کد خبر: 954255
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۵:۰۲
به بهانه نایب‌قهرمانی شهرداری گرگان در لیگ برتر بسکتبال
نایب قهرمانی تیم شهرداری گرگان در لیگ برتر بسکتبال سبب شده تا این شهر که به پایتخت بسکتبال ایران معروف است، دوباره به روز‌های اوج گذشته برگردد.
سرويس ورزش جوان آنلاين: نایب قهرمانی تیم شهرداری گرگان در لیگ برتر بسکتبال سبب شده تا این شهر که به پایتخت بسکتبال ایران معروف است، دوباره به روز‌های اوج گذشته برگردد.

اگر در جویبار همه از کشتی می‌گویند و در ارومیه از والیبال، به گرگان که می‌روید نباید نام دیگری غیربسکتبال بیاورید. «عشق فقط بسکتبال» این پاسخ مشترک گرگانی‌هاست، شهری که می‌گویند پایتخت بسکتبال ایران است، با آن هواداران پرشورش که سالن امام خمینی (ره) گرگان را به قول هادی عامل گزارشگر تبدیل به غوغاکده‌ای می‌کنند. مانند فصل ۹۸- ۹۷ لیگ بسکتبال که سر گرگانی‌ها بالا بود، برخلاف فصل پیش که تا پای سقوط رفتند تا یک سال بعد حتی به فینال لیگ هم برسند. آن‌ها امسال نایب قهرمان لیگ شدند تا پس از سال‌ها بسکتبال گرگان به جایگاه گذشته‌اش برگردد، جایگاه پرافتخاری که گرگانی‌ها را تبدیل به یکی از برند‌های معتبر بسکتبال ایران کرده است و امروز دوباره بسکتبال در گرگان به روز‌های اوج برگشته و بر خلاف دو دهه گذشته تماشاگرانی که به سالن امام خمینی (ره) می‌روند با غرور تیم شهرشان را تشویق می‌کنند، تشویق‌هایی کرکننده، طوری که اگر از بازیکنان دیگر تیم‌ها بپرسید شاید از یک جهنم واقعی برای تیم مهمان در بازی‌هایشان مقابل تیم شهرداری گرگان در جریان مسابقات لیگ حرف بزنند!

هر جای شهر گرگان بروید محال است نتوانید نشانی از بسکتبال پیدا نکنید، اگر در بیشتر شهرها، سالن‌های ورزشی برای فوتبال کرایه می‌شود، اما در گرگان می‌توانید خیلی از جوانان را ببینید که پول روی پول می‌گذارند و سالن بسکتبال را برای چند ساعت اجاره می‌کنند تا به این ورزش بپردازند. از سالن روباز ناهارخوران گرفته تا سالن‌های محلات و سالن‌های سطح شهر، همه دربست در اختیار دوستداران بسکتبال گرگان است؛ شهری که هر چند شاید مردمش از نظر فیزیکی برای بسکتبال که قد بلند می‌خواهد چندان بلند قامت نباشند، اما اینکه این رشته توپ و توری در ژن آنهاست سبب می‌شود تا اولین انتخابشان برای ورزش، بسکتبال باشد و حتی شب‌ها هم خواب توپ و حلقه می‌بینند. نوید نوروزی گزارشگر جوان گرگانی به خوبی علاقه مردم شهرش را به بسکتبال توصیف می‌کند و می‌گوید: «توپ بسکتبال را نمی‌توان از یک گرگانی جدا کرد.»

همین است که در روز‌های بازی شهرداری گرگان در لیگ، ترافیک در خیابان ۵ آذر این شهر سنگین‌تر از هر زمان دیگری است؛ جایی که تماشاگران گرگانی خودشان را به سالن امام خمینی (ره) می‌رسانند، سالنی ۵ هزار نفری که کیپ تا کیپ پر تماشاگر می‌شود، تماشاگرانی پرشور که نمونه‌شان را در فوتبال می‌توان در تبریز دید و هواداران پرشور تراکتور. اگر در تبریز ورزشگاه یادگار در جریان بازی‌های تراکتور کابوس تیم‌های دیگر است، در گرگان هم کمتر بسکتبالیستی است که از شنیدن نام سالن امام خمینی (ره) هواداران پرشورش را به یاد نیاورد؛ سالنی که به آن لقب قلعه عقاب‌ها را داده‌اند.

بیراه نیست که به گرگان پایتخت بسکتبال ایران می‌گویند، به خصوص که گرگان سبقه‌ای ۷۰ ساله دارد؛ یک سابقه طولانی و پر فراز و نشیب، شهری که ستاره‌های زیادی را به بسکتبال ایران معرفی کرده و نامش را به این ورزش در ایران می‌شناسند. آن طور که می‌گویند بسکتبال در سال ۱۳۲۲ به وسیله آقایان اصولی و کلاردشتی مربیان ورزش گرگان به این شهر آورده شد و بعد توسط آقایان سیدین، قاری و ترابیان به دانش‌آموزان این شهر تمرین داده شد. سال ۱۳۳۳ مسابقات بسکتبال به صورت رسمی در آموزشگاه‌ها برگزار شد و تیم گرگان بود که در مسابقات استان مازندران به مقام قهرمانی رسید تا بچه‌های گرگانی نشان دهند که ژن‌های خوب بسکتبال ایران هستند و این شهر می‌تواند حرف‌های زیادی در بسکتبال ایران برای گفتن داشته باشد. اوج‌گیری بسکتبال در گرگان به دهه‌های ۴۰ و ۵۰ شمسی برمی‌گردد، سال‌هایی که گرگان به عنوان یکی از قطب‌های بسکتبال معرفی شد و توانست در سال ۱۳۵۵ نایب قهرمانی در بسکتبال باشگاه‌های کشور را جشن بگیرد.

شعبان قاری که از او به عنوان پدر بسکتبال گرگان یاد می‌کنند، درباره آن روز‌ها در مصاحبه‌ای گفته است: «به نظر بهترین مقام تیم گرگان همان مقام دومی است که در مسابقاتی تحت عنوان پهلوی آن را کسب کردیم. البته در حقیقت قهرمان اصلی آن بازی‌ها ما بودیم و همگان هم به آن موضوع معترف بودند. باخت ما در آن زمان مربوط به یک ناداوری بود که داور آن بازی باعث برد تیم پهلوی شد. تیم پهلوی آن زمان کم تیمی نبود و ۹ بازیکن ملی‌پوش داشت. البته آن داور هم پس از آن بازی برای همیشه از داوری خداحافظی کرد.»

علی ترابیان، منوچهر سیفی، حسن آهنی، حاجی صباحی، قاسم کاشانی، عزیزالله طهماسبی، غلام مقدم، فرامرز قدیمی، عزت رضایانی، یزدان احمدی، اکبری، حسن طیبی، حمیدرضا منصوریان، اسدالله کبیر، علیرضا بداقی، فرهاد زحمتکش، محمدمهدی ایزدپناه، حمیدرضا کلاسنگیانی و... تنها بخشی از بزرگان هستند که از گرگان به بسکتبال ایران معرفی شده‌اند.

بسکتبال گرگان در برهه‌های مختلف زمان با اسامی متفاوتی مثل پرسپولیس، شاهین، اتکا، فجر، هیئت بسکتبال و شهرداری گرگان در مسابقات حضور داشته و الان نزدیک به چند دهه است که با نام شهرداری گرگان در رقابت‌های لیگ شرکت می‌کند. حالا با نایب‌قهرمانی شهرداری گرگان در لیگ بسکتبال در فصل ۹۸، دوباره نام این شهر در بسکتبال ایران سر زبان‌ها افتاده است، شهری که مردمش می‌گویند: «عشق فقط بسکتبال.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار