کد خبر: 954303
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۶
افزایش ۷ درصدی تعرفه برق ناچیز است
پژوهشگر اقتصاد انرژی با تأکید بر اینکه افزایش ۷ درصدی تعرفه برق مشترکانی که الگو را رعایت می‌کنند بسیار ناچیز است، گفت: تعرفه برق پرمصرف‌ها نه ۱۶ درصد، بلکه باید ۱۰۰ درصد افزایش یابد.
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: جواد نوفرستی در گفت‌وگو با «فارس» در پاسخ به این سؤال که آیا مخالفت مجلس با افزایش تعرفه برق موجب افزایش مصرف برق در تابستان و احتمال خاموشی همانند سال گذشته نخواهد شد، گفت: سال گذشته با توجه به کمبود ۵ هزار مگاوات برق خاموشی‌های گسترده‌ای در کشور رخ داد و امسال نیز پیش‌بینی شده بود که این کمبود برق به ۸ هزار مگاوات خواهد رسید.
وی افزود: سال گذشته تمام مردم کشور زجر قطع برق را کشیدند و حتی این خاموشی‌ها موجب ضرر و زیان بالایی برای تولید شد و این کمبود برق باعث شد حتی صادرات برق متوقف و مشکلاتی نیز به کشور تحمیل شود.
نوفرستی ادامه داد: سال گذشته طرح موضوعی از سوی توانیر و وزارت نیرو به مجلس و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ارائه شد که سال ۹۸ دچار بحران خاموشی خواهیم شد. وی با تأکید بر اینکه با درک شرایط تورمی کشور تعرفه مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند و حدود ۷۰ درصد مشترکان را شامل می‌شود، ۷ درصد افزایش یافت، اظهار داشت: به اعتقاد بنده افزایش ۱۶ درصدی برق مشترکان پرمصرف هم نمی‌توانست موجب جلوگیری از افزایش مصرف برق این گروه را که حدود ۳۰ درصد مشترکان را شامل می‌شد، بگیرد.
نوفرستی با تأکید بر اینکه مصرف برق برخی مشترکان پرمصرف ماهانه حتی به ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ مگاوات هم می‌رسد، افزود: متأسفانه گروه‌های پرمصرف که در مراکز تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری کشور در دولت و مجلس نفوذ دارند افزایش تعرفه برق را به گونه‌ای مطرح کردند که مجلس این مصوبه دولت را غیرقانونی اعلام کند.
پژوهشگر حوزه اقتصاد انرژی افزود: حال که اعلام می‌شود این مصوبه دولت غیرقانونی است، بهترین کار این است همان طور که در مورد بنزین تصمیم به موقعی گرفته شد، در مورد تعرفه برق نیز تصمیم‌گیری مناسبی صورت گیرد. وی تصریح کرد: باز هم تأکید می‌کنم که رشد ۷ درصدی تعرفه برق عدد بسیار کمی بر هزینه‌ها اضافه می‌کند که به عبارتی اگر قبض برق مشترکی که الگوی مصرف را رعایت می‌کرد، ماهانه ۱۵ هزار تومان می‌شد، با این افزایش ۷ درصدی تعرفه‌ها قبض برق او به ۱۶ هزار تومان هم نمی‌رسید.
نوفرستی گفت: با مصوبه افزایش ۱۶ درصدی تعرفه برق مشترکان پرمصرف هم اگر مشترک پرمصرفی ماهانه ۲۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کرد، باید ۲۳۰ هزار تومان پرداخت کند. وی افزود: به اعتقاد بنده حال که مجلس این مصوبه دولت را غیرقانونی اعلام کرده، بهتر است از افزایش ۷ درصدی تعرفه برق مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند صرف‌نظر کند، اما برای مشترکان پرمصرف تعرفه ۲ تا ۳ برابری را پیشنهاد کند. وی تأکید کرد: به هیچ وجه این مصوبه افزایش ۷ درصدی تعرفه برق نمی‌توانست تورم‌زا باشد، اما قطعاً این افزایش ۱۶ درصدی می‌توانست تا حدودی مشترکان پرمصرف را به سمت کم‌مصرف‌کردن سوق دهد. وی افزود: ادامه وضع موجود قطعاً وزارت نیرو را که ۴۰ هزار میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران دارد، بیش از پیش به سمت بدهکارتر شدن پیش می‌برد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار