کد خبر: 953770
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز :
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز تاکید کرد که اجازه ورود به دام های غیرمجاز به مراتع استان را نخواهیم داد.

حامد فرضی در نشست هماهنگی و برنامه ریزی مشترک مدیریت چرا و کنترل دام استان البرز با استان های همجوار شامل استان های مازندران، مرکزی، تهران، قزوین، افزود: یکی از ملزومات برای حفظ منابع طبیعی مدیریت مراتع است و با مدیریت صحیح مراتع می توانیم نقش بسزایی در حفظ مراتع داشته باشیم.

 وی اظهار داشت: استان البرز به جهت شرایط خاص جغرافیایی از لحاظ مساحت کمترین مساحت را در کشور دارد به طوریکه مساحت استان 517 هزار هکتار است که از این میزان حدود 440 هزار هکتار را اراضی ملی تشکیل می دهد.

فرضی گفت: 375 هزار هکتار وسعت اراضی مرتعی استان است که اهمیت کار را برای مدیریت این عرصه ها دوچندان می کند.

این مسئول بیان داشت: در سال 94 کاری آغاز شد که البرز به عنوان استان پایلوت در مدیریت چرا در بین استان های همجوار انتخاب شد زیرا تخریب پوشش گیاهی را به شدت زیاد در عرصه های مرتعی استان شاهد بودیم.

 وی افزود: از طرفی مصوبه شورای امنیت ملی را در ممیزی مراتع و کنترل دام را داشتیم که این وظیفه به عهده منابع طبیعی گذاشته شده بود که کمک دستگاه های دیگر را نیزنیاز داشت.

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز ادامه داد: همچنین با موضوع تعیین تکلیف مراتع روبرو بودیم زیرا عمده مراتع، شورایی هستند که در دهه 60 ممیزی آن صورت گرفته بود.

 وی گفت: در آن سال ها شرایط پوشش گیاهی با اکنون فرق داشته که اکنون برای ممیزی مراتع و خروج و ورود دام به این عرصه ها باید اقداماتی صورت گیرد.

فرضی افزود: در این مسیر گام هایی برداشته شده است که در بحث کنترل دام بین استان های مبدا و استان مقصد همواره این همفکری وجود داشته است.

 وی تصریح کرد: نتیجه این همفکری و تعامل ظرفیتی است که اکنون از لحاط تعداد دام در مراتع دیده می شود که به طور کامل متعادل است که نتیجه اقدامات بسیار مناسب در هماهنگی و تلاش مضاعف در کنترل و همراهی مردم است.

 وی اظهار داشت: یکی از مشکلات در این راه کمبود منابع مالی و نیروی انسانی بوده که برای رسیدن به اهداف تمام بخش های مرتبط همچون سمن ها؛ همیاران طبیعت، تشکل ها و انجمن صنفی همراهی خوبی داشته اند.مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز اضافه کرد: اعتقاد بر این است که برای کنترل روان آب و کاهش مخاطرات سیل اگر در سر منشاء حوضه های آبخیز اقدامات لازم را در حداقل رسانی روند سیل داشته باشند، مخاطرات و آسیب ها کاهش می یابد.

وی گفت: اگر مراتع خوبی در بالادست داشته باشیم ساخت سازه های آبخیزداری با منابع اعتباری سنگین در پایین دست به حداقل می رسد.

فرضی تصریح کرد: همیاران طبیعت، دهیاران و شوراهای اسلامی در سنوات اخیر نسبت به وضعیت پوشش گیاهی مراتع خود حساس بوده اند و در صورت مشاهده دام در مراتع نسبت به بررسی مجوزهای صادره اقدام کرده اند.

وی با بیان اینکه کاهش مخاطرات سیل یکی از پیامدهای کنترل دام است، افزود: در ابتدای سال جاری مشکلات بسیار عدیده ای را از لحاظ سیل داشتیم لیکن بارش ها موجب احیای تالاب ها و عرصه های طبیعی کشور شد.

این مسئول ادامه داد: در لرستان بحث فرسایش و رسوب خاکی را داشتیم که خاک با ارزشی بود زیرا خاک سطحی بوده خاستگاه و بستر توسعه ی پوشش گیاهی است و این وقایع زنگ خطری برای ما است که در حفاظت خاک باید جدی بود.

وی گفت: به همین منظور مدیریت فنی البرز در کنترل چرا از ابتدای سال فعال شده و با مشارکت تعدادی از دستگاه ها مانند محیط زیست، جهاد کشاورزی، نیروی انتظامی و... کمیته تشکیل شده است.

فرضی افزود: برای اجرای طرح های مرتع طی سال های گذشته با کمبود اعتبار شدیدی روبرو بودیم و تامین این اعتبارات از خزانه بسیار سخت بود که سعی کردیم از تمام ظرفیت های موجود استفاده کنیم به طوریکه بعضی از مواقع از اعتبار دامنه جنوبی و یا اعتبارات بحران استفاده کردیم.

وی از همیاران طبیعت و ساکنان حوضه های آبخیزخواست در صورت مشاهده دام غیرمجاز در استان با شماره تلفن 1504 (شماره امداد و نجات جنگل و مرتع) تماس بگیرند.

وی همچنین از دهیاران و شوراهای اسلامی روستاهای مجاور اراضی ملی خواست تا اطلاعات لازم در خصوص مجوزهای دام را کسب کرده و در صورت مشاهده دام در مراتع مجوزهای آن را رویت کنند.

وی گفت: همچنین در صورت اطمینان از داشتن مجوز ورود و زمان حضور در مراتع، خدمتگذاران عرصه حفاظت از منابع ملی را یاری کنند.

 

خطر جدی آتش سوزی مراتع در پیش رو

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز یکی از چالش های جدی سال جاری را خطر آتش سوزی مراتع عنوان کرد و گفت: بارش های مناسب سال جاری موجب تقویت و پوشش گیاهی بسیار شده که یکی از دغدغه ها در اواخر تابستان و اوایل پاییز تهدید آتش سوزی است.

وی بیان داشت: اعتباراتی به این بخش برای خرید ابزار و ادوات لازم اختصاص یافته است که این ادوات در اختیار شوراها قرارداده می شود تا در صورت وقوع آتش سوزی در مراتع، با اقدام به موقع توسط مردم محلی و همیاران طبیعت، هر چه بیشتر سطح حریق ها کاهش یابد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز تاکید کرد که با توجه به وضعیت پوشش گیاهی مناسب در مراتع نیازمند حساسیت همه مردم در خصوص آتش سوزی در عرصه های طبیعی هستیم تا در صورت مشاهده آتش سوزی در اسرع وقت نسبت به اطفاء آن اقدام کرده و موضوع را به شماره 1504 اطلاع دهند.

در این نشست فرماندهان یگان های حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان های همجوار و نمایندگان این ادارات کل به بررسی وضعیت مراتع و اقدامات هماهنگی پرداختند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار