کد خبر: 953218
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۵
نگاهی به شانزدهمین دوره «هفته بزرگداشت تئاتر» که در حال برگزاری است
در شانزدهمین دوره «هفته بزرگداشت تئاتر» ایرج راد پیام روز جهانی تئاتر را خواند و اصغر همت نیز پیام روز ملی تئاتر را برای حاضران قرائت کرد.
فرزین ماندگار
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: شانزدهمین دوره «هفته بزرگداشت تئاتر» در حال برگزاری است. هر روز از روز‌های این رویداد به نام یکی از ستارگان عرصه نمایش نام گرفته و برنامه‌های مختلف هفته تئاتر حال و هوای مناطق مختص به هنر نمایش در پایتخت را تئاتری کرده است.
در شانزدهمین دوره «هفته بزرگداشت تئاتر» ایرج راد پیام روز جهانی تئاتر را خواند و اصغر همت نیز پیام روز ملی تئاتر را برای حاضران قرائت کرد.

ایرج راد گفت: ما هر سال هفته بزرگداشت تئاتر را داشته‌ایم، اما امسال با شور و حال دیگری در حال اجرای این برنامه هستیم. در این مراسم دو نوع برنامه خواهیم داشت؛ برنامه‌هایی که در فضای باز برای عموم مردم خواهیم داشت، شادترند و برای ارتباط با آن‌ها در نظر گرفته شده و برنامه‌های داخل فضای بسته از جمله نمایشگاه‌های عکس تئاتر، پوستر تئاتر و... شکل تخصصی‌تری دارند. ۱۵ انجمن هرکدام به مناسبت هفته بزرگداشت تئاتر برنامه خاصی را در دست اجرا خواهند داشت.

وی از مردم دعوت کرد تا در این مراسم حضور داشته باشند و توضیح داد: از همه مردم دعوت شده تا در این برنامه حضور داشته باشند. طبیعتاً ما هرآنچه انجام می‌دهیم برای مردم است. تئاتر بدون مردم معنا و مفهوم پیدا نمی‌کند، بزرگداشت تئاتر نیز به همین صورت است هرچقدر مردم استقبال کنند باعث می‌شود شور و شوق بیشتری به وجود آید تا کار‌های ارزشمندی تولید شود. باید تئاتر ببینیم، به‌خاطر اینکه تئاتر با زندگی، مسائل انسانی، باید‌ها و نباید‌های ما سر وکار دارد. تئاتر برگرفته از زندگی، انسانیت و مردم است و مردم باید با محتوای آنچه در زندگی‌شان در جریان است در ارتباط باشند. تئاتر تنها یک کلاس درس خشک نیست، تئاتر جایگاه خلاقی است که ذهن، اندیشه و زندگی ما را اعتلا خواهد داد. جواد انصافی از سیاه‌بازان ایرانی نیز در مراسم افتتاحیه این رویداد عنوان کرد: سیاه‌بازی یکی از کامل‌ترین نمایش‌های ایرانی است. شخصیت سیاه ما سمبل توده زجرکشیده و ستم‌دیده مردم است، سمبل آزادی و فریاد است، فریادی را که مردم نمی‌توانند بکشند سیاه می‌کشد و همه چیزش خاص است. لباسش خاص است، زبانش خاص است، اسم خاص دارد، مبارک، یاقوت، زمرد و الماس را برای نامگذاری‌اش استفاده کرده‌اند، چون که سیاه ما مثل یاقوت قیمتی است، مثل الماس درخشنده است، سیاه ما پیرو خط سیاوش است، چشم‌پاک است، راستگوست، به ناموس کسی نگاه نمی‌کند و حتی اگر مجبورش هم کنند دروغ نمی‌گوید، سیاه می‌گوید «وش»‌ام را (صورتم را) سیاه می‌کنم، اما دروغ نمی‌گویم.

گرامیداشت ژاله علو در روز سوم

هر روز از روز‌های شانزدهمین دوره «هفته بزرگداشت تئاتر» به نام یکی از ستارگان عرصه نمایش است. روز سوم این مراسم با نام ژاله علو هنرمند پیشکسوت تئاتر برگزار شد. اما روز گذشته و در روز سوم این هفته با برنامه‌هایی همچون بزرگداشت احمد دامود، نمایش خلاق کودکان، نمایش ایرانی، نمایش آیینی، نمایش خیابانی، ورک‌شاپ انجمن عکاسان، مراسم انجمن نمایشگران عروسکی، نشست رسانه‌ای ادل لاراکی، زندگی تئاتری من، مراسم انجمن موسیقی، نشست بخش پژوهش، نمایشگاه لباس تئاتر، گالری آثار پوستر، عکس، مسابقه طراحی دانشجویی، نمایش‌های اکوسیستم، راز نقل آخر، بیله دیگ بیله چغندر، اجرای جشنواره تئاتر دانشگاهی و... همراه بود.

گفت‌وگوی ادل لاراکی و اصحاب رسانه

سالن استاد امیرخانی خانه هنرمندان روز سوم هفته تئاتر را به نشست رسانه‌ای ادل لاراکی و نشست «زندگی تئاتری من» اختصاص داد. سالن استاد شهناز نیز همچون دو روز گذشته میزبان ورک‌شاپ انجمن عکاسان بود و مراسم انجمن نمایشگران عروسکی، برنامه‌هایی همچون اهدای مدالیوم، رونمایی از جایزه ویژه و تقدیر از برگزیدگان این انجمن در طول سال را برای اولین بار در خود داشت. خانه هنرمندان در محوطه باز خود میزبان نمایش خلاق کودکان، نمایش ایرانی، نمایش آیینی و نمایش خیابانی بود و تا پایان این هفته در سالن‌های تابستان، بهار و نامی خود میزبان آثار هنرمندان پوستر، عکس و طراحی صحنه خواهد بود. سالن عباس جوانمرد عمارت تئاتر نیز دیروز تقدیر از احمد دامود، محقق، مدرس، مترجم و بازیگر تئاتر ایران را میزبانی کرد. دامود در زمینه تئاتر تألیفاتی همچون اصول کارگردانی تئاتر، تکنیک بازیگری، درباره کارگردانی فیلم، بازیگری متد، بازیگری حرفه‌ای، تکنیک بازیگری و کار عملی بازیگر دارد، همچنین در کارنامه خود سابقه بسیاری در کارگردانی و بازیگری تئاتر نیز دارد. اما سالن شاهین سرکیسیان این عمارت نیز در نوبت‌های مختلف نشست‌های بخش پژوهش را جای داد.

نمایش، نمایش و دیگر هیچ

در تماشاخانه سپند نمایش اکوسیستم به نویسندگی و کارگردانی پویا یادگاری برپا شد و توسط رامتین شهبازی نقد و بررسی این نمایش صورت گرفت. تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان آثار جشنواره دانشگاهی را به روی صحنه برد و در سالن سنگلج نمایش‌های «راز نقل آخر» و «بیله دیگ، بیله چغندر» در نوبت‌های ۱۹ و ۲۰:۳۰ اجرا شد. در سالن کنفرانس تئاتر شهر مراسم انجمن موسیقی برگزار شد؛ طی این نشست بینارشته‌ای، گرایش‌های موسیقی اوایل قرن بیستم با نگاهی به تاریخ هنر مورد بحث و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت.
سخنرانان این جلسه اروین صداقت‌کیش منتقد و پژوهشگر موسیقی و نیما عطرکار روشن بود.

به نام دوستدار کودکی

اما در جریان این رویداد تئاتری کانون تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر نیز بیانیه‌ای درباره فعالیت‌های این کانون صادر کرد؛ چراکه یکی از روز‌های هفته جهانی تئاتر به تئاتر کودکان اختصاص دارد. در بیانیه این کانون آمده: «همه ساله کانون تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر، در یکی از ایام هفته بزرگداشت روز جهانی تئاتر، روزی را از آن خود داشته است و در قالب برگزاری مراسمی از برگزیدگان عرصه تئاتر کودک و نوجوان با اهدای جوایزی قدردانی می‌کرد؛ اما امسال در شرایطی که بخش عظیمی از کودکان و نوجوانان سرزمینمان در تنگنا‌های بی‌امان سیل بلاخیز گرفتارند شایسته‌تر دانستیم هزینه این مراسم را صرف خرید کانکس و کمک به هموطنان عزیزمان کنیم و تقدیر برگزیدگان سال ۱۳۹۷و قدردانی از مجید قناد، مجتبی ظریفیان و آزیتا رضایی و تجلیل و اهدای مدالیوم به استاد یدالله آقاعباسی را به مراسم دیگری موکول کنیم. باشد تا ما هم گام کوچکی در این همیاری مردمی برداشته باشیم.»
شانزدهمین دوره «هفته بزرگداشت تئاتر»، به دبیری محمودرضا رحیمی از هفتم تا پانزدهم اردیبهشت‌ماه سال جاری در حال برگزاری است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار