کد خبر: 953253
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۳
با عقب‌نشینی سیلاب در مناطق مختلف کشور همدستان این بلای طبیعی هم کم‌کم در حال رخ‌نمایی هستند. ماجرای سیل دوم گلستان حالا مدعی پیدا کرده و رئیس کل دادگستری گلستان سه مسئول استان را برای ارائه توضیحات درباره سیل اخیر احضار کرد و معتقد است: «در سیل دوم هیچ توجیهی قابل قبول نیست و اهمال کاری شده است.» با وجود این وزیر کشور معتقد است، مدیریت بحران در کشور به هدفش یعنی پایین‌آوردن تلفات جانی و هزینه‌های جاری دست پیدا کرده است!
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: سیلاب هنوز در برخی مناطق کشور سرکشی می‌کند. به گفته غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان جریان سیل به آبادان رسیده، اما تمهیدات لازم اندیشیده شده و سیل‌بند‌هایی هم ساخته شد که آب کنترل شود و همچنین جریان آب از طریق کالبرت‌های مسیر جاده آبادان ماهشهر به سمت هور‌ها در حرکت است. وی معتقد است: «خطری شهر را تهدید نمی‌کند.»
خسارت‌ها در مناطق سیل‌زده فراوان است و هر کدام از این مناطق ارقام میلیاردی درباره خسارت‌ها اعلام می‌کنند؛ خسارت‌هایی که برخی کارشناسان معتقدند می‌توانست تا این حد نرسد!

اهمال عامل سیلاب دوم گلستان!
هادی هاشمیان، رئیس کل دادگستری گلستان یکی از این افراد است. وی با اشاره به تأکید رئیس قوه‌قضائیه درباره آسیب‌شناسی علل وقوع سیلاب‌ها و برخورد با اهمال کاری‌های احتمالی گفت: در سیل نخست به‌رغم هشدار‌ها برخی دستگاه‌های اجرایی آمادگی لازم را نداشتند و پیش‌بینی‌های لازم انجام نشده بود. در سیلاب دوم نیز هیچ‌توجیهی پذیرفته و قابل قبول نیست و حتماً اهمال کاری شده است.
وی با اشاره به احضار سه نفر از مسئولان استان برای ارائه توضیحات درباره سیل اخیر به مرجع قضایی افزود: کارشناسی‌های خوبی انجام شده و کسانی که طبق قانون توزیع عادلانه آب و دیگر قوانین به وظایف خود عمل نکردند، مشخص و احضار شده‌اند. هاشمیان تأکید کرد: متأسفانه برخی اهمال‌کاری‌ها خسارت زیادی به مردم وارد کرد و باید مسئولان مرتبط در رابطه با موضوع‌های پیشگیرانه تصمیمات عملی‌تر را اتخاذ می‌کردند.
در خوزستان نیز می‌شد سیل این همه ویرانگر نباشد. نخستین کسی که به این موضوع اشاره داشت، پرویز فتاح رئیس کنونی کمیته امداد است که وزارت نیرو را در سابقه کارش دارد. وی در سخنرانی پیش از نماز جمعه گفته بود: «من به‌عنوان کسی که متخصص آب است و مدتی هم وزیر نیرو بوده، می‌دانم که می‌شد این حادثه در خوزستان رخ ندهد. حتماً پیش‌بینی‌ها در مدیریت مخازن سد‌ها اشکال داشته است.» بی‌توجهی به هشدار‌های سازمان هواشناسی، لایروبی نکردن دز، کرخه و کارون و همچنین بی‌توجهی به آبخیزداری عواملی است که کارشناسانی نظیر پروفسور پرویز کردوانی برای سیل خوزستان برمی‌شمارند.

جابه‌جایی۲۰۰ روستا در خوزستان
عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور در نشست گزارش بازدید دفاتر سازمان ملل در مناطق سیل‌زده، با اشاره به بارندگی در ۲۵استان کشور افزود: میزان بارندگی‌ها بیش از ۳۱۵ میلیمتر یعنی دو برابر سال گذشته بود و این میزان بارندگی موجب طغیان روخانه‌ها و در نهایت منجر به وقوع سیل و ایجاد مشکل برای مردم شد.
وی معتقد است: مدیریت سیل در ۲۵ استان به همراه جا‌به‌جایی مردم از مساکن خود و خدمت‌رسانی به آن‌ها کار بزرگی بود؛ به لطف خداوند توانستیم با کمک مردم و تمامی نهادها، به ویژه دستگاه‌های نظامی مانند ارتش، سپاه، هلال‌احمر و نیروی انتظامی به اهدافی که برای مراحل اولیه کمک به مردم آسیب دیده داشتیم برسیم. اولین هدف ما، پایین آوردن تلفات جانی و هزینه‌های جاری بود.
رحمانی فضلی با بیان اینکه در سیل خوزستان ما باید بین بد و بدتر یکی را انتخاب می‌کردیم، گفت: در این استان یا باید قبول می‌کردیم که نیمی از خوزستان که هزینه انسانی و اقتصادی بسیار بالایی داشت زیر آب برود یا برخی از روستاها، مزارع و دشت‌ها. بر این اساس مردم با استقبال به پیشنهادات، با ما همکاری کردند. جابه‌جایی۲۰۰ روستا در خوزستان کار آسانی نبود، اکنون مرحله مقابله با سیل تمام شده است و بازسازی را شروع کردیم.
رحمانی فضلی افزود: پس از وقوع سیلاب در کشور ۱۷۹هزار واحد مسکونی از ۱۰ تا ۱۰۰درصد آسیب دیدند. همچنین زمین‌های زراعی، دام، جاده‌ها، پل‌ها و تأسیسات زیر آب رفته است، البته ما به سرعت در حال بازسازی هستیم و برای ۱۷۹ واحد مسکونی شناسنامه درست کردیم. وی ادامه داد: برای بیش از ۱۰۰هزار خانواده وسایل زندگی تأمین کردیم، به تمامی سیل‌زدگان هم این اختیار را دادیم که تا پایان تحویل مسکن‌های خود واحد‌هایی را بسازند یا اجاره کنند چراکه طبق برنامه‌ریزی انجام شده، حداکثر تا یک‌سال واحد‌های جدید تحویل مردم داده می‌شود. نصرالله بازوند، معاون وزیر کار هم از تکمیل بیمه‌بیکاری سیل‌زدگان خبر داد.

ایران همچنان تشنه آب است!
اما مهم‌ترین نکته در میان صحبت‌های کارشناسان این است که بارندگی‌های اخیر نشانه عبور از خشکسالی و رسیدن به ترسالی نیست و اگر آب مدیریت نشود همچنان با خشکسالی مواجه خواهیم بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار