کد خبر: 954248
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۳
ادامه واردات برنج با ارز ۴۲۰۰ تومانی
مدیرکل تنظیم بازار وزارت جهاد‌کشاورزی گفت: برخی که به دنبال سودجویی از بازار برنج هستند، اینطور شایعه کرده‌اند که سیل اخیر برنج ما را از بین برده است تا سود بیشتری نصیب خود کنند و با جمع‌آوری برنج از بازار و کاهش عرضه، افزایش قیمت ایجاد کرده‌اند.
بهناز قاسمی
سرويس اقتصادی جوان آنلاين: مدیرکل تنظیم بازار وزارت جهاد‌کشاورزی گفت: برخی که به دنبال سودجویی از بازار برنج هستند، اینطور شایعه کرده‌اند که سیل اخیر برنج ما را از بین برده است تا سود بیشتری نصیب خود کنند و با جمع‌آوری برنج از بازار و کاهش عرضه، افزایش قیمت ایجاد کرده‌اند.

قیمت برنج ایرانی این روز‌ها مشخص نیست و هر فروشگاهی با توجه به میل خود و وجود تورم انتظاری قیمتی را برای این محصول در نظر می‌گیرد، به‌طوری‌که برای خرید برنج ایرانی مثلاً با عنوان هاشمی با قیمت‌های ۱۳ هزار تومان، ۱۷ هزار تومان، ۲۱ هزار تومان و ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان مواجه می‌شوید و همه این فروشندگان برکیفی و خالص بودن محصول خود تأکید دارند.
در شرایط فعلی به نظر می‌رسد که به غیر از سوء‌استفاده واسطه‌ها و نبود نظارت بر بازار دلیل دیگری برای افزایش نرخ برنج ایرانی در مقطع فعلی وجود ندارد، زیرا این محصول در فصل برداشت حداکثر ۱۳ هزار تومان در مناطق برنج خیز شمال کشور قیمت داشت.

اما قیمت برنج‌های هندی که با ارز دولتی وارد می‌شوند؛ از ثبات بیشتری برخوردارند، به‌طوری‌که حداکثر قیمت فروش برنج هندی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی به کشور وارد می‌شود ۸ هزار تومان و برنج پاکستانی باسماتی ۸ هزار و ۲۰۰ تومان در پایگاه اطلاع‌رسانی قیمت کالا و خدمات سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان اعلام شده است.
قیمت برنج هندی ۱۱۲۱ (دانه بلند) ۸ هزار تومان است و این محصول در طرح ضیافت ماه رمضان به قیمت ۷ هزار و ۶۰۰ تومان عرضه می‌شود.
مسعود بصیری، مدیرکل تنظیم بازار وزارت جهاد‌کشاورزی در گفت‌وگو با تسنیم درباره افزایش قیمت برنج ایرانی گفت: برنج‌های ایرانی که اکنون در بازار مشاهده می‌شود مربوط به سال گذشته است و هنوز برنج جدید به بازار نیامده و آنچه در بازار مانده از سال گذشته است.

وی با بیان اینکه برنج ایرانی قیمت‌گذاری نشده است، افزود: تنظیم بازار برنج توسط برنج‌های وارداتی انجام می‌شود و کسری بازار را بر اساس برنج خارجی تأمین می‌کنیم و میزان عرضه خود را افزایش می‌دهیم تا بازار به تعادل برسد.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تأمین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد‌کشاورزی ادامه داد: افزایش قیمت برنج ایرانی بر‌اساس عرضه و تقاضا و توهمات برخی از واسطه‌ها و سودجویان صورت گرفته است.
وی تصریح کرد: برخی به دنبال سودجویی از بازار برنج هستند، اینطور شایعه کرده‌اند که سیل اخیر محصول برنج را از بین برده است تا سود بیشتری نصیب خود کنند و با جمع‌آوری برنج از بازار و کاهش عرضه، افزایش قیمت ایجاد کرده‌اند.

بصیری گفت: سیل اخیر اثری روی تولید برنج نداشته است و میزان تولید برنج نه‌تن‌ها کم نشده است، بلکه در سال‌جاری افزایش کمی تولید داریم. از طرفی به دلیل شرایط خشکسالی برخی از استان‌ها کشور قبلاً تولیدی نداشته‌اند، اما شاید امسال تولید کنند و بر میزان تولید کشور افزوده شود.
وی اظهار داشت: برای تأمین کسری برنج در کشور پیش‌بینی واردات و برنامه‌ریزی داشته‌ایم تا تجار بتوانند به موقع تأمین ارز و واردات داشته باشند. واردات برنج تا ۳۱ تیر ماه سال‌جاری با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی انجام می‌شود.
بصیری با بیان اینکه واردات برنج در سال‌جاری نیز با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی انجام می‌شود، گفت: واردات برنج تا ۳۱ تیر ماه سال‌جاری و قبل از آغاز فصل برداشت برنج داخلی آزاد است؛ واردات برنج سقفی ندارد و هرکالایی که در این تاریخ در گمرک باشد به کشور وارد خواهد شد.
وی افزود: در ایام ماه رمضان نیز برای تنظیم بازار ۳۰ هزار تن برنج وارداتی در کنار دیگر برنج‌های وارداتی و داخلی توزیع می‌شود و در صورت نیاز این میزان افزایش می‌یابد و هیچ مشکی برای تنظیم بازار این محصول و سایر کالا‌های اساسی وجود ندارد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تأمین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد‌کشاورزی گفت: برنج تنظیم بازاری (طرح ضیافت) محصول با کیفیت ۱۱۲۱ هندی (دانه بلند) است و به قیمت ۷ هزار و ۴۰۰ تومان برای مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود.
وی تصریح کرد: با ورود برنج ایرانی از یک تا دو ماه آینده افزایش عرضه خواهیم داشت و قیمت برنج ایرانی نیز کاهش می‌یابد؛ از طرفی نیز روز گذشته کارگروه تنظیم بازار، برنامه‌هایی برای تنظیم بازار برنج و کسری موجودی در بازار داشت که به طور قطع باعث کاهش قیمت‌ها می‌شود و کسانی که در این شرایط احتکار و سودجویی کرده‌اند با ضرر مواجه می‌شوند و به حدی برنج عرضه خواهد شد که مجبور می‌شوند محصول خود را به بازار عرضه کنند.

قیمت عادلانه برنج ۱۳ هزار الی ۱۳۵۰۰ تومان است

همچنین دبیر انجمن برنج ایران در خصوص قیمت عادلانه برنج گفت: قیمت عادلانه برنج در این مقطع، از ۱۳ هزار تا ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان نباید بیشتر شود. کمااینکه تا چند وقت پیش نیز همین بود. در حقیقت کشاورزان برنج محروم‌ترین و مظلوم‌ترین قشر در مسئله گرانی قیمت‌ها هستند، زیرا برنج‌ها از زیر دست آن‌ها بیرون آمده، در نتیجه فروشندگان برنج‌ها می‌مانند که اگر یک مقدار انصاف به خرج بدهند مشکلی پیش نخواهد آمد.
علیزاده شایق افزود: این برنجی که امروز عرضه می‌شود به هیچ عنوان دست تولیدکننده نیست، بلکه از دست تولیدکننده درآمده و توسط کارخانه‌داران یا دلالان به فروش می‌رسد؛ بنابراین وضعی شده که وقتی از مغازه‌داران و دلالان دلیل گرانی برنج را می‌پرسیم، می‌گویند مگر ما از گوشت‌فروشان و مرغ‌فروشان کمتریم؟! در صورتی که اگر همه ما قیمت تمام شده هر محصول به علاوه سود عادلانه آن را درنظر بگیریم، مشکل حل خواهد شد. باید پرسید اینکه دلار گران شده پس باید قیمت را بالا ببریم چه ربطی دارد؟
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
0
0
طاقت خواهیدداشت
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
0
0
بیخیاللللل
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار