کد خبر: 954077
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۷
ذائقه دانشجویان در نمایشگاه کتاب تغییر کرده است
با توجه به اهمیت حضور ناشران دانشگاهی در نمایشگاه کتاب و استقبال مناسب دانشجویان از این غرفه‌ها، امسال دانشگاه‌های بزرگ حضور پررنگ‌تری داشته‌اند.
علیرضا سزاوار
سرویس دانشگاه جوان آنلاین: طبق اطلاعیه‌های منتشر شده از این دوره برگزاری نمایشگاه کتاب، ناشران کتب دانشگاهی تصمیم گرفتند در مواردی که نسخه الکترونیکی کتاب موجود است دیگر نسخه چاپی آن را تولید نکنند. از این رو غرفه‌های سالن نسخه‌های الکترونیکی دانشگاهی در این دوره از نمایشگاه کتاب رونق بیشتری دارند.

با توجه به اهمیت حضور ناشران دانشگاهی در نمایشگاه کتاب و استقبال مناسب دانشجویان از این غرفه‌ها، امسال دانشگاه‌های بزرگ حضور پررنگ‌تری داشته‌اند. انتشارات دانشگاه تهران، انتشارات دانشگاه امام صادق، انتشارات دانشگاه صنعتی خواجه نصیر، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی و انتشارات دانشگاه شهیدبهشتی ازجمله بزرگ‌ترین غرفه‌های دانشگاهی را در اختیار داشتند. افزایش ناگهانی قیمت کاغذ موجب افزایش قیمت کتاب‌ها شده که به تبع آن قدرت خرید دانشجویان هم کاهش یافته است. اسکن کتاب‌ها در فضای مجازی نیز موجب می‌شود تا تمام دانشجویان به صورت رایگان بتوانند نسخه الکترونیکی آن را دانلود کنند و برای خرید کتاب و دادن حق نشر تمایلی نداشته باشند. متأسفانه این مسئله اتفاق ناخوشایندی است که خیلی از ناشران را زمینگیر خواهد کرد.

دانشجو‌ها تمایلی به خرید کتاب ندارند

مسئول انتشارات دانشگاه تهران در رابطه با تعداد کتاب‌های منتشر شده توسط این انتشارات در سال‌های اخیر بیان کرد: در سال گذشته حدود ۱۲۰ عنوان کتاب چاپ اولی داشتیم که امسال این تعداد به حدود ۴۰ چاپ جدید رسیده است و در نمایشگاه کتاب ارائه خواهند شد.
نظام‌آبادی با بیان اینکه دانشجویان تمایلی به خرید کتاب و دادن حق نشر ندارند، گفت: نرم‌افزار کتاب‌خوان در این انتشارات با هدف ارائه نسخه الکترونیکی کتاب‌های دانشگاهی ارائه شد.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر در تعداد کتاب‌های چاپی افتی نداشته‌اند، بیان کرد: با توجه به اینکه این انتشارات مربوط به چاپ کتاب‌های درسی است، در سال‌های ۹۸- ۹۷ تغییری از جهت تعداد عنوان کتاب‌های چاپی نداشته‌ایم، اما از نظر تعداد تیراژ کتاب‌ها با افت زیادی مواجه شدیم؛ به این صورت که از دو هزار تیراژ به هزار تیراژ و اکنون هم به ۱۰۰ نسخه رسیده‌ایم.

با کپی غیرقانونی برخورد جدی شود

وی ادامه داد: برای حل چنین مشکلی نیاز به همکاری سه بخش وزارت ارشاد، قوه قضائیه و وزارت ارتباطات داریم؛ به این صورت که با سایت‌ها و کانال‌های خاطی که کپی غیرقانونی انجام می‌دهند، برخورد قاطعانه شود.
مسئول واحد انتشارات دانشگاه تهران با بیان اینکه اپلیکیشن کتاب‌خوان الکترونیک هم‌اکنون در این دانشگاه فعالیت می‌کند، اظهار داشت: نرم‌افزار کتاب‌خوان از آبان ۹۶ با تعدادی کتاب محدود آغاز به فعالیت کرد و در حال حاضر تعداد کتاب‌های آن به ۷۰۰ نسخه رسیده است. این اپلیکیشن با هدف ارائه نسخه الکترونیکی کتاب‌های دانشگاهی با مبلغ کمتر راه‌اندازی شد. اعتقاد ما بر این بود که اگر نسخه الکترونیکی کتاب‌های منتشرشده خود را با مبلغ پایین‌تری عرضه کنیم دسترسی دانشجویان به خرید قانونی کتاب‌های درسی‌شان راحت‌تر می‌شود.
وی با اشاره به اینکه انتشارات دانشگاه تهران خودگردان است و از درآمد‌های اختصاصی فعالیت‌هایش را دنبال می‌کند، افزود: چشم‌انداز ما برای سال ۹۸ گسترش کتاب‌های الکترونیک دانشگاه، ارسال کتاب و فروش الکترونیکی به شهرستان‌ها است؛ همچنین ما با خرید دستگاه‌های چاپ دیجیتال قصد داریم کیفیت چاپ را افزایش دهیم.

بازار سیاه بن کتاب

همزمان با آغاز نمایشگاه کتاب، فروش بن کارت‌های دانشجویی که به صورت یارانه‌ای از سوی وزارت ارشاد به دانشجویان اختصاص داده شده در سایت‌های اینترنتی فروش کالا به‌سادگی یافت می‌شود!
چندین سال قبل برای جلوگیری از بازار سیاه خرید و فروش بن کتاب، وزارت فرهنگ و ارشاد اقدام به جایگزینی کارت الکترونیک به جای بن کتاب کرد. مدیران وقت ارشاد در مراسم رونمایی از کارت الکترونیک کتاب ابراز امیدواری کرده بودند که از این طریق به کتاب‌خوان‌های حرفه‌ای برای خرید کتاب کمک می‌شود و این بن کارت‌ها از بازار سیاه در امان خواهد ماند. اما همچنان نه تنها بن‌های کتاب در محاصره بازار سیاه هستند، بلکه بن‌های الکترونیک نیز از این بازار در امان نماندند. درحالی‌که بسیاری از دانشجویان ثبت‌نام کننده موفق به دریافت بن کتاب نشده‌اند، برخی افراد بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ بن کارت کتاب را یکجا در سایت‌های اینترنتی به فروش گذاشته‌اند!

بن به‌دست‌هایی که دانشجو نیستند

در واکنش به این مسئله سال گذشته سخنگوی نمایشگاه کتاب گفته بود که «بن‌های فله‌ای برای نماینده سازمان‌های دولتی، دانشگاه‌ها و... است که برای گرفتن بن، تبانی می‌کنند» و به‌جای اینکه کتاب بخرند، آن را می‌فروشند و نبود نظارت بر توزیع بن‌های کتاب موجب خرید و فروش آن شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر