کد خبر: 953554
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۸
معاون وزیر خارجه ایران با اشاره به اینکه صبر ایران محدود است خاطرنشان کرد، توافق هسته‌ای در خطر است و ممکن است که هر لحظه به پایان برسد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران روز سه شنبه در «مؤسسه تفکرات راهبردی آنکارا» با حضور تعداد قابل‌توجهی از نخبگان، سیاستمداران و روزنامه‌نگاران کشور میزبان و سایر رسانه‌ها سخنرانی کرد که مهم‌ترین محور حرف‌های او برجام بود.
عراقچی در ابتدا درباره اهداف سفر خود به ترکیه گفت: هدف سفر من به ترکیه برگزاری دور جدیدی از گفت‌وگو‌ها میان ایران و ترکیه است که به طور منظم میان معاونان وزرای خارجه دو کشور برگزار می‌شود. رابطه ایران و ترکیه نیز مانند رابطه دو‌جانبه میان هر دو کشوری با فراز و فرود‌هایی همراه بوده و اختلاف‌نظر‌هایی هم درباره مسائل مختلف با هم داریم، اما می‌توانم به شما بگویم که ما امروز به یکدیگر نزدیک‌تر از هر زمانی در گذشته هستیم. امروز ایران و ترکیه درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی رویکرد‌های نسبتاً مشابهی دارند و رابطه دو‌جانبه میان دو کشور براساس منافع مشترک در حال توسعه است.
عراقچی در ادامه با اشاره به اینکه محور‌های صحبت خود را بر برجام متمرکز کرده است، گفت: «توافق هسته‌ای در خطر است و ممکن است که هر لحظه به پایان برسد. دلیل این مسئله هم رفتار‌های امریکا است. برجام یک توافق اقتصادی نبود بلکه یک توافق امنیتی بود و این نکته از اهمیت بسزایی برخوردار است.» عراقچی با بیان اینکه ایران با نیت مثبت وارد مذاکرات هسته‌ای شد، افزود: «ما اجرای تعهدات خود را آغاز کردیم و طرف مقابل هم تحریم‌ها را برداشت تا اینکه ما شاهد تغییر موضع امریکا بودیم. ناگهان مردی به کاخ سفید آمد که فکر می‌کرد برجام بد‌ترین توافق تاریخ امریکا است و تصمیم گرفت از آن کنار بکشد. این دولت در حالی از برجام کنار کشید که این توافق، تعهد دولت امریکا و جزئی از قطعنامه شورای امنیت بود.»

ایران یک سال به جامعه جهانی فرصت داد
معاون ظریف با اشاره به اینکه خروج امریکا از برجام در تضاد با تعهدات دولت این کشور بود خاطرنشان کرد: «امروز تقریباً یک سال از کناره‌گیری امریکا از برجام می‌گذرد. در این یک سال ایران به برجام پایبند ماند، تحریم‌های امریکا علیه ایران بازگشت و چه جهان خوشش بیاید و چه نیاید سیستم مالی امریکا بر همه سایه انداخته است لذا تمام کمپانی‌های خصوصی و شرکت‌ها راهی ندارند. ایران یک سال صبر کرد تا ببیند که آیا سایر اعضای برجام می‌توانند غیبت امریکا را جبران کنند؟»
معاون سیاسی وزیر خارجه در ادامه به موضع اروپایی‌ها پرداخت و گفت: «سال گذشته اتحادیه اروپا به‌خصوص تروئیکای اروپایی که در برجام با ما سهیم بودند از ما خواستند که در توافق بمانیم و اعلام کردند که ما گام‌های عملی پیدا خواهیم کرد تا مطمئن شویم که ایران از برجام حتی در غیاب امریکا منتفع می‌شود. در آن زمان آن‌ها (اروپایی‌ها) از ما خواستند که چند هفته صبر کنیم تا آن‌ها راه‌های عملی برای جبران نبود امریکا در برجام را بیابند. آن چند هفته اکنون به یک سال رسیده است و هنوز هم از راهکار عملی اروپا خبری نشده است. هنوز هم سایر اعضای برجام نتوانسته‌اند راهکاری برای ادامه کار بانک‌ها، نقل و انتقال‌های مالی و فروش نفت و سرمایه‌گذاری در ایران که در برجام ضمانت اجرا داشت، بیابند.»
عراقچی با اشاره به اینکه ایران در حالی تحریم را تحمل می‌کند که به برجام پایبند مانده، هشدار داد صبر تهران محدود است: «ما در ازای این وفای به عهد از هیچ مزیتی برخوردار نمی‌شویم. هر توافقی بر مبنای داده و ستانده است. ستانده ایران از برجام نزدیک به صفر است در حالی که به تعهدات خود پایبند بوده است. این روند قابل ادامه دادن نیست. ایران یک سال صبر کرده و به بازماندگان در برجام، فرصت کافی داده است. ایران به دیپلماسی فرصت کافی را داده، اما دیگر بس است. صبر ایران در حال لبریز شدن است و قطعاً در مقابل اقدام امریکا برای سیاست به صفر رساندن صادرات نفت ایران، تصمیم مقتضی را می‌گیریم و به زودی واکنش ایران را خواهید دید. متأسفانه برجام به پایان خود بسیار بسیار نزدیک شده است.»
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کرامت سلیمی
|
Netherlands
|
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
0
0
قرار نیست توافقی صورت گیرد و برجام خیالی حفظ شود.
برجام سالهاست که مرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار