کد خبر: 953270
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۴
با برکناری شفر و انتخاب فرهاد مجیدی به عنوان سرمربی استقلال، وزارت ورزش باید آماده برداشت ۱۷ میلیارد تومان پول از بیت‌المال برای پرداخت خسارت به پیرمرد آلمانی به دلیل قرارداد سال آینده این مربی باشد!
سعيد احمديان
سرویس ورزش جوان آنلاین: داستان شفر و استقلال دیروز تمام شد، پس ازتن‌ها ۱۹ ماه، پیرمرد آلمانی و آبی‌ها به خط پایان رسیدند، آن هم نه دیروز، بلکه شنبه شب در مشهد بعد از سوت پایان کوپال ناظمی داور مسابقه، وقتی آبی‌ها بفرمای پرسپولیس، سپاهان و تراکتور را با شکست مقابل پدیده پس زدند و در کورس قهرمانی عقب ماندند. شکست برابر پدیده آنقدر برای مدیران استقلال گران آمد که شبانه در همان مشهد نسخه شفر پیچیده شد. خبری که رسانه‌ای شد و ۲۴ ساعت پس از تکذیب مدیرعامل استقلال، صبح دیروز به صورت رسمی اعلام شد تا فرهاد مجیدی همانطور که پیش‌بینی می‌شد به عنوان سرمربی موقت کارش را آغاز کند.

جدایی پس از ۱۹ ماه
بیانیه باشگاه استقلال درباره برکناری شفر ساعت ۹:۳۶ دیروز بود که روی خروجی سایت رسمی باشگاه استقلال قرار گرفت. در بخشی از متن بیانیه آمده بود: «پیرو عملکرد اخیر تیم استقلال و استفاده نکردن مطلوب و بهینه از نیرو‌های موجود و با توجه به ارزیابی‌های فنی به‌عمل آمده و نارضایتی گسترده کارشناسان، پیشکسوتان و هواداران فهیم باشگاه، فعالیت آقایان وینفرد شفر و ساشا شفر در تیم استقلال معلق شد. بدیهی است که در پایان فصل جاری مذاکرات لازم بین دو طرف درباره وضعیت همکاری انجام خواهد گرفت. همچنین آقای فرهاد مجیدی، عضو کادر مربیگری تیم فوتبال بزرگسالان در پنج بازی باقیمانده به عنوان سرمربی موقت، امور فنی تیم را تام‌الاختیار تحت نظر خواهد داشت.»
با این بیانیه، دوران شفر در استقلال پس از یک سال و نیم به پایان رسید. مهر ۹۶ بود که شفر جانشین منصوریان در استقلال شد. او استقلال را فصل گذشته قهرمان جام حذفی کرد و در لیگ به مقام سوم رساند. با این حال در فصل جاری عقب ماندن آبی‌ها از کورس قهرمانی با وجود هزینه‌ای نزدیک به ۱۰۰ میلیارد، سبب شد کاسه صبر استقلالی‌ها لبریز شود و در فاصله سه هفته تا پایان لیگ، پیرمرد آلمانی از استقلال کنار گذاشته شود.

قرار نیست مجیدی سرمربی دائمی شود
پس از خوردن حکم سرمربیگری موقت مجیدی، مدیرعامل استقلال پیش از ظهر دیروز به ورزشگاه تهرانسر رفت و او را به عنوان سرمربی موقت به بازیکنان معرفی کرد. مجیدی در حالی در سه بازی آینده استقلال در لیگ برتر و دو بازی در لیگ قهرمانان آسیا به عنوان سرمربی روی نیمکت آبی‌ها می‌نشیند که حضور در استقلال اولین تجربه مربیگری مهاجم سابق استقلال است. او دی‌ماه گذشته بود که به عنوان دستیار شفر کارش را در استقلال آغاز کرد و حالا پس از پنج ماه قرار است مرد اول کادر فنی آبی‌ها شود. گفته می‌شود مجیدی برای تقویت کادر فنی از جواد نکونام برای همکاری دعوت کرده، دعوتی که البته با واکنش سرد نکونام روبه‌رو شده است.
امیرحسین فتحی دیروز در گفت‌وگو با تلویزیون عنوان کرد که مجیدی مربی موقت استقلال است و باشگاه به دنبال یک مربی خارجی در حد نام استقلال است: «فرهاد مجیدی می‌تواند سالیان سال روی نیمکت بنشیند، اما وی در کمال تواضع به من گفت که نمی‌خواهد سرمربی دائم باشد. گزینه‌های متعددی را پیش‌رو داریم که قطعاً خارجی هستند و بعد از نهایی شدن اعلام خواهیم کرد.» از زوران مامیچ، روبرتو دونادونی سرمربی سابق تیم ملی ایتالیا، الکس نوری سرمربی سابق وردربرمن و فیلیکس ماگات سرمربی سابق بایرن‌مونیخ به عنوان گزینه‌های مورد نظر باشگاه استقلال برای جانشینی شفر نام برده می‌شود. البته برخی رسانه‌ها از امیر قلعه‌نویی هم به عنوان یکی از گزینه‌های جدی نیمکت استقلال نام برده‌اند!

زنگ خطر قرارداد ۱۷ میلیاردی
در حالی تلاش استقلالی‌ها برای انتخاب جانشین شفر آغاز شده که این مربی آلمانی با وجود تعلیق شدن از سوی باشگاه یک فصل دیگر با آبی‌ها قراردادی به ارزش یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار دارد. در صورت اخراج این مربی، آبی‌ها باید ۱۷ میلیارد به این مربی بپردازند. با این حال به گفته فتحی، استقلالی‌ها به دنبال راهکاری برای توافق بدون هزینه با شفر برای جدایی هستند: «با کمترین هزینه و نزدیک به صفر قرارداد ایشان فسخ می‌شود.» با وجود بیانیه تعلیق شفر، او دیروز به محل تمرین استقلال رفت، اما حراست ورزشگاه تهرانسر از حضورش جلوگیری کرد، اتفاقاتی که تماماً توسط ساشا پسر شفر فیلمبرداری شد!
حرکت شفر در رفتن به محل تمرین استقلال با وجود حکم تعلیق نشان از این دارد که مدیران استقلال کار سختی برای توافق با این مربی آلمانی در پیش خواهند داشت و شاید مجبور شوند در صورت شکایت این مربی به فیفا، علاوه بر ۱۷ میلیارد به عنوان مبلغ قرارداد سال آینده شفر، جریمه نیز بدهند مانند ماجرایی که برای برکناری ژوزه مربی پرتغالی سابق پرسپولیس در سال ۹۱ رخ داد و مدیران این تیم مجبور شدند پس از اخراج او، علاوه بر پرداخت مبلغ قرارداد، ۲ میلیون دلار هم جریمه پرداخت کنند. در این ماجرا هم فیلم جلوگیری از حضور ژوزه سر تمرین پرسپولیس به عنوان یکی از اسناد شکایت این مربی به فیفا مورد استفاده قرار گرفت!
البته به نظر می‌رسد مدیران استقلال در این باره دغدغه زیادی نداشته باشند، به خصوص که در این چند ساله وزارت ورزش به عنوان مالک سرخابی‌ها، هزینه چنین سوء‌مدیریت‌ها و قرارداد‌های هنگفت دو تیم استقلال و پرسپولیس را از بیت‌المال پرداخت کرده است. پس حالا چرا باید مدیران فوتبال نگران باشند که امروز بخواهند ۱۷ میلیارد دیگر برای یک خارجی دیگر پرداخت کنند، به خصوص که دلار‌های نفتی تمامی ندارد!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار