کد خبر: 954117
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۱
فلسفی در عداد آن طیف از رجال است که دامنه نقض و ابرام در باره کارنامه ایشان، تا دهه‌ها می‌پاید و همین نشان از ایفای نقشی موثر دارد.

سرویس تاریخ جوان آنلاین: محمدرضا کائینی، دبیر سرویس تاریخ روزنامه جوان، به مناسبت سالروز درگذشت آیت الله «محمدتقی فلسفی» در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

برای این قلم واپسین روز از ماه شعبان، یادآور وداع با یکی از اساتید پرآوازه اوست. استادی که به تصادف و بدون تناسب به محضرش بار یافت، اما از او فراوان آموخت. زنده یاد حاج شیخ محمد تقی فلسفی صبح‌های جمعه در منزل خویش، محفلی داشت متشکل از خطبای نامدار وقت که در محضرش به گفت و شنود علمی یا تصحیح منابر خویش می‌پرداختند و البته نهایتا قول فصل توسط بزرگ مجلس اظهار می‌شد. از مجلس گردانان آن جمع، بیشتر زنده یادان: شیخ احمد رحمانی همدانی، سید ابوالقاسم شجاعی، علی ادبی و... الخ را به خاطر می‌آورم.

فلسفی در آن دوره، به رغم آنکه در سالیان پایانی حیات به سر می‌برد، اما به لحاظ روزآمدیِ فهم دینی، زمان آگاهی و عرضه بدیع معارف مذهبی، از همه حضار پیر و جوان جلسه پیش بود. منشاء این توفیق هنگامی بیشتر بر نگارنده رخ نمود که به کتابخانه سرشار و متنوع او راه یافت و علاوه بر منابع دست اول اسلامی و شیعی، صد‌ها اثر را در حوزه دانش‌های نوین، اعم از طبیعی و صنعتی و... الخ دید! اغراق نیست اگر بگوئیم که تاریخ منبر به دو دوره قبل و بعد از فلسفی تقسیم و توجه به معارف اجتماعی اسلام و درآمیختن آن با شواهد علمی و طبیعی، تقریبا با وی آغاز می‌شود.

مخاطب شناسی فوق العاده، فصلی دیگر در حیات تبلیغی اوست. خود می‌گفت: در هر منبر میزان دانش و فهم مخاطب را با بیان لطیفه یا نکته‌ای می‌سنجیده و از آن پس در همان سطح با وی سخن می‌گفته است.
در میدان سیاست نیز، فلسفی در عداد آن طیف از رجال است که دامنه نقض و ابرام در باره کارنامه ایشان، تا دهه‌ها می‌پاید و همین نشان از ایفای نقشی موثر دارد. او با دانایی و درایت، قطب نمای فعالیت سیاسی و اجتماعی خود را، بر مدار تشخیص مرجعیت وقت تنظیم می‌کرد و هم از این روی در دوران مرجعیت آیت الله بروجردی بیشتر به "اقدام" تمایل داشت و با ظهور امام به "قیام" و از همین سربند نیز بود که در هفت سال پایانی حیات رژیم شاه وبه دستور مستقیم او، ممنوعیت منبر را تجربه کرد.

به رغم حضور خطیبانی نامدار در دوران ما، این قلم بعید می‌شمارد که تا مدت‌ها سپهر تبلیغات دینی ما شاهد پدیده‌ای، چون فلسفی باشد و همین از حقیقتی تلخ نشان دارد که: ظهور فلسفی‌ها نه محصول برنامه ریزی منظم حوزه‌ها، که رویداد‌هایی خود بنیاد و اتفاقی هستند! خدایش رحمت کناد.

پ.ن: تصویر فوق آمده زنده یاد فلسفی را در سفر استعلاجی به آلمان در سالیان پایانی دهه سی نشان می‌دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار