کد خبر: 953835
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۱
سخنگوی شورای نگهبان عنوان کرد
تا جایی که وزارت کشور در حوزه الکترونیکی شدن انتخابات آمادگی اجرا داشته باشد، شورای نگهبان هم آماده نظارت است و منعی نخواهد داشت.
سرویس سیاست جوان آنلاین: به گزارش ایرنا، عباسعلی کدخدایی روز گذشته در نشست خبری در جمع خبرنگاران درباره الکترونیکی برگزار شدن انتخابات اظهار داشت: الکترونیکی شدن انتخابات روند‌های متعدد و طولانی دارد، به طور قطع باید در هر مرحله و دوره‌ای از انتخابات مراحلی را جلو ببریم که خوشبختانه این بار هم این کار انجام شده است. وی ادامه داد: کارشناسان شورای نگهبان جلسات فشرده‌ای را با کارشناسان وزارت کشور برگزار کرده‌اند و در حال ادامه برگزاری این جلسات هستیم.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: من به دوستان وزارت کشور اعلام کرده‌ام تا هر جایی که وزارت کشور در حوزه الکترونیکی شدن آمادگی اجرا داشته باشد شورای نگهبان هم آماده نظارت است و منعی از سوی این شورا نخواهد بود.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه انتخاب پیش روی مجلس است آیا با این شورا رایزنی برای تغییر روش تأیید صلاحیت‌ها با توجه به انتقاداتی که وجود دارد شده است، گفت: نسبت به وضعیت انتخابات و روش‌هایی که اجرا و به‌اصطلاح نظام انتخاباتی ما، شورای نگهبان هم منتقد است و ایراداتی داریم که باید اصلاح شود. وی گفت: گام اول اصلاح قانون انتخابات مجلس بود که خوشبختانه مجلس اگر چه زمان آن طولانی شد در دستور کار قرار داد.
وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه در سال ۹۴ ثبت نام بالای نامزد‌های انتخاباتی مجلس و رد صلاحیت آن‌ها هزینه‌هایی را برای نظام داشت، آیا در این دوره از انتخابات مجلس محدودیتی را برای ثبت نام افراد در نظر گرفته است، اظهار داشت: در حال حاضر همان قانون گذشته وجود دارد و وضعیت گذشته است، اگر می‌توانستیم پیش‌بینی کنیم که قانون جدید به تأیید برسد و تصویب شود بعضی از ایرادات و اشکالات می‌توانست مرتفع شود که فعلاً همچنان باقی است.
کدخدایی گفت: معتقدیم که این وضعیت یک روزی باید به پایان برسد، یعنی نحوه ثبت نام و تعداد ثبت نام کنندگان در یک چارچوب معقول در نظام انتخابات پیش‌بینی شود تا هم حق مردم رعایت شود و هم امکان رسیدگی‌ها وجود داشته باشد، اگر همان وضعیت گذشته باشد ما هم تلاش می‌کنیم با وقت بیشتری که صرف این کار خواهیم کرد دقت کنیم که حقی از کسی تضعیف نشود.
وی درباره سؤالی مبنی بر اینکه آیا شورای نگهبان برنامه‌ای برای رصد فضای مجازی در زمان انتخابات مجلس دارد، گفت: اگر فعالیتی انجام شود که ناقض شرایط باشد، آن را رصد می‌کنیم و مدنظر خواهیم داشت. کدخدایی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب استفاده از فیلترشکن ممنوع شده است آیا استفاده از فیلترشکن‌ها نقض قانون نیست، گفت: حتماً کسانی که در یک فضای بازتری استفاده می‌کنند از حساب‌هایی استفاده می‌کنند که شاید فیلترشکن نداشته باشد و ناچار باشند در آن حوزه فعالیت کنند، ولی اگر بخواهد در آن چارچوب باشد که نقض مقررات باشد من هم با شما موافقم.
کدخدایی در ادامه درباره اقدامات شورای نگهبان در سال ۱۳۹۷ گفت: از سوی مجلس ۴۳ مصوبه به این شورا ارسال شد پس از بررسی ۲۵ مصوبه در مرحله اول به تأیید رسید، ۱۸ مصوبه دارای ایراد بود که به مجلس ارسال شده و در حال انجام اصلاحات است. وی افزود: هفت اساسنامه از سوی هیئت وزیران داشتیم که چهار مورد تأیید شد، یک مورد ایراد داشت و دو مورد همچنان در حال بررسی است.
کدخدایی ادامه داد: ۶۰ نامه از سوی دیوان عدالت اداری داشتیم که ۲۷ مورد خلاف شرع تشخیص داده نشد و ۱۳ مورد خلاف شرع بود و ۲۰ نامه همچنان در دستور بررسی است. کدخدایی افزود: لایحه مدیریت بحران کشور مورد بررسی شورای نگهبان قرار گرفت که لایحه بسیار مهم است و باید زودتر اجرایی شود. این لایحه بسیار مفصل بود و در جلسات متعددی مورد بررسی قرار گرفت. وی در ادامه با اشاره به بررسی لایحه تمدید مدت اجرای آزمایشی قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد در شورای نگهبان گفت: ایراداتی به لایحه گرفته شد. ابهامات این لایحه به مجلس اسلامی ارسال شده است.
کدخدایی افزود: طرح حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی نیز در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و در شش بند ایرادات شورا به این طرح به مجلس شورای اسلامی ارائه شد. وی گفت: لایحه حفاظت از خاک چندین نوبت بین مجلس و شورای نگهبان در رفت و آمد بود، همچنان برخی ابهامات شورای نگهبان نسبت به این لایحه به رغم اصلاحات به عمل آمده باقی است و با توجه به اینکه هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام مجمع تشخیص مصلحت نظام ایراداتی به این لایحه داشتند، این ایرادات به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار