کد خبر: 953046
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۵
با فروکش کردن حالت اضطرار در مناطق سیل‌زده بسیاری از نهاد‌ها و سازمان‌ها هم کارشان تمام می‌شود و سر کار و زندگی‌شان بر می‌گردند.
كبری فرشچی
سرويس زنان جوان آنلاين: با فروکش کردن حالت اضطرار در مناطق سیل‌زده بسیاری از نهاد‌ها و سازمان‌ها هم کارشان تمام می‌شود و سر کار و زندگی‌شان بر می‌گردند. همچنان که برخی گروه‌های جهادی و نیرو‌های مردمی نیز کارشان در مناطق سیل‌زده به پایان رسیده است و به شهر و دیارشان بازگشته‌اند. همه این‌ها در حالی است که در این مناطق هنوز هیچ چیز به حالت عادی خود بازنگشته و مردم مناطق سیل‌زده‌ای که خانه و زندگی‌شان را در هجوم ویرانگر سیل از دست داده‌اند، با فروکش بحبوحه بحران تازه دستشان می‌آید که در چه شرایطی قرار دارند. این در حالی است که اوضاع زنان و کودکان در این مناطق بیش از سایر گروه‌ها در حالت اضطرار قرار دارد و آن‌ها برای بازگشت به زندگی عادی نیازمند یاری هستند. در چنین شرایطی است که حضور نیرو‌های جهادی بعد از مرحله امدادرسانی و حضور نیرو‌های امدادی ضروری می‌شود. به سراغ مناطق سیل‌زده که بروید درمی‌یابید گروه‌های جهادی مردم مناطق سیل‌زده را تنها نگذاشته‌اند و در امتداد امدادرسانی‌ها حالا این گروه‌های جهادی هستند که وارد صحنه شده‌اند تا به مردم این مناطق یاری برسانند. به سراغ دو تن از جهادگران در مناطق پلدختر و شوش رفته‌ایم و پای صحبت‌های آن‌ها نشسته‌ایم؛ آنچه تا کنون انجام داده‌اند و آنچه بنا دارند برای گام دوم امدادرسانی‌ها انجام دهند.

حضور مشاوران جهادی در گام دوم خدمت‌رسانی

فتانه کاکاوند، مسئول گروه جهادی شناسایی و آمارگیری پلدختر زیر نظر قرارگاه صاحب‌الامر به «جوان» می‌گوید: «در همان روز‌های نخست با باز شدن راه زمینی برای شناسایی و بررسی میزان نیاز حضور نیرو‌های جهادی به همراه چند نفر از خواهران به منطقه پلدختر رفتیم. از آنجا که گروه‌های جهادی برادر کار‌های امدادی و عمرانی را انجام می‌دادند بنا شد تا نیرو‌های جهادی خواهران مسئولیت آمارگیری و برآورد خسارات و نیاز‌ها را انجام دهند. به همین منظور هم ۹۰ نفر از خواهران جهادی قرارگاه فرهنگی صاحب‌الامر (عج) جبهه فرهنگی استان لرستان عازم منطقه شدند.» این بانوی جهادگر می‌افزاید: «این آمارگیری و شناسایی شامل تمام ابعاد خسارات سیل بود و به همین منظور بین ۲۵۰۰ تا ۲۷۰۰ خانوار را در پلدختر بررسی کردیم. خواهران در گروه‌های دو نفره با مراجعه به در منازل سیل‌زدگان فیلد‌های مختلف نرم‌افزاری را که برای این کار طراحی شده بود، پر می‌کردند. در حال حاضر هم ۱۰۰ تا ۲۰۰ خانوار را که به دلایل مختلف از آمارگیری جا مانده‌اند، در دست بررسی داریم.» وی در پاسخ به سؤال «جوان» درباره اینکه این آمار قرار است به کجا ارائه شود، می‌گوید: «در مرحله بعدی، ما آمار‌های به دست آمده از میزان خسارات را در اختیار سازمان‌ها و نهاد‌های رسمی می‌گذاریم تا بر مبنای این آمار‌ها ضروریات و نیاز‌های اولیه مردم سیل‌زده شناسایی و در گام دوم کمک‌رسانی‌ها برای رساندن اقلام به دست سیل‌زدگان برنامه‌ریزی شود.»

کاکاوند از ادامه خدمت‌رسانی‌ها در گام دوم خبر می‌دهد و می‌افزاید: «در گام دوم خدمت‌رسانی نیرو‌های جهادی به مردم مناطق سیل‌زده بناست تا گروه‌های مشاوره عازم منطقه شوند. در حال حاضر به دلیل خروج نیرو‌های امدادی، پلدختر خیلی خلوت شده است و مردم تازه متوجه نیازهایشان می‌شوند و کاستی‌های موجود می‌تواند در روحیه آن‌ها تأثیر منفی داشته باشد به همین دلیل هم نیرو‌های جهادی خواهر در گام دوم خدمت‌رسانی بحث خدمات مشاوره‌ای را در اولویت قرار داده‌اند.»
 
خدمت رسانی‌ جهادگران
حریم‌سازی در اردوگاه‌ها برای بانوان

سمیه سرخه، جهادگر و فرمانده حوزه حضرت نرجس‌خاتون (س) با اشاره به درگیری ۸۰ درصد از منطقه شوش با سیلاب و تخلیه ۷۰ روستا به «جوان» می‌گوید: «ما در دو شهر شاقول و الوان از توابع شهر شوش با گروه جهادی خودمان از روز نخست سیل یعنی ۱۴ فروردین به مدت ۱۶ روز در مناطق سیل‌زده مستقر شدیم.» وی از تأسیس مهدکودک غنچه‌های حسینی در هفت شعبه در کمپ‌های اضطراری خبر می‌دهد که در این مهد‌ها کلاس‌هایی توسط مربیان برپا می‌شد. سرخه می‌افزاید: «شب‌ها هم در حیاط مدارس بچه‌ها را جمع و فیلم‌های جشنواره عمار را برایشان اکران می‌کردیم. همچنین اعیاد شعبانیه را برای عموم جشن برگزار کردیم. بسته‌بندی و توزیع اقلام و بسته‌های بهداشتی اهدایی از جمله کار‌های دیگری بود که انجام می‌شد.» به گفته این بانوی جهادگر، بچه‌های جهادی ترجیح می‌دادند بسته‌های ارزاق و هدایا را نیمه‌های شب و هنگامی که مردم خواب بودند در چادر‌ها توزیع کنند. کار‌های فرهنگی برگزاری مراسم‌های مذهبی از جمله کار‌های دیگری بود که در کمپ‌ها از سوی بچه‌های جهادی حضرت ولیعصر (عج) انجام می‌شد. از دیگر کار‌هایی که در کمپ‌ها انجام شد، حریم‌سازی برای حمام‌ها و سرویس‌های بهداشتی بود و گروه جهادی آن‌ها در کمپ‌ها نماز جماعت برقرار می‌کرد.

وی در پاسخ به سؤال «جوان» درباره برنامه گروه جهادی آن‌ها برای گام دوم خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان می‌گوید: «حالا با پایان فاز نخست ما گام دوم خدمت‌رسانی را آغاز کردیم و با آماده‌سازی بسته‌های معیشتی سراغ سیل‌زدگانی می‌رویم که به خانه و زندگی‌شان بازگشته‌اند.» سرخه با اشاره به اینکه برخی از جهادگران گروه خودشان هم سیل‌زده هستند، می‌افزاید: «ما همچنان به مناطق سرکشی و تلاش می‌کنیم تا نیازهایشان را در حد امکان برآورده کنیم.» به گفته وی، مردم نگرانند. مزارع کشاورزان زیر آب است آن هم در حالی که آن‌ها بذر و سم و کودشان را نسیه خریده‌اند و بنا بود بعد از برداشت، قرض‌هایشان را بدهند. اما حالا هست و نیست‌شان از دست رفته است. اما همچنان امیدوارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر