کد خبر: 953406
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۳
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس:
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: عربستان به خاطر ترس از زوال و نابودی، برابر تحقیر‌های دولت امریکا و ترامپ واکنش نشان نمی‌دهد.
سرویس سیاست جوان آنلاین: دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا، روز شنبه هفته جاری طی سخنانی در ویسکانسین عربستان را کشور بسیار غنی عنوان کرد که چیزی جز پول نقد ندارد. وی با یادآوری خرید ۴۵۰ میلیارد دلاری عربستان سعودی از امریکا گفت: من نمی‌خواهم این مشتری را از دست بدهم. کار با عربستان سعودی خیلی ساده‌تر و امن‌تر از گرفتن اجاره یک مستأجر در یک منطقه بد در نیویورک است.
در همین زمینه حشمت‌الله فلاحت پیشه روز گذشته در گفت‌وگو با ایرنا در خصوص اظهارات ترامپ وعدم واکنش عربستان سعودی به این سخنان گفت: ترامپ در داخل امریکا به خاطر چند موضوع در قبال عربستان تحت فشار است؛ کمک‌های نظامی‌اش به این کشور خلاف نظر کنگره است، چون کمک نظامی ترامپ به عربستان، تأثیر مستقیم بر کشتار کودکان یمنی دارد.
فلاحت پیشه موضوع دیگر را ممانعت از طرح پرونده ۱۱ سپتامبر عنوان کرد و گفت: دیپلمات‌های عربستان در حمله ۱۱ سپتامبر نقش داشتند و اسلحه و مهمات همراه بردند و با حمایت از القاعده آن فاجعه را شکل دادند؛ در کنگره امریکا تصویب شده که پرونده عربستان باز شود، اما ترامپ جلوی این کار را گرفته است.
نماینده مردم اسلام‌آباد غرب و دالاهو در مجلس دهم شورای اسلامی سومین موضوع را جنایت قتل خاشقجی عنوان کرد و گفت: قتل خاشقجی، الگویی بود که تروریسم سلفی شکل داده و تا الان هزاران زن و کودک با این الگو در افغانستان و عراق کشته شده‌اند. با این همه ترامپ تلاش کرد با جلوگیری از طرح این موضوع، لطمه‌ای به مناسبات عربستان و امریکا وارد نشود.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصریح کرد: ترامپ در مقابل مخالفان به صراحت اعلام می‌کند عربستان کشوری است که نفت دارد و باید این کشور را بدوشیم و حتی جدولی را در کنار بن سلمان به خبرنگاران نشان می‌دهد که در هر قرارداد چند میلیارد دلار از عربستان پول گرفتم و با این کار به طور رسمی عربستان را تحقیر می‌کند، اما عربستان سعودی نسبت به این تحقیر‌ها هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد.
فلاحت پیشه درباره چرایی این بی تفاوتی در قبال تحقیر‌های ترامپ گفت: اگر مقامات سعودی در منطقه، خط مقاومت را تضعیف نکنند به سرنوشت کسانی مانند حسنی مبارک، زین العابدین بن علی و معمر قذافی دچار می‌شوند. بنابراین سعی شان براین است تا مسیر تحولات را به سمت جمهوری اسلامی منحرف کنند. نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: مقامات سعودی هر خبر تحقیرآمیزی را حتی تحمل می‌کنند تا به سمت زوال و افول نروند و این واقعیتی است که شکل گرفته است.
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که چرا باید یک کشور اسلامی این گونه تحقیر شود، گفت: این‌ها حاکمان عربستان هستند و مردم این کشور نقشی در حکومت ندارند. اگر در عربستان سعودی نظام دمکراتیک حاکم بود، مردم چنین رفتار‌هایی را با شأن و جایگاه کشور اسلامی خود مقایسه می‌کردند زیربار نمی‌رفتند، اما چون نظام سیاسی حاکم غیردمکراتیک است، این رفتار ادامه دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار