کد خبر: 953069
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۱
گزارش «جوان آنلاین» از نظارتی که بر شبکه‌های اجتماعی باید باشد، اما نیست
قتل طلبه همدانی و مشاهده قدرت‌نمایی قاتل او با سلاح گرم، آن‌هم از مدت‌ها قبل در صفحات اینستاگرامی‌اش این سوال را ایجاد کرده که آیا نظارتی بر شبکه‌های اجتماعی وجود ندارد؟
سرویس اجتماعی جوان آنلاین: روز گذشته خبر قتل طلبه همدانی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داغ شد و واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت. تا اینکه امروز صبح خبر به هلاکت رسیدن قاتل این طلبه جوان در عملیات ماموران نیروی انتظامی منتشر شد و تصاویر آن در رسانه‌ها قرار گرفت.

پس از فاش شدن هویت قاتل طلبه همدانی که در استوری صفحه اینستاگرامش اعتراف به قتل کرده بود، نظر بسیاری از کاربران به آن جلب شد. آنطور که در این صفحات به چشم می‌خورد از مدت‌ها قبل، قاتل طلبه همدانی که نامش بهروز ح. بود در صفحه اینستاگرامی‌اش با اسلحه قدرت‌نمایی می‌کرد و زیر سایه نبود نظارت کافی فیلم‌هایی از تیراندازی‌هایش با سلاح را برای ایجاد رعب و وحشت در این صفحات انتشار می‌داد. همین مسئله موجب انتقاد برخی از کاربران فضای مجازی نسبت به عدم نظارت کافی از سوی مسئولان بر شبکه‌های اجتماعی شد.

برخی از کاربران توئیتر از پلیس فتا انتقاد کردند و برخی دیگر وزارت ارتباطات را علت قلدری‌های ارازل و اوباش در فضای مجازی دانستند. علی اکبر رائفی پور نیز در صفحه توئیتر خود تصاویری از قدرت‌نمایی‌های قاتل طلبه جوان پیش از ارتکاب قتل را منتشر کرد و با انتقاد از عدم نظارت کافی از سوی وزارت ارتباطات بر اینستاگرام نوشت: «آقای جهرمی بنده قویا با فیلترینگ مخالفم، اما آیا عدم نظارت اصولی بر شبکه‌های اجتماعی که منجر به قتل یک انسان بی‌گناه شده حق الناس نیست؟ ضارب از مدت‌ها قبل تصویرش را با سلاح گرم منتشر می‌کرده! در کجای دنیا فضای سایبری اینگونه بی‌دروپیکر و صرفا ابزاری برای شوآف مسئولین است؟»

ساعاتی بعد محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در پاسخ به این توئیت، نوشت: «آزادی و امنیت هر دو از حق‌الناس است، ساده انگارانه است همه علل ریشه‌ای را رها کنیم و صرفا انتشار خبر جنایت در شبکه‌های اجتماعی را معادل همه علل بدانیم، همین که امروز، شما مطالبه می‌کنید و من مسئول پاسخ می‌دهم و افکار عمومی قضاوت می‌کند، از دستاورد‌های شبکه‌های اجتماعی است، اسمش گزارش به مردم است نه شوآف و البته مردم فرق این دو را خوب می‌دانند. صدالبته ما باید پلیس را در امر امنیت در فضای مجازی، یاری کنیم. از ابتدای سال تدوین برنامه تقویت توان فنی پلیس را آغاز کرده‌ایم.»

از سوی دیگر، اما رئیس پلیس فتای استان همدان درباره انتشار تصاویری در صفحه شخصی اینستاگرام قاتل طلبه همدانی گفته: «این تصاویر پس از ارتکاب به قتل بارگذاری شده و پیش از آن هیچگونه پُست مهم مجرمانه‌ای در این صفحه منتشر نشده بود.» این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که روز گذشته و پس از هجوم کاربران اینستاگرام به صفحه قاتل طلبه همدانی، تمام فیلم‌ها و تصاویر مربوط به سلاح گرم که از این قاتل منتشر شده بود، پاک شد.

حالا دیگر قاتل طلبه همدانی کشته شده است، اما نظراتی که در آخرین پست اینستاگرامی بهروز ح. نوشته می‌شود جای تامل بسیار دارد. برخی از افراد که اکثر آن‌ها شبیه به ارازل و اوباش می‌مانند قاتل طلبه همدانی را «داداش گلم» «سلطان» «عشق» خطاب کرده‌اند و با ابراز تاسف برای مرگش نوشته‌اند: «چرا تنهام گذاشتی؟»

شاید پیدا کردن بهروز ح. پیش از ارتکاب جرم کار سختی به‌نظر برسد، اما قطعا پیدا کردن ارازل و اوباشی که از اقدام به قتل طلبه روحانی ابراز خوشحالی می‌کنند یا از قاتل او حمایت می‌کنند، کار سختی نیست؛ بنابراین لازم است تا مسئولان پلیس فتا و وزارت ارتباطات توجه ویژه‌تری به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی داشته باشند تا شاهد قدرت‌نمایی ارازل و اوباش دیگری در اینستاگرام نباشیم و قتل فرد بی‌گناه دیگری رقم نخورد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
0
0
دمشون گرم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار