کد خبر: 953347
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸
موضع خود را با بیانیه گام دوم را مشخص کنیم
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: نیروی کار از بطن آموزش و پرورش گرفته می‌شود به خاطر همین با توجه به اینکه تحقق بیانیه گام دوم سیاستی نیست که ابلاغ شود و بخشنامه و آیین‌نامه هم نیست بلکه یک روایت است، روایتی مبتنی بر درایت است که باید از آموزش و پرورش آغاز کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم  در اولین همایش ملی نقش‌ آموزش و پرورش در عملیاتی کردن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در تالار معلم تبریز اظهار کرد: این اولین حرکت علمی برای عمل به بیانیه گام دوم انقلاب است که نشان از این دارد که جوهره آموزش و پرورش ما همچنان یک روح انقلابی داشته و با آتش به اختیاری این جمع را شکل داده است.

وی افزود: رمز تداوم 40 ساله، رشد و تداوم انقلاب اسلامی و نشان دادن نقطه عمیقی است که در متن اسلام ناب محمدی(ص) مطرح بود که اساساً تکیه‌گاه عملی اسلام و ظرفیت پیشرفت آن مردم مومن، مسلمانان مجاهد و اهل بصیرت هستند.

رئیس پژوهشکده فرهنگی و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: جوهره انقلاب اسلامی یک جوهره عقلانیت و فرهنگی است.

وی تصریح کرد: شکل‌گیری انقلاب مبتنی بر یک تحول فرهنگی است به طوریکه تحول در مردم بود که انقلاب را با کمترین هزینه به پیروزی رساند.

ذوعلم بیان کرد: اگر در برخی تحلیل‌های جامع شناختی، زمینه‌های سیاسی و اقتصادی مطرح می‌شود دلایل ثانوی پیروزی انقلاب است بلکه دلیل اصلی بازگشت مردم به معنویت بود که منجر به شکل‌گیری مردمی‌ترین انقلاب جهان شد.

وی ابراز کرد: مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی، شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی ایران است ولی این تنها دستاورد نیست چراکه قانون اساسی بعد از یک سال از پیروزی انقلاب با رای مردم تصویب شد و این قانون اساسی از نظر عقلانیت و تصویب مردم‌سالاری و احقاق حقوق مردم به گونه‌ای تنظیم شده است که بعد از 40 سال می‌گوییم باید قانون اساسی احیا شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در برهه‌ای از زمان برخی‌ مدعی بودند تا بگویند که اشکال در قانون اساسی است و باید قانون اصلاح شود در حالیکه اصلا نمی‌دانستند قانون اساسی چند فصل دارد.

وی اذعان داشت: دوره هشت ساله دفاع مقدس به شکل‌گیری هویت عمیق کمک کرد چراکه جوانان با هر قوم و نژادی کنار هم آمده و برای دفاع از کشور هم  قسم شده بودند.

رئیس پژوهشکده فرهنگی و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: با اینکه جنگ هشت ساله خسارت‌های ظاهری داشت ولی در پیشرفت جامعه و بیمه کردن آن کمک شایانی کرد.

وی افزود: در حال حاضر نیز باید در مقابل عربده‌کشی جبهه استکبار یک عقلانیت عمیق و اطاعت از رهبر معظم انقلاب وجود داشته باشد که البته جاری است.

ذوعلم یادآور شد: آقایی که مدعی بود کریسمس را در تهران برگزار کنند، الان کجاست؟ یا افرادی که ادعا داشتند دی ماه سال ۹۶ مردم ناراضی هستند و تدابیر زیادی کردند کجا هستند؟ تمام تدابیر ۱۰ ساله که اندیشیده بودند به جنبش فراگیر تبدیل شود، شکست خورد.

وی متذکر شد: روح جامعه و آرمان‌های انقلاب مبتنی بر فطرت است و تکیه‌گاه آن ایمان دینی و مبتنی بر توحید می‌باشد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دشمن ایمان دینی و اراده ملی را هدف گرفته است، تصریح کرد: جامعه‌ای که باور دارد ارزش‌های دینی پیش برنده است، موفق خواهد بود.  

وی با تاکید بر اینکه انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی و عقلانی است، گفت: سطح سوم فرهنگی بودن انقلاب در تداوم آن نقش دارد به همین منظور اگر در آموزش و پرورش گام دوم نیاندیشیم، گام‌ها بعدی در حد مطلوب نخواهد بود.

ذوعلم خاطرنشان کرد: اگر دانشگاه و حوزه و آموزش و پرورش همراه با گام دوم انقلاب نباشند و فهم عمیق نداشته باشند مطمئنا به نتایج مطلوبی نخواهیم رسید.

ذوعلم با اشاره به اینکه ریشه‌یابی و ریشه‌دار شدن در هر موضوعی، آموزش و پرورش است، گفت: اگر دانش‌‌آموز از اول علم، تحقیق و تفکر را به دست نیاورد، موفق نخواهیم بود چراکه شاید بودجه و ساختار لازم باشد ولی مهم انگیزه‌های اسلامی است.

وی متذکر شد: گاهی در یک مدرسه روستایی تفکری شکل می‌گیرد که شاید در مدرسه‌ای با تجهیزات کامل شهری شکل نگیرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مگر مولانا، فردوسی، شهریار،علامه طباطبایی و امینی کجا تربیت شدند، افزود: روحیه عزت ملی و ایستادگی در مدارس پرورش می‌یابد چراکه اگر امروز نیروهای مسلح توطئه و برنامه سلطه‌گرانه دنیا را به چالش می‌کشند، قطعا بذر اول این اقتدار در مدرسه کاشته شده است.

وی با تاکید بر اینکه نخستین ارزشی که انقلاب اسلامی عطا کرده است، آزادی است، تصریح کرد: این آزادی به معنای بی‌بندو باری و غیره نیست بلکه منظور آزادی به معنای زمینه‌ای است که اندیشه‌ها مطرح شود و با همدلی به پیشرفت برسیم.

ذوعلم ادامه داد: باید تحمل شنیدن نظر مخالف و اختلاف نظر و سلیقه را داشته باشیم که البته این اختلافات نباید به نزاع و درگیری برسد چراکه آزادی، معنویت، اخلاق و برادری در کشور با وجود تفاوت در ادیانف سلیقه‌ها، نژاد و غیره باید حاکم باشد.

وی بیان کرد: نیروی کار از بطن آموزش و پرورش گرفته می‌شود به خاطر همین با توجه به اینکه تحقق گام دوم سیاستی نیست که ابلاغ شود و بخشنامه و آیین‌نامه هم نیست بلکه یک روایت است، روایتی مبتنی بر درایت و باید از آموزش و پرورش آغاز کنیم.

وی متذکر شد: جایگاه اصلی تحقق این بیانیه مغز، فکر و اندیشه ماست چراکه رهبر معظم انقلاب ۴۰ بار از واژه جوان در این بیانیه استفاده کرده‌اند و حتی در آخر بیانیه نیز سلامی به جوانان داده‌اند و در خلال این بیانیه نیز مشاهده می‌شود که امید رهبر انقلاب به جوانان است.

معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: اگر با ساز و کار حداقلی به سمت نقش تحول‌آفرین نرویم یعنی باوری به جوانان نداریم به طوریکه باید اداره دانشگاه فرهنگیان به گونه‌ای باشد که جوانان حس کنندخود اداره می‌کنند.

وی افزود: اگر دیواری بین مسوولان و جوانان باشد به این معناست که هنوز گام دوم شکل نگرفته است.

ذوعلم اذعان داشت: با تدبیر، مشورت و نقادی مدیریت و مدرسه همچنین سازمان موضع خود با بیانیه گام دوم را مشخص کنیم و اگر زاویه‌ای داریم آن را اصلاح کنیم.

وی در پایان ابراز کرد: برگزاری چنین همایش‌هایی می‌تواند برای التفات واقعی موثر باشد ولی اگر فقط همایش برگزار کنیم و گامی برنداریم، اساسا یعنی کاری نکرده‌ایم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر