کد خبر: 953501
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۴
در سال ۹۵ حدود ۴۰۰ میلیارد تومان برای تأمین مسکن مددجویان هزینه شده و اعتبار حوزه مسکن کمیته امداد در سال ۹۶ با استفاده از اعتبارات دولتی، جمع‌آوری صدقات، مشارکت خیران و منابع اختصاصی این نهاد به یک هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.
محمدرضا سوری
سرويس ايران جوان آنلاين: ایجاد اشتغال، انواع کمک‌ها در قالب معیشتی، درمانی و تأمین مسکن از جمله خدماتی است که در طول گذشت چهار دهه از عمر کمیته امداد همواره مورد توجه بوده است، این در حالی است که از حدود پنج سال قبل و با انتخاب رئیس جدید این نهاد اتفاقات خوبی در زمینه رفع محرومیت‌ها انجام گرفته که به عنوان مثال می‌توان به ایجاد هزاران شغل و ساخت همین تعداد خانه برای نیازمندان اشاره کرد. از آنجا که محرومان استان کرمان به شدت نیازمند مسکن هستند لذا این مهم به طور جدی مورد توجه مسئولان کمیته امداد قرار گرفت؛ موضوعی که موجب شد تا رئیس کمیته امداد از ساخت حدود ۱۰ هزار واحد مسکونی در استان کرمان برای محرومان خبر دهد.

کرمان از جمله مناطقی به شمار می‌رود که همواره از محرومیت‌ها در رنج بوده است با این حال این مشکلات در جنوب این استان از شدت بالایی برخوردار است. در حال حاضر نداشتن فضای آموزشی مناسب، شرایط نامناسب درمانی، نبود امکاناتی همچون آب و برق و امکانات ورزشی و تفریحی موجب شده تا نهاد‌های مردم‌نهاد از جمله بسیج سازندگی، کمیته امداد، بنیاد برکت و سپاه در مناسبت‌های مختلف در این منطقه حضور پیدا کرده و در جهت رفع این کمبود‌ها گام‌هایی را بردارند. نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی استان کرمان در تأیید این مشکلات می‌گوید: «در این شهرستان‌ها یک هزار مدرسه وجود دارد که ۳۳۷ مورد آن‌ها فاقد سرویس بهداشتی و ۲۲۰ مدرسه تخریبی و ۱۹۷ مورد فاقد انشعاب آب و برق هستند.»
احمد حمزه می‌افزاید: «در ۴۶ مدرسه شبانه‌روزی پنج شهرستان جنوبی استان ۹ هزار دانش‌آموز حضور دارند که وضعیت خدمت‌دهی به آن‌ها اسفناک است و این در حالی است که مجتمع‌های فرهنگی هنری فقط در یک بخش وجود دارد و در دیگر شهر‌ها وجود ندارد.»

ساخت مسکن محرومان در کرمان

از آنجا که نیاز به داشتن سرپناه همواره مورد توجه مردم خصوصاً محرومان بوده، به همین دلیل کمیته امداد برای رفع مشکل اشتغال و مسکن برنامه‌های ویژه‌ای در پنج سال اخیر در دستور کار خود قرار داده که برخی از آن‌ها اجرایی شده است. در این میان استان کرمان از جمله مناطقی است که این مهم به طور ویژه در دستور کار کمیته امداد قرار گرفته است؛ موضوعی که موجب شد تا رئیس کمیته امداد کشور در دیدار با استاندار کرمان، از ساخت حدود ۱۰ هزار واحد مسکونی در استان کرمان برای محرومان خبر دهد. پرویز فتاح در خصوص برنامه‌هایی که قرار است در این رابطه انجام گیرد می‌گوید: «حدود ۱۰ هزار واحد مسکونی در استان کرمان برای محرومان ساخته می‌شود که این واحد‌ها در دو دسته ۵ هزار واحدی از سوی کمیته امداد برای افراد تحت پوشش و توسط بنیاد مسکن احداث خواهد شد که ۲۵۰ میلیارد تومان برای این کار اختصاص یافته که ۱۲۵ میلیارد تومان آن از طرف کمیته امداد و مابقی از سوی دولت تأمین می‌شود.» در حالی که تا چند سال قبل تعداد محرومان تحت پوشش کمیته امداد ۱۰۲ هزار خانواده بودند، هم‌اکنون این جمعیت با رشد قابل توجهی مواجه است لذا با توجه به این وضعیت باید این مهم مدیریت شود تا تعداد افراد تحت پوشش کم شوند. به گفته رئیس کمیته امداد میزان مستمری پرداختی به مددجویان در سال قبل ۳۰۰ میلیارد تومان در استان کرمان بوده که در فروردین ماه سال جاری ۲۵ میلیارد تومان به این افراد پرداخت شده است.

نگاهی به سایر فعالیت‌های کمیته امداد در کرمان

بررسی‌ها نشان می‌دهد کمیته امداد در راستای کمک به مشکلات محرومان در منفک شدن آن‌ها از خدمات اقدامات قابل توجهی را انجام داده است. رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) در این خصوص می‌گوید: «از دیدار قبلی تا به حال بسیاری از توافقات اجرایی شده است. در جنوب کرمان ۵۲۰ پنل خورشیدی وجود دارد، همچنین مشکلات وام‌های اشتغال حل شده و تاکنون ۱۸ میلیارد تومان جذب شده است.»

فتاح با اشاره به این که میزان اعتبارات اشتغال سه برابر شده است یادآور می‌شود: «تاکنون ۱۱۳ میلیارد تومان وام اشتغال در استان کرمان پرداخت شده لذا هیچ محدودیتی در واگذاری تسهیلات اشتغال وجود نداشته است.»
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته حدود ۹۵ میلیارد تومان انفاقات مردم استان به کمیته امداد بوده که شاهد رشد ۴۰ درصدی در این خصوص بودیم و این در شرایطی است که متوسط انفاقات کشوری ۳۲ درصد رشد داشته است تصریح می‌کند: «مردم به صورت خودجوش به این نتیجه رسیدند که به علت تورم موجود و مشکلات به وجود آمده در این خصوص باید انفاقات بیشتری را به محرومان اختصاص دهند.» از جمله خدماتی که این نهاد به نیازمندان کرمان در سال گذشته کرد می‌توان به پرداخت ۲۶ میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه از صندوق کمیته امداد به میزان هر نفر ۵ میلیون تومان اشاره کرد که در سال جاری این تسهیلات دو برابر شده است.

ساخت مسکن محرومان اولویت اول

آمار‌ها نشان می‌دهد طی سال‌های اخیر کمیته امداد گام‌های خوبی را در زمینه ساخت مسکن محرومان برداشته است. ساخت ۲۲۰ واحد مسکن با ۱۱ میلیارد تومان هزینه در گیلان که شامل ۹۲ واحد روستایی و ۱۲۷ واحد شهری است تنها گوشه‌ای از این خدمات است. اردیبهشت سال گذشته بود که رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) از مشارکت سپاه و کمیته امداد در ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی در روستا‌ها و مناطق محروم برای مددجویان کمیته امداد خبر داد. سیدپرویز فتاح با بیان اینکه اولویت ساخت مسکن برای مددجویان مناطق روستایی، محروم، مرزی، شهرستان‌های زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و مناطق در معرض آسیب و بلایای طبیعی است در این خصوص می‌گوید: «در سال ۹۵ حدود ۴۰۰ میلیارد تومان برای تأمین مسکن مددجویان هزینه شده و اعتبار حوزه مسکن کمیته امداد در سال ۹۶ با استفاده از اعتبارات دولتی، جمع‌آوری صدقات، مشارکت خیران و منابع اختصاصی این نهاد به یک هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.»

وی با بیان اینکه اگر زمین مناسب برای ساخت و ساز مسکن مددجویان از سوی نهاد‌ها و دستگاه‌های مربوط از جمله شهرداری در اختیار کمیته امداد قرار گیرد، این نهاد به سرعت می‌تواند مشکل مسکن مددجویان را حل کند، ادامه می‌دهد: «امسال بودجه احداث و تعمیر مسکن افزایش یافت، در حالی که سال گذشته با همان میزان بودجه مصوب بیش از ۹۰ هزار واحد مسکن احداث و تعمیر شد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار