کد خبر: 953341
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی از ساماندهی عرصه تاریخی ارک علیشاه و خانه فتح‌الله اف تبریز خبر داد.

 مرتضی آبدار  با بیان اینکه ساماندهی عرصه تاریخی و باستانی ارک علیشاه تبریز در دستور کار اداره‌کل میراث فرهنگی استان قرار گرفته است، اظهار داشت: با توجه به گودبرداری‌های انجام گرفته در تابستان 95 در عرصه ارک علیشاه و وجود آثار و شواهد تاریخی و لایه‌های باستانی، اقدامات اجرائی و کاوش‌های اولیه علمی و باستان‌شناسی در این مکان آغاز گردید. 

وی با اشاره به اینکه محل گودبرداری در بخش جنوبی خانه تاریخی فتح‌الله اف و شمال غربی عرصه ارک علیشاه قرار گرفته بود، بر ضرورت ساماندهی و حفظ محوطه و عرصه قانونی این خانه تاریخی تاکید کرد و گفت: مرمت و ساماندهی عرصه جنوبی این خانه که با بخش شمال‌غربی عرصه ارک علیشاه همپوشانی دارد طبق اصول و ضوابط میراث فرهنگی استان در دستور کار قرار گرفته است.

آبدار ادامه  داد: در حال حاضر مرمت نما و جداره جنوبی خانه تاریخی فتح‌الله اف آغاز و طبق برنامه‌ریزی‌های این اداره‌کل ادامه خواهد داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی استان افزود: عملیات ساماندهی عرصه ارک علیشاه طی چهار فاز عملیاتی خواهد شد که در فاز نخست این پروژه آماده‌سازی و پاکسازی زواید بصری محوطه، در فاز دوم حفظ و نگهداری فنی آثار مکشوفه و در فاز سوم این پروژه شاهد مرمت، احیا حیاط خانه مذکور و محوطه تاریخی ارک با استفاده از مصالح متناسب خواهیم بود.

وی در ادامه احیای حیاط و تکمیل مرمت بخش شمال‌غربی عرصه ارک علیشاه را مرحله پایانی پروژه ساماندهی عرصه ارک علیشاه عنوان کرد و گفت: پس از اتمام مراحل اولیه و بخش جنوبی حیاط خانه فتح‌الله اف، محدوده ارک علیشاه جهت بازدید گردشگران به‌طور کامل مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

آبدار در پایان اضافه کرد: این اداره‌کل در راستای صیانت و افزایش پایداری بنای تاریخی ارک که نماد مقاومت مردم آذربایجان است، دو برنامه کوتاه و بلندمدت زیر نظر کارشناسان خبره و شورای فنی استان تدوین و در برنامه اجرایی خود قرار داده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر