کد خبر: 954377
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۳
یادداشت «محمدرضا کائینی» به‌مناسبت سالروز آغاز نخستین دوره از نخست وزیری مصدق
انتقادات ما به دکتر مصدق به دلیل پاره‌ای از رفتار‌های ناصواب وی در به شکست کشاندن نهضت ملی است و صد البته غیرقابل تحویل به بافته‌های بقایای سلطنت در باره او.

سرویس تاریخ جوان آنلاین: محمدرضا کائینی، دبیر سرویس تاریخ روزنامه جوان، به‌مناسبت سالروز آغاز نخستین دوره از نخست وزیری مصدق در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

این قلم تاکنون مقالات فراوانی را در نقد کارکرد سیاسی دکتر محمد مصدق در نهضت ملی ایران نگاشته و ایضاً گفت و شنود‌های فراوانی را نیز با همین مضمون تهیه کرده است. مجموع آن‌ها چند جلد کتاب قطور خواهد شد که امید می‌برم در آینده به تدوین آن توفیق یابم. واپسین یادداشت این پیج در این باره، چند روز پیش و به مناسبت سالروز آغاز نخستین دوره از نخست وزیری مصدق به قلم آمد و همچنان نیز به همین مناسبت مجال سخن هست. من پس از انتشار یادداشت فوق و نیز در همه سالیانی که در کسوت منتقد مصدق ظاهر شده‌ام، مخاطب این سوال بوده‌ام که: آیا این سبک از تخطئه، به تطهیر شاه و دربار منتهی نخواهد شد؟... می‌دانیم که حمله به مصدق همواره پای ثابت تبلیغات جریان موسوم به سلطنت طلب بوده و خودِ شاه نیز، از وی کینه‌ای شتری به دل داشت! هر چند اخیراً رضا پهلوی به شکلی مصنوعی و ناچسب و البته برای ربودن قاپِ به اصطلاح ملیون، به تحسین مصدق نیز پرداخته است!
باید گفت که مواجهه مصدق با خاندان پهلوی و به طور مشخص رضاخان و فرزندش، صرف نظر از برخی خطایا و تندروی‌ها، مجموعا مقبول است و نمره خوبی می‌گیرد. هم نطق وی در مخالفت با سلطنت رضاخان و هم سخن وی در مخالفت با اعتبارنامه سیدضیاء- که در واقع نوعی مرور کارنامه قزاق سوادکوهی است-مضامینی صحیح و مبتنی بر واقع بینی دارد و از اسناد در خور مطالعه درباب سلطنت رضاخان به شمار می‌رود.

به واقع عقل سلیمی، یک شرورِ بی سواد، دیکتاتور و برکشیده بیگانه و نیز فرزند بزدل و ناتوان او را بر مصدق -که دست کم در آغازین دوره از زمامداری خویش با اتکاء به یک نهضت فراگیر و ملی به صدارت رسیده بود-ترجیح نمی‌دهد. نگاه مصدق به شاه نیز، از دوره‌ای که وی پناه بردن به آمریکا و انگلیس را بر ادامه حمایت صوری از نهضت ملی ترجیح داد، فی الجمله منطقی بود، هرچند که در رفتار با او اعتدال را مراعات نکرد و همین نیز به دست وی بهانه داد. در واقع او شاه را به لحاظ بینش و توانمندی، به هیچ می‌گرفت و همین نیز صرف نظر از برخی پیامد‌های منفی، به بخشی از حامیان نهضت ملی غرور می‌بخشید و به آنان برای حضور در نهضت انگیزه می‌داد.

به هرروی، انتقادات ما به دکتر مصدق به دلیل پاره‌ای از رفتار‌های ناصواب وی در به شکست کشاندن نهضت ملی است و صد البته غیرقابل تحویل به بافته‌های بقایای سلطنت در باره او. مصدق با همه سیئاتش توسط مردم و با اجماعی از نیرو‌های ملی و مذهبی به قدرت رسید بر خلاف رضاخان که ملت در آوردن و بردن او هیچ کاره بودند و نیز پسرش که در آمدن به سان پدر بود و در رفتن توسط یک ملت رانده شد!

پ ن:تصویر ذیل آمده، دکتر محمد مصدق را در آغاز اولین دوره از نخست وزیری در دیدار با محمدرضا پهلوی و ثریا اسفندیاری بختیاری نشان می‌دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار