کد خبر: 953127
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۷
پس‌لرزه‌های کم شدن شانس قهرمانی آبی‌پوشان
باخت به پدیده و کم شدن شانس قهرمانی استقلال سبب شده مدیران این باشگاه برای قطع همکاری با شفر به قطعیت برسند و تنها دغدغه‌شان قرارداد ۱۵ میلیاردی این مربی برای فصل آینده است.
سعيد احمديان
سرویس ورزش جوان آنلاین: مشهد پایان رؤیای هواداران استقلال برای قهرمانی بود و اشک‌های مهدی رحمتی و دانشگر گویای همه چیز. باخت به پدیده در شبی که استقلال می‌توانست با پیروزی به سه قدمی صدر برسد، کاخ آرزو‌های هواداران آبی‌پوش را خراب کرد تا شفر که پیش از بازی با شال آبی دور افتخار می‌زد، ۹۰ دقیقه بعد از سوی هواداران استقلال هو شود و دستش بیاید که مرز محبوبیت و منفور شدن از مو هم باریک‌تر است، به خصوص که با شکست شنبه شب مقابل پدیده، استقلال ۵۰ امتیازی باقی ماند و به رده سوم سقوط کرد تا آبی‌ها در فاصله سه هفته مانده تا پایان لیگ هجدهم تنها روی کاغذ شانس قهرمانی داشته باشند.

استاد تغییرات در ترکیب
تساوی سپاهان و پرسپولیس و شکست تراکتور در هفته بیست و هفتم همه چیز را به نفع استقلال رقم زده بود، اما شفر و شاگردانش مانند همه یک سال و نیم گذشته نشان دادند که قدر فرصت‌ها را نمی‌دانند. یک بازی احساسی، بدون اینکه برنامه خاصی برای گلزنی در آن دیده شود، در کنار تغییرات عجیب شفر در ترکیب استقلال و جابه‌جایی بازیکنان همگی سبب شد آبی‌ها از مشهد دست خالی به تهران بازگردند. نکته قابل تأمل در بازی استقلال و پدیده جابه‌جایی برخی بازیکنان در پست‌های مختلف بود. مسئله‌ای که به اعتقاد کارشناسان یکی از دلایل ناکامی آبی‌ها بوده است. بهتاش فریبا، پیشکسوت استقلال دیروز در این باره به خبرگزاری ایسنا گفت: «همه جای دنیا به دنبال هماهنگ و هارمونی دفاع وسط هستند و وقتی این هماهنگی پیش می‌آید، دیگر دست به ترکیب نمی‌زنند. نمی‌دانم چرا وقتی زوج منتظری و دانشگر که آنقدر خوب جواب داده و تنها ۹ گل خورده است، تغییر می‌کند و به سبب آن دفاع راست تیم عوض می‌شود و وینگر تیم هم مجبور به بازی در هافبک دفاعی می‌شود.»
چنین تغییرات عجیبی در طول فصل اخیر از سوی شفر کم نبوده است، مانند بازی دادن به بازیکنان در پست‌های غیرتخصصی که باعث شده استقلال نتواند از توانایی آن‌ها به صورت کامل بهره ببرد. شفر، اما چنین اعتقادی ندارد: «تیم‌هایی مانند لیورپول و بایرن مرتب در لیگ قهرمانان و لیگ داخلی بازی دارند و طبیعتاً ترکیب‌شان تغییر می‌کند. نمی‌توانیم همیشه با ۱۱ نفر در مسابقات فشرده بازی کنیم. شاید اگر در یک بازی سه گل می‌خوردیم، می‌گفتند چرا ترکیب را عوض نکردی و چرا با ترکیب بازی قبلی به میدان رفتی؟»
باخت به پدیده و اختلاف شش امتیازی با صدر جدول در فاصله سه بازی تا پایان لیگ، شانس قهرمانی استقلال را به حداقل رسانده است. با این حال وینفرد شفر آلمانی معتقد است که می‌تواند استقلال را به جاده قهرمانی برگرداند: «من آلمانی بزرگ شدم و هرگز تسلیم نخواهم شد.»

شفر دیر یا زود می‌رود
با این حال به نظر می‌رسد پیرمرد آلمانی نیمکت استقلال فرصت زیادی با آبی‌ها برای ادامه کار نداشته باشد. پس از باخت استقلال به پدیده بود که خبر برکناری شفر در فضای مجازی پیچید و از گزینه‌هایی مانند مامیچ و دونادونی به عنوان گزینه‌های سرمربیگری استقلال نام برده شد. خبری که البته خیلی‌ها جدی نگرفتند. با وجود این، جای پای شفر با توجه به نتایجی که با استقلال در فصل جاری کسب کرده، اصلاً محکم نیست. حذف از جام حذفی در کنار از دست رفتن شانس قهرمانی لیگ، سبب شده اعضای هیئت مدیره استقلال تنها گزینه روی میزشان برکناری شفر باشد و در این زمینه هم به تصمیم واحد رسیده‌اند.
در همین راستا بود که صبح دیروز شنیده شد طبق توافق هیئت مدیره استقلال، فعالیت شفر تا پایان فصل به تعلیق در‌آید و فرهاد مجیدی در بازی‌های پایانی لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا به عنوان سرمربی موقت هدایت آبی‌ها را برعهده بگیرد. با این حال ظهر دیروز امیرحسین فتحی، مدیرعامل استقلال برکناری شفر را تنها گمانه‌زنی رسانه‌ها عنوان کرد و به خبرگزاری فارس گفت: «صحبت‌های مطرح شده همه گمانه‌زنی رسانه‌هاست و هیچ صحبت رسمی از سوی مسئولان باشگاه استقلال مطرح نشده است. به هر حال استقلال بازی را باخته و طبیعی است که چنین مسائلی مطرح شود. ما بازی مهمی را باختیم، ولی از طرف ما هیچ تصمیمی در خصوص برکناری وینفرد شفر و جانشینی مجیدی اتخاذ نشده است. بحث ماندن آقای شفر یک بحث فنی است، نه احساسی. ما از یک طرف بحث قرارداد با او و از طرف دیگر هم بحث فنی داریم. باید در فرصت مناسب در این خصوص تصمیم بگیریم.»
صحبت‌های مدیرعامل استقلال نشان می‌دهد که برکناری شفر در دستور کار باشگاه قرار دارد و به گفته فتحی تنها باید در فرصت مناسب در این باره تصمیم گرفته شود. البته تنها دغدغه آبی‌ها برای تأخیر در صدور حکم برکناری شفر، قرارداد این مربی آلمانی است که یک سال از آن باقی مانده است. این مسئله باعث شده آن‌ها نتوانند از واژه اخراج برای شفر استفاده کنند. این مربی یک فصل دیگر با باشگاه استقلال قرارداد دارد و رقم قراردادش یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار، معادل ۱۵ میلیارد تومان است؛ بنابراین آبی‌ها به دنبال این هستند که با مربی آلمانی به صورت توافقی قطع همکاری کنند و مجبور نشوند ۱۵ میلیارد ضرر بپردازند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار