کد خبر: 954396
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۴
استان البرز از دیرباز یکی از مهم‌ترین قطب‌های داروسازی در کشور به شمار می‌رود که در چند دهه اخیر توانسته است روزبه‌روز در این زمینه گام بردارد. وجود بیماری‌های خاص و جدید می‌طلبد برای مداوا و کنترل آن ساخت دارو‌های مورد نیاز در دستور کار شرکت‌های داروساز قرار گیرد.
محمدرضا سوری
سرویس ایران جوان آنلاین: استان البرز از دیرباز یکی از مهم‌ترین قطب‌های داروسازی در کشور به شمار می‌رود که در چند دهه اخیر توانسته است روزبه‌روز در این زمینه گام بردارد. وجود بیماری‌های خاص و جدید می‌طلبد برای مداوا و کنترل آن ساخت دارو‌های مورد نیاز در دستور کار شرکت‌های داروساز قرار گیرد؛ موضوعی که در سال‌های اخیر و با توجه به تحریم‌ها خصوصاً در زمینه دارویی موجب برداشتن گام‌های مؤثری شده است. روز گذشته بود که معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در بازدید از یکی از شرکت‌های دارویی دانش‌بنیان با بیان اینکه پتانسیل‌های علمی زیادی به‌ویژه در حوزه تولید دارو در کشور ایجاد شده است، گفت: «با توجه به این توانمندی‌ها اکوسیستم داروسازی شیمیایی و بیوتکنولوژی ایجاد شده است که استان البرز یکی از استان‌های مهم کشور در این زمینه است.»

استان البرز خصوصاً کلانشهر کرج از دیرباز یکی از مهم‌ترین مناطق در زمینه تولید انواع دارو‌ها بوده است. با این حال در سال‌های اخیر شرکت‌های مختلفی در زمینه متنوع‌ترین دارو‌ها در این منطقه ایجاد شده است که توانسته‌اند با تولید بسیاری از دارو‌ها گام‌های خوبی بردارند.

این تلاش‌ها سبب شده است درحال حاضر انحصار برخی دارو‌ها که در دست چند کشور جهان بود توسط شرکت‌های مستقر در شهرک‌های صنعتی استان البرز از دست آن‌ها خارج و باکیفیت بالاتر این دارو‌ها در کشور تولید شود. ایجاد شهرک صنعتی دارویی و فراهم آوردن زمینه‌های احداث کارخانه‌های دارویی متعدد برخوردار از سبد کالا‌های متنوع منطبق بر استاندارد‌های ملی و جهانی علاوه بر تأمین نیاز‌های ملی، زمینه‌ساز ورود ایران به بازار‌های جهانی، مشارکت و جلب همکاری شرکت‌های تخصصی خارجی در ایجاد و بهره‌برداری از شهرک تخصصی دارویی و کارخانه‌های فعال در آن، انتقال دانش فنی و تأمین تجهیزات مورد نیاز و ایجاد فرصت‌های شغلی برای جذب نوآوران، متخصصان و استعداد‌های برتر داخلی و خارجی از جمله مزایایی است که این شرکت‌ها ایجاد کرده‌اند.

البرز قطب تولید دارو‌های دانش بنیان

از آنجا که امروزه با تنوع پیدا کردن برخی بیماری‌ها و پیچیدگی برای درمان آن‌ها می‌طلبد تا بر فناوری‌های جدید که بر پایه دانش روز متکی هستند تکیه کرد، لذا این مهم موجب شده است فناوری‌های دانش بنیان به شدت مورد توجه قرار گیرد. روز گذشته معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در بازدید از یکی از شرکت‌های دارویی دانش‌بنیان با بیان اینکه پتانسیل‌های علمی زیادی به‌ویژه در حوزه تولید دارو در کشور ایجاد شده است، گفت: «با توجه به این توانمندی‌ها اکوسیستم داروسازی شیمیایی و بیوتکنولوژی ایجاد شده که استان البرز یکی از استان‌های مهم کشور در این زمینه است.» این مسئول با اشاره به استقرار شرکت‌های بزرگ و توانمند در استان البرز ادامه داد: «با توجه به پتانسیل‌های موجود در این استان، البرز یکی از قطب‌های اصلی کشور در عرصه داروسازی محسوب می‌شود.» بررسی‌ها نشان می‌دهد این شرکت‌ها توانسته‌اند در شرایط فعلی و با وجود تحریم‌ها علیه کشور زودتر از زمان مقرر پروژه‌های دارویی خود را اجرا کنند. معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، با اشاره به برنامه‌های این معاونت در تولید اقلام دارویی و مواد اولیه آن خاطرنشان کرد: «تولید اقلام دارویی و دارو‌های شیمیایی و نوترکیب در دستور کار معاونت علمی قرار دارد و امیدوارم همه این شرکت‌ها بتوانند در این برنامه موفق عمل کنند.» به گفته وی، با تلاش‌های صورت گرفته به‌زودی محصولات آماده دارویی جدید به بازار عرضه می‌شوند.

تولید ۴ داروی درمان سرطان و دیابت

با وجود تحریم‌ها و مشکلات موجود، اما این موضوع باعث نشده است شرکت‌های داروسازی در زمینه تولیدات خود دچار مشکل شوند. سرانجام روز گذشته بود که با حضور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از چهار داروی جدید درمان سرطان و دیابت در شهرک صنعتی اشتهارد استان البرز رونمایی شد.

به گفته کارشناسان، این دارو‌ها شامل «سورافنیب» و «رگورافنیب» برای درمان سرطان و «امپاگلوفلوزین» و «داپاگلوفلوزین» برای درمان نسل جدید دیابت نوع ۲ است که عوارض دارو‌های قبلی را ندارند. کیفیت این دارو‌ها نسبت به مشابه خارجی و داخلی بالاتر ازریابی شده و میزان تولید «امپاگلوفلوزین» سالانه ۸۰۰ کیلوگرم و داپاگلوفلوزین سالانه ۱۰۰ کیلوگرم اعلام شده است. بخشی از این دارو‌ها به کشور‌های مختلف جهان از جمله هندوستان و روسیه صادر خواهد شد. پیش از این دارو‌های «نیلوتنیب» و «سانی تنیب» برای کنترل و درمان بیماری دیابت و دارو‌های «ایماتنیب» و «کپسیتابین» به ترتیب برای درمان سرطان گوارش و سرطان پستان در شرکت داروسازی باران استان البرز تولید و روانه بازار شده بود.

منطقه ویژه دارویی در کرج

فعالیت ۵۰ شرکت مهم دارویی در البرز باعث شده است این استان از حیث تعداد واحد‌های دارویی رتبه دوم کشور را به خود اختصاص دهد. سرانجام، موفقیت‌های روزافزون البرز در زمینه تولید انواع دارو‌ها موجب شد مسئولان استانی البرز خواستار تبدیل شدن این منطقه به منطقه ویژه دارویی کشور شوند. شهریور ماه سال گذشته بود که اعلام شد با پیگیری‌های انجام گرفته، منطقه ویژه اقتصادی دارویی ساوجبلاغ (برکت) از سوی نمایندگان مردم در مجلس مورد موافقت قرار گرفته است. به گفته کارشناسان، شهرک صنعتی دارویی «برکت» بر مبنای مطالعات بازار دارویی کشور اعم از صادرات و واردات دارو با توجه به تقویت آهنگ رشد صنایع داروسازی و هدایت صنایع فناورانه و پیشرو با مطالعات جهانی به منظور استقرار زیرساخت‌های متناسب با حوزه تولید دارو و صنایع وابسته ایجاد شده است. از اثرات اجتماعی این پروژه عظیم و ملی می‌توان به انتقال دانش فنی و توسعه علمی، توسعه صادرات دارویی کشور و صرفه‌جویی ارزی، ایجـاد بیش از ۷ هزار فرصـت شغلی مستقیم، امکان اتصال زنجیره دانشگاه، صنعت و تجارت، کاهش قابل توجه هزینه تمام شده دارو برای بیماران و تبدیل ایـران به عنـوان یکی از قطب‌های اصلی دارویی در منطقه اشاره کرد.

اهمیت منطقه ویژه دارویی

هم اکنون شهرک دارویی یا همان منطقه ویژه دارویی، مجموعه‌ای کامل برای استقرار شرکت‌های تولیدی مختلف در حوزه‌های تحقیق و توسعه و انکوباتور‌ها به مساحت ۴۶۳۶۵ متر مربع، دانش‌بنیان به مساحت ۱۱۴۲۷۰ متر مربع، سل‌تراپی به مساحت ۵۱۶۴۶ مترمربع، بیوتکنولوژی به مساحت ۵۰۴۹۱ متر مربع، پالایشگاه خون و فرآورده‌های پلاسمایی به مساحت ۴۵۲۹۸ متر مربع، واکسن‌سازی به مساحت ۳۹۳۰۱ متر مربع، فناوری‌های پیشرفته حوزه سلامت به مساحت ۱۳۵۴۷۳ متر مربع، شرکت‌های دارویی مختلف به مساحت ۳۹۸۰۳۲ متر مربع و انبار‌های مرکزی و بارانداز به مساحت ۸۰۸۳۵ متر مربع راه‌اندازی شده است. موفقیت این مجموعه باعث شده است در حال حاضر بیش از ۳۵ هکتار از مجموع ۱۰۰ هکتار اراضی صنعتی شهرک به شرکت‌های متعدد دارویی اعم از داخلی و خارجی در حوزه‌های بیوتکنولوژی و پیشرفته حوزه سلامت واگذار شود و پیش‌بینی می‌شود تا نیمه‌دوم سال ۹۷ اولین واحد تولیدی مستقر شده در شهرک صنعتی دارویی برکت وارد مراحل تولید و بهره‌برداری شود. تاکنون بیش از ۳۰ شرکت دارویی و تجهیزات پزشکی معتبر و برجسته داخلی و خارجی در صنعت سلامت در شهرک صنعتی دارویی برکت سرمایه‌گذاری کرده‌اند که در این بین برند‌های معتبری از کشور‌های دانمارک، فرانسه، آلمان و انگلستان دارای جایگاه ویژه‌ای هستند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
Reza
|
Germany
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
0
0
عالی
Reza
|
Germany
|
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
0
0
کد ملی....
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار