کد خبر: 954141
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰
زهرا چیذری
«روسیه از اینترنت جهانی خارج شد»؛ خبر خروج روسیه از اینترنت جهانی به دنبال محدودیت‌ها و ناامنی‌هایی اتفاق افتاد که در شبکه‌های اجتماعی و بر بستر وب‌جهانی در این کشور رخ داد. طرح ایجاد «اینترنت مستقل» از سال ۲۰۱۴ آغاز شد و دلیل این تصمیم هم روشن بود؛ خطرات سایبری احتمالی در فضای مجازی! تمامی سرور‌های مهم اینترنتی روسیه در خارج از این کشور قرار دارد و هر لحظه امکان دارد اینترنت این کشور از خارج از مرز‌های این کشور قطع شود. خطر قطع اینترنت روسیه از خارج از مرز‌های این کشور پیامد‌های مالی سنگینی را ایجاد کرده و میلیارد‌ها روبل خسارت به مراکز مالی و اقتصادی این کشور وارد کرده است.
طرح آزمایشی قطع موقت اینترنت در روسیه در چارچوب بررسی نتایج طرح «برنامه ملی اقتصادی دیجیتالی» است که در ماه دسامبر ۲۰۱۸ گذشته در پارلمان روسیه مطرح شد. آزمایش قطع موقت اینترنت در روسیه اولین بار در اواخر ماه ژانویه ۲۰۱۹ در کارگروه امنیت اطلاعات روسیه کلید خورد.
در طرح موقت قطع اینترنت سازمان نظارت بر ارتباطات روسیه «روسکومادزور» باید اطمینان حاصل کند که اطلاعات و داده‌های رد و بدل شده میان شهروندان و سازمان‌های روسی در داخل کشور باقیمانده و به هیچ وجه از خارج از روسیه قابل دسترس نیستند. این پروژه ابزار فنی لازم برای تغییر مسیر ارتباطاتی روسیه را فراهم می‌کند تا در شرایط خاص مسیر‌ها به یکدیگر متصل شده و ارتباطات درون روسیه حفظ شود. چند روز پیش هم لایحه حاکمیت اینترنت در روسیه با تصویب مجلس دومای این کشور و با امضای پوتین به قانون تبدیل شد. بر این اساس در صورت قطع شدن زیرساخت‌های شبکه جهانی، اپراتوری ثابت برای سیستم اینترنت ملی روسیه تأمین شود.
با توجه به قانون جدید، یک مرکز نظارت و مدیریت اینترنت ایجاد می‌شود که در صورت هرگونه تهدید به شبکه‌های اینترنتی روسیه عمل می‌کند.
نگرانی روسیه از قطع اینترنت جهانی به‌خاطر معرفی روسیه از سوی ترامپ به عنوان منبع شرارت اینترنتی در جهان یکی از دلایل این کار بوده است. ضمن آنکه نمایندگان مجلس دوما سبک زندگی هالیوودی، بی‌بند و باری، خشونت و جرائم سازمان یافته را از دیگر دلایل استقلال اینترنتی این کشور عنوان می‌کنند. در ایران هم بحث‌های مرتبط با اجرای اینترنت ملی و راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات به عنوان مطالبه‌ای جدی سال‌هاست که مطرح می‌شود و شخص رهبری پیگیر آن است؛ شبکه‌ای که وزارت ارتباطات مدعی راه‌اندازی فاز‌هایی از آن است، اما شکل‌گیری جرائم سازمان‌یافته و خرید و فروش اسلحه در فضای مجازی نشان می‌دهد شبکه ملی اطلاعات هرگز راه‌اندازی نشده است.
نصرالله پژمانفر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز با انتقاد از تعلل وزارت ارتباطات در خصوص راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات در کشور به ضعف و بی‌رغبتی وزارت ارتباطات در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات معتقد است. از نگاه این عضو فراکسیون ولایی مجلس فضای کسب و کار مردم روی اینترنت بین‌الملل قرار گرفته و اگر دشمنان هر آنی تصمیم بگیرند که اینترنت بین‌الملل را قطع کنند، چه کسی می‌خواهد پاسخگوی ضرر و زیان مردم باشد. وی با انتقاد از وزیر ارتباطات می‌افزاید: «تا پیش از این می‌گفتند برای کنترل فضای تلگرام و ایجاد امنیت، تلگرام طلایی و هاتگرام راه‌اندازی شد؛ با ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه، در اختیار قراردادن سرور‌های فراوان به آن‌ها و ارائه خدمات دیگر.
به گفته وی تلگرام طلایی و هاتگرام با نظارت وزارت اطلاعات و وزارت ارتباطات فعالیت می‌کرد و فارغ از مصاحبه‌های مسئولان ذی‌ربط در این خصوص، مستندات فراوانی در ارتباط با این موضوع دارم که این وابستگی را ثابت می‌کند. پژمانفر با انتقاد از فرافکنی مسئولان تصریح می‌کند: «در شرایطی که امروز دشمنان به راحتی این پوسته‌ها را حذف و کانال‌ها و محتوا‌هایی را فیلتر می‌کنند و نشان دادند که هیچ پایبندی به قوانین داخلی ایران ندارند، باز هم مسئولان تمام ظرفیت فضای مجازی خود را در حوزه اینترنت بین‌الملل نگه می‌دارند.»
به باور وی اگر روزی اعلام شد دیگر هیچ خدمتی در بستر اینترنت بین‌الملل به ایران داده نمی‌شود، مسئولان باید پاسخگوی مسائل ایجاد شده باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار