کد خبر: 953222
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۶
مدیرکل وزارت صمت: جهاد کشاورزی باید پاسخگوی افزایش قیمت برنج، شکر و خرما باشد
در شرایطی که برنج، شکر، خرما و سایر کالا‌های مصرفی مردم در آستانه ماه مبارک رمضان گران شده؛ وزارتخانه‌های صنعت و کشاورزی که متولی تولید و توزیع کالا‌ها در کشور هستند، به جای رفع مشکلات تنظیم بازار و توزیع به موقع کالا، مشکلات را پاسکاری می‌کنند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: در شرایطی که برنج، شکر، خرما و سایر کالا‌های مصرفی مردم در آستانه ماه مبارک رمضان گران شده؛ وزارتخانه‌های صنعت و کشاورزی که متولی تولید و توزیع کالا‌ها در کشور هستند، به جای رفع مشکلات تنظیم بازار و توزیع به موقع کالا، مشکلات را پاسکاری می‌کنند. به‌طوری‌که مدیر‌کل وزارت صنعت در واکنش به افزایش قیمت شکر، برنج و خرما گفت: مسئول تنظیم بازار کالا‌های کشاورزی وزارت جهاد‌ کشاورزی است و آن‌ها باید پاسخگو باشند، اما براساس آنچه می‌دانم حتی یک کیلو شکر با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به‌وسیله بخش خصوصی وارد نشده و همه را وزارت جهاد‌کشاورزی وارد کرده است.

عید نوروز و ماه مبارک رمضان دو مناسبتی است که بازار با افزایش تقاضا برای کالا‌های اساسی و مصرفی روبه‌رو می‌شود و در همین ایام دلالی، واسطه‌گری و احتکار به اوج خود می‌رسد. مردم انتظار دارند با نزدیکی به این ایام دولت با تدبیر نسبت به تأمین اقلام اساسی و موردنیاز مردم اقدام کند و قیمت‌ها نیز متعادل باشد، اما نه‌تن‌ها این اتفاق نمی‌افتد، بلکه توزیع کالا‌های پر‌مصرف کاهش می‌یابد و قیمت‌ها نیز گران می‌شود و این داستان همچنان ادامه دارد. امسال نیز با توجه به نزدیکی ایام نوروز و ماه مبارک رمضان، ظاهراً مسئولان ستاد تنظیم بازار غافلگیر شده‌اند و یک هفته مانده به آغاز ماه رمضان قیمت شکر، خرما، برنج، حبوبات، پیاز و سیب‌زمینی افزایش یافته است و مرغداران و تولیدکنندگان گوشت نیز در انتظار افزایش قیمت‌ها هستند. چند کارخانه لبنی نیز خودسرانه قیمت محصولات پرمصرفشان را گران کرده‌اند. حال این سؤال مطرح می‌شود که مسئولان ستاد تنظیم بازار و تعزیرات و سازمان حمایت کجا هستند و با آغاز ماه رمضان و افزایش نجومی قیمت‌ها چه زمان وارد نظارت خواهند شد؟

در این خصوص محمدرضا کلامی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت گفت: در ماه مبارک رمضان برنج، روغن، شکر، گوشت قرمز و گوشت مرغ توزیع می‌شود. ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن نیاز بازار کشور است که حدود ۲ میلیون تن در داخل و یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن وارد می‌شود.

وی گفت: آنچه دولت وارد کرده است با حداکثر نرخ ۸ هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد، اما در قیمت برنج تولید داخل به‌دلیل برخی شایعات افزایش ایجاد شد. کلامی اظهار داشت: آسیب خزانه‌های نشاء برنج به‌دلیل سیل شایعه است و دولت برنج وارداتی را با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای امسال تأمین می‌کند.
وی ادامه داد: مسئول تنظیم بازار کالا‌های کشاورزی وزارت جهاد‌کشاورزی است و آن‌ها باید پاسخگو باشند، اما براساس آنچه می‌دانم حتی یک کیلو شکر با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به‌وسیله بخش خصوصی وارد نشده و همه را وزارت جهاد‌کشاورزی وارد کرده است.

کلامی گفت: نیاز کشور حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن شکر است که ۲ میلیون تن آن در داخل تولید می‌شود، اما در سال ۹۷ به‌دلیل بارندگی‌ها نیشکر با تأخیر برداشت شد و قیمت آن افزایش یافت. ۶۰۰ هزار تن ذخایر شکر است و به هر کس بخواهد شکر می‌دهیم. وی با تصریح به اینکه در هیچ جای دنیا دولت‌ها تا این اندازه در بازار دخالت نمی‌کنند، گفت: برای ماه مبارک رمضان ۳۰ هزار تن برنج با نرخ ۷ هزار و ۴۰۰ تومان از نوع کیفی ۱۱۲۱، ۲۰ هزار تن شکر و ۲۰ هزار تن روغن برای خانوار‌ها در نظر گرفته شده است.

کلامی افزود: ۱۲۰ هزار تن شکر و ۱۰ هزار تن روغن نیز سهمیه اصناف در ماه مبارک رمضان است. توزیع این اقلام به‌وسیله تعاونی ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سازمان میادین و صنوف است.
مدیر‌کل دفتر برنامه‌ریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت درباره افزایش قیمت خرما نیز گفت: دولت باید برای تعادل‌بخشی به بازار در مقاطعی از سال ممنوعیت صادرات قرار دهد، اما وزارت جهاد‌کشاورزی برقراری ممنوعیت صادرات را در درازمدت نادرست می‌داند و اعلام کرده است باید برای صادرات عوارض قرار داده شود.

وی ادامه داد: تاکنون وزارت جهاد نرخ عوارض صادرات خرما را اعلام نکرده است، در‌حالی‌که ما باید ۵ روز پیش از ماه رمضان قیمت آن را اعمال کنیم.
کلامی گفت: ۳۵۰ هزار تن ذخیره خرما در کشور داریم و منتظر اعلام نظر وزارت جهاد‌کشاورزی هستیم. کلامی افزود: نباید دلالی و واسطه‌گری در موجودی خرمای کشور ایجاد شود و با عرضه مستقیم این محصول در ماه رمضان قیمت آن کاهش می‌یابد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار