‌ماند.»
پمپئو درباره ادعا‌های مطرح شده در خصوص قصد ایران برای تهدید منافع امریکا در عراق گفت: «تلاش‌هایی در جریان بودند تا نیرو‌های امریکایی که مبارزه علیه داعش را ادامه می‌دهند از عراق بیرون رانده شوند. این از اهمیتی باورنکردنی برای دولت عراق برخوردار است.»
وزیر خارجه امریکا گفت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا را از سفرهایش در شامگاه سه شنبه مطلع کرده و ترامپ از او خواسته چندین پیام [به مسئولان در عراق]برساند. وی تصریح کرد: «پیام‌های اصلی این‌ها هستند؛ ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم عراق در وضعیتی است که رابطه‌ای که ما با آن‌ها تشکیل داده‌ایم و رابطه‌ای که متحدان ما در منطقه با آن‌ها تشکیل داده‌اند، مستحکم باقی می‌ماند.»
یک منبع آگاه عراقی درباره این دیدار تأکید کرد که در جریان این دیدار «بر تمدید معافیت عراق از تحریم‌های [تحمیلی]علیه ایران تأکید شد»، اما عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق روز سه شنبه در نشست خبری هفتگی در دفتر نخست‌وزیری این کشور در بغداد، خبر مربوط به تصمیم امریکا برای مستثنی کردن عراق از تحریم‌ها علیه ایران را تکذیب کرده بود.
عبدالمهدی افزود: «اینکه گفته می‌شود، امریکا عراق را از تحریم‌های نفتی ایران در مقابل ارائه برخی تسهیلات به شرکت‌های امریکایی ویژه انرژی برق مستثنی می‌کند، صحت ندارد.»
روزنامه العرب اخیراً به نقل از یک منبع سیاسی عراق نقل کرده که «واشنگتن به عراق پیشنهاد استثنای تحریم‌های نفتی ایران را داد، مشروط بر اینکه عراق هم به شرکت‌های امریکایی تسهیلاتی را برای اجرای قرارداد‌های انرژی ارائه دهد.»
عراق از ایران، برق و گاز مورد نیاز نیروگاه‌های تولید برق خود را وارد می‌کند و به یکی از مهم‌ترین مشتریان برق ایران تبدیل شده است.
مایک پمپئو بعد از دیدار با مقامات و در واقع پس از ترک عراق به خبرنگاران همراه خود گفت که هدف از این سفر مطلع کردن مقامات ارشد عراق از «جریان تهدیدات افزایش یافته است که ما دیده‌ایم.»
به گزارش خبرگزاری فرانسه، او در تشریح دلایل این سفر ادعا کرد: علت این سفر اطلاعاتی است که نشان می‌دهد ایران فعالیت‌های خود را افزایش داده است. وزیر امور خارجه امریکا درباره تهدیدات نظامی منتسب به حکومت ایران جزئیاتی بیان نکرد، اما مدعی شد که واشنگتن درباره «حمله قریب‌الوقوع» نیرو‌های تحت امر ایران «اطلاعات مشخصی» داشته است.
او اظهار کرد: مقامات عراقی به او متعهد شده‌اند که به اندازه کافی از منافع امریکا محافظت کنند. پمپئو در این باره گفت: ما با آن‌ها درباره اهمیت این موضوع صحبت کردیم که عراق اطمینان حاصل کند که قادر است به اندازه کافی از امریکایی‌ها در این کشور محافظت کند. آن‌ها این تضمین را دادند که متوجه هستند که این امر، مسئولیت آنهاست.
به گزارش سی‌بی‌اس، پمپئو درباره لغو دیدارش با مقام‌های آلمانی گفت، وزیر امور خارجه آلمان کاملاً متوجه بوده که چرا او سفرش را به برلین لغو کرده است. او در ادامه مدعی شد: او همچنین می‌داند که رابطه ما با عراق مهم است. ما در چالش‌هایی که ایران برای آلمان و اروپا ایجاد می‌کند، شریک هستیم. وزیر خارجه امریکا گفت که با مقام‌های عراقی درباره نیاز‌های آن‌ها در زمینه انرژی و مسائل زیرساختی به خصوص برق، نفت و گاز طبیعی هم گفت‌وگو کرده است. پمپئو گفت: امریکا از حاکمیت ملی عراق حمایت می‌کند و افزود: «ما نمی‌خواهیم کسی در امور داخلی آن‌ها دخالت کند، به خصوص با حمله به کشور‌های دیگر در عراق.»‌
کاخ سفید یک شنبه گذشته اعلام کرد که در واکنش به «تحرکات و رفتار‌های نگران‌کننده ایران» ناوگروه «یواس‌اس آبراهام لینکلن» و یک یگان بمب‌افکن را به خلیج فارس فرستاده است.
بیل اوربان، سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی ارتش امریکا (سنتکام) روز سه شنبه (هفت مه/۱۷ اردیبهشت) به خبرگزاری رویترز گفت که یگان بمب‌افکن اعزامی، شامل بمب‌افکن استراتژیک بوئینگ بی-۵۲ نیز می‌شود. رویترز به نقل از منابع ناشناس خود گزارش داد که چهار فروند بمب‌افکن غول پیکر بی-۵۲ قرار است که به منطقه خلیج فارس فرستاده شوند. به گزارش سی‌ان‌ان اقدام ایران در انتقال تعدادی موشک به خلیج فارس باعث تصمیم به تقویت حضور نظامی ایالات متحده در منطقه شده است. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در واکنش به تقویت نیرو‌های امریکایی در خلیج فارس گفته است: «اگر ایالات متحده و نوچه‌هایش احساس ناامنی دارند، به دلیل این است که مردم منطقه از آن‌ها بیزارند. متهم کردن ایران، این وضعیت را تغییر نخواهد داد.» ظریف افزود: «ما مقاومت می‌کنیم، اما به دنبال جنگ نیستیم. باورمان این است که رئیس‌جمهور ترامپ خواهان جنگ نیست، اما کسانی وجود دارند که برای جنگ فشار می‌آورند. من فکر نمی‌کنم که این اتفاق بیفتد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار