کد خبر: 953278
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۴
وقوع سیل علاوه بر خسارت‌های مالی، مشکلات و آسیب‌های روحی و روانی نیز برای آسیب‌دیدگان به دنبال داشته است. از طرفی بروز آسیب‌ها و بیماری‌های پس از وقوع سیلاب نیز بسیار محتمل است.
جوان آنلاین: یکی از مشکلات و آسیب‌های بعد از وقوع بلایای طبیعی که به مراتب وخیم‌تر از خرابی‌ها و خسارت‌های مالی این قبیل حوادث است، چالش‌های بهداشتی است که باید به آن توجه داشت. زیرا، بروز انواع بیماری‌های واگیر و به دنبال آن، مشکلات روحی و روانی پس از وقوع سیل، به مراتب مشکل سازتر از خسارت‌های مالی خواهد بود. این در حالی است که روز‌های گرم سال از راه می‌رسند و آن طور که کارشناسان حوزه سلامت عنوان می‌کنند، بروز آسیب‌ها و بیماری‌های پس از وقوع سیلاب، حداقل تا ۶ ماه می‌بایست رصد و کنترل شود.

کیوان الچیان متخصص بیماری‌های داخلی، در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به وقوع سیلاب اخیر در کشور نسبت به پیشگیری از بروز بیماری‌های عفونی در این مناطق تا چند ماه آینده هشدار داد و گفت: بعد از وقوع سیل ما شاهد وجود آب‌های آلوده و همچنین رشد حیوانات موذی و جانوران گزنده و به دنبال آن بروز بیماری‌های عفونی در این مناطق هستیم به طوری که تخمین زده می‌شود بین ۶ تا ۷ ماه این قبیل عوارض در مناطق سیل زده باقی می‌ماند. از این رو لازم است برای جلوگیری از هجوم عفونت‌های روده‌ای، بیماری‌های گوارشی و پوستی، نیرو‌های اورژانس پزشکی در محل باقی بمانند.

وی با عنوان این مطلب که تداخل فاضلاب شهری و خانگی با آب مصرفی، احتمال بروز بیماری‌های عفونی را افزایش می‌دهد، افزود: آبیاری سبزیجات و درختان با آب‌های آلوده شهری می‌تواند امراض عفونی گوارش از جمله تیفویید و پاراتیفویید را بروز دهد.

عضو هیئت مدیره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، اظهارداشت: حشرات نیز قادر به انتقال آلودگی‌ها هستند و باید نگران شیوع اسهال‌های آمیبی نیز بود. میکروب لپتوسپیروز که انسان را به زردی مبتلا می‌کند نیز از طریق پوست و آب آلوده می‌تواند منتقل شود.

وی با تاکید بر اینکه آنچه مهم است ماندگاری این عوامل عفونی در خاک و آب است، گفت: برخی از این عوامل بیماری زا ماه‌ها در خاک زنده می‌مانند.

الچیان با عنوان این مطلب که حداقل تا حدود سه ماه بعد از سیل و اینگونه بلایای طبیعی باید نگران و منتظر بروز برخی بیماری‌ها و یا اپیدمی انواع عفونت‌های گوارش از نوع تیفوئیدی، شیگلا، لپتوسپیروز، وبا و…، باشیم، گفت: مراقبت از آب آشامیدنی بسیار حائز اهمیت است و توجه ملی نیاز دارد.

این متخصص بیماری‌های داخلی، افزود: برای احتمال انتقال این امراض به حیوانات و یا بروز برخی امراض مشترک بین انسان و حیوان و دام نیز باید پیش بینی‌های لازم صورت گیرد. همچنین دام آلوده، حشرات، عقرب و مار احتمال گسترش داشته و انسان و محیط زیست را تهدید می‌کند.

محمد اسماعیل مطلق مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت در مدیریت کاهش خطر و بلایا، با عنوان این مطلب که به دلیل حجم وسیع آب در استان خوزستان، بیش از ۲۶۱ روستا و ۶ شهر تحت تأثیر سیل قرار گرفته‌اند، گفت: بیماری‌های اسهالی و در صدر آن‌ها التور، بومی خوزستان است، لذا همیشه قبل از فصل گرما مرکز بهداشت خوزستان خود را مهیای برخورد کرده و سیستم مراقبتی خود را برای پیشگیری از بروز بیماری‌ها در تمام مناطق استان گسترش داده و با اعمال نظارت‌های دقیق و مستمر از بروز بیماری پیشگیری می‌کند.

سعید نمکی وزیر بهداشت با بیان اینکه از این مطلب که هرچه سیلاب‌ها بیشتر فروکش می‌کند، مشکلات جدیدتری نیز پیش روی ما خودنمایی می‌کند، بر تشدید اقدامات وزارت بهداشت در حوزه بهداشت محیط و کنترل بیماری‌های واگیر در مناطق سیل زده تاکید کرد و گفت: کمبود وسایل بهداشتی و حمام و سرویس‌های بهداشتی، عدم دفع پسماند و لاشه حیوانات در این مناطق و آلودگی آب آشامیدنی از جمله مواردی هستند که ممکن است به سلامت مردم آسیب برسانند.

وی افزود: مراقبت از ابتلاء به بیماری‌های واگیر در این مناطق باید همچنان ادامه پیدا کند؛ چراکه ممکن است، ارگان یا نهاد دیگری به وظایف خود به خوبی عمل نکند و ماحصل آن آسیب رسیدن به سلامت مردم باشد. بنابراین، باید برنامه‌ای منسجم تهیه و عملیاتی شود.

وزیر بهداشت گفت: مسئله مراقبت از بهداشت روان مردم در مناطق سیل زده نباید فراموش شود و اقدامات در این زمینه باید تداوم داشته باشد.

نمکی با بیان اینکه در مناطق سیل همچنان باید گوش به زنگ بوده و با هوشیاری عمل کنیم، ادامه داد: گرمی هوا و نابسامانی بین بخشی، دو خطر عمده‌ای است که باید مراقب آن باشیم. اگر با افزایش دمای هوا، هوشمندی ما در اتخاذ تصمیمات صحیح و انجام اقدامات مقتضی نیز افزایش پیدا کند، خطری پیش روی ما قرار نخواهد گرفت.

در همین حال، علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، در گفتگو با خبرنگار مهر، به وضعیت بهداشتی کودکان و مادران باردار در مناطق سیل زده اشاره کرد و گفت: با توجه به گرم شدن هوا باید مسئله اسکان موقت سیل زدگان به صورت جدی مورد توجه و پیگیری قرار گیرد و در این زمینه اقدام لازم به عمل آید. تمامی مادران باردار ساکن در اردوگاه‌ها باید به صورت روزانه ویزیت و تحت مراقبت قرار گیرند. همچنین مادران باردار پرخطر باید از نظر بیماری‌های غیر واگیر، مورد مراقبت مستمر قرار گیرند.

وی با اشاره به اهمیت موضوع سلامت روان سیل زدگان، افزود: سلامت روان در بلایا از اهمیت بالایی برخوردار است و تیم‌های سلامت روان باید در کنار مردم باشند.

رئیسی با عنوان این مطلب که هیچ گونه طغیان بیماری‌های پوستی و اسهالی وجود ندارد و اوضاع کاملاً تحت کنترل است، شایعات مطرح در مورد شیوع بیماری‌های شپش و وبا در مناطق سیل زده را رد کرد و گفت: منابع آب آشامیدنی در تمامی مناطق سیل زده توسط کارشناسان بهداشت محیط کنترل می‌شود و هیچ مورد آلودگی در این زمینه وجود ندارد.

ایرج خسرونیا رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، به خبرنگار مهر، گفت: مشکلات سیل زدگان تنها مربوط به همان روز‌های اول حادثه نیست و چند هفته بعد مشکلات به صورت بیماری‌های روحی روانی خود را نشان می‌دهد، از همین رو لازم است تا همکاران روانپزشک و روانشناس ما به طور جدی در این مناطق حضور داشته باشند.

وی با یادآوری اینکه برخی امراض یا به صورت روحی روانی یا به صورت امراض روان تنی خود را نشان می‌دهد، ادامه داد: گاه در چنین شرایطی شخص بیمار از نظر جسمی سالم است، ولی تظاهرات بیماری روانی خود را به صورت جسمی نشان می‌دهد.

خسرونیا افزود: ویزیت و معاینه بیماران سیل زده حداقل برای یکبار ضروری است تا از بروز مشکلات روحی و روانی و عوارض احتمالی این آسیب‌ها، جلوگیری شود.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، ادامه داد: خطرات سیل بر سلامت افراد بسیار جدی است. زیرا، به دنبال وقوع سیلاب، شاهد شایع شدن بیماری‌های دستگاه گوارش، پوست و همچنین مارگزیدگی و عقرب گزیدگی هستیم.

خسرونیا، به عقرب گزیدگی و مارگزیدگی در استان‌های جنوبی گرفتار سیل اشاره کرد و گفت: آنچه مسلم است، دارو‌های مورد نیاز مقابله با عقرب گزیدگی و مارگزیدگی می‌بایست در خانه‌های بهداشت روستایی و شهر‌های سیل زده وجود داشته باشد تا زمان معالجه کوتاه شود.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، با اشاره به شایع شدن بیماری‌های گوارشی، پوستی و انگلی در مناطق سیلابی، افزود: استفاده از آب‌های آلوده می‌تواند منجر به شایع شدن این قبیل بیماری‌ها شود که توصیه می‌کنیم هموطنان مناطق سیل زده به هیچ عنوان از آب‌های روان و آلوده حتی در شرایط خیلی سخت نیز استفاده نکنند.

به گفته خسرونیا، اسهال خونی و ناراحتی‌های گوارشی، از جمله عوارض مصرف آب آلوده است.

در همین حال، احمد حاجبی مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، گفت: ارائه کمک‌های اولیه روانشناختی، حمایت‌های روانی اجتماعی جامعه مدار از طریق توانمندسازی افراد آسیب دیده و مشارکت آنان در اجرای برنامه‌ها، ارائه مداخلات روانی اجتماعی، از دیگر اقدامات در این حوزه بوده است.

وی افزود: حتی الامکان پرهیز از تجویز درمان‌های دارویی در حوزه سلامت روان با عنایت به اینکه اکثر علائم و نشانه‌ها به دنبال وقوع اینگونه حوادث واکنش‌های روانشناختی نسبت به حادثه، موضوعی است که مورد توجه بوده است.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار