کد خبر: 953045
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۴
رئیس سازمان بسیج زنان در گفت‌و‌گو با «جوان» خبر داد
کار ویژه‌ای که در استان‌های گلستان و خوزستان انجام شده است حضور خواهران خیاط بسیجی در منطقه است تا پارچه‌های ارسالی برای لباس‌ها را به شکل لباس‌های محلی متناسب با فرهنگ و پوشش بانوان گلستانی و خوزستانی بدوزند. این کار خیلی برای این خانم‌ها نشاط‌آور بود و امید به زندگی را در این خانم‌ها تقویت می‌کرد
زهرا چیذری
سرويس زنان جوان آنلاين: خواهران بسیجی و جهادی یکی از گروه‌های فعالی هستند که در تمامی حوادث و بلایا حضوری فعال دارند. نیرو‌های بسیجی و جهادی که از بدنه مردم تشکیل شده‌اند یکی از اصلی‌ترین عناصر حرکت‌های جهادی در حادثه سیل اخیر بوده‌اند. ایجاد خیاط‌خانه‌های صلواتی در مناطق سیل‌زده خوزستان و گلستان برای دوخت لباس‌های متناسب با فرهنگ و حجاب این مناطق از سوی خواهران بسیجی یکی از جذاب‌ترین حرکت‌های فرهنگی و جهادی است که به همت جهادگران خانم در حال انجام است. سراغ مینو اصلانی، رئیس سازمان بسیج زنان رفته‌ایم و درباره خدمات خواهران بسیجی به بانوان و خانواده‌های سیل‌زده کشورمان با وی به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

بسیج خواهران و نیرو‌های جهادی در طول حادثه سیل اخیر که خسارات زیادی به پنج استان کشور وارد کرد چه فعالیت‌هایی را انجام داد؟
طی بازدید میدانی از استان‌های سیل‌زده برآورد نیاز‌هایی صورت گرفت و بر اساس آن درست مانند ایام دفاع مقدس ستاد‌هایی در شهر‌های مختلف برای کمک‌رسانی به مردم تشکیل شد. جمع‌آوری بسته‌بندی‌ها و جداسازی و ارسال کمک‌ها توسط خواهران انجام شده است و علاوه بر این کار محموله‌ای بالغ بر ۶۰ میلیون تومان از لوازم شوینده و بهداشتی و لوازم کودکان و نونهالان به خوزستان اعزام شد.

با توجه به تجارب شما در زلزله بم و حضور گسترده بسیج خواهران در آن حادثه چقدر این تجارب برای مدیریت و حضور در حوادث سیل اخیر به کمک شما آمد؟
ما در زلزله بم ورود مستقیمی داشتیم و تجربیات بسیار گرانبهایی را به ما هدیه داد که ماحصل آن را در کتاب شاخه‌های زیتون منتشر کردیم و این کتاب به حضور بانوان در بلایای طبیعی کمک می‌کند. ما در بم نیز مشاوره و مشاوره‌های دینی متعددی را داشتیم که این تجارب تأثیر زیادی به بازگشت خانواده‌ها به زندگی عادی و تحمل مصیبت وارد شده بر آن‌ها داشت چراکه در زلزله بم ما با افرادی مواجه بودیم که تعدا زیادی از اعضای خانواده خود را در این حادثه از دست داده بودند. ما از این تجارب هم در زلزله کرمانشاه و حادثه سیل استفاده کردیم. بحث جمع کردن کودکان یکی از تجربیاتی بود که ماحصل آن تشکیل مهد‌های قرآنی شد. ما در زلزله کرمانشاه نیز مهد‌های قرآنی را راه‌اندازی کردیم. تمام این کار‌ها ماحصل حضور تجارب فعالیت‌های بسیج خواهران در دوران دفاع مقدس و بعد هم در حوادث و بلایایی، چون زلزله رودبار، بم و کرمانشاه بود.

اوضاع روحی مردم سیل‌زده و به خصوص بانوان سیل‌زده چندان مساعد نیست. آیا شما هم در حوزه اعزام مشاور به مناطق سیل‌زده فعالیتی داشته‌اید؟
مشاوره در بحران از موضوعات مهم و ضروری است به همین خاطر هم ما مشاورانی را به مناطق سیل زده اعزام کردیم و آموزش مشاوران بومی را مد نظر قرار دادیم. در استان گلستان حدود ۴۰ مشاور دینی را برای ایجاد آرامش، روحیه و نشاط و بازگشت به شرایط عادی به کار گرفته شدند. همچنین در پلدختر بالغ بر ۳۵ مشاور و حالا در خوزستان حدود ۱۰۰ نفر از مشاوران از بسیج طلاب و شبکه تربیتی صالحین به کار‌گیری شدند و طی دو مرحله مشاورانی که در حوزه مشاوره در بحران تخصص دارند به مناطق سیل‌زده اعزام شدند که این افراد در حال برگزاری دوره‌های مشاوره برای مشاوران محلی هستند و بسیار تأثیرگذار بوده است.

از چه زمانی این فعالیت‌ها آغاز شده است؟
این برنامه‌ها از ابتدای سیل در فروردین ماه گلستان آغاز شد و بعد در لرستان ادامه یافت و حالا هم در خوزستان به شکل کاملاً تخصصی ادامه دارد. همچنین ما گردان‌های کوثر را برای کمک به مردم و اسکان در مناطق امن به کار گرفتیم که حداقل ۳۰ گردان در این زمینه به کار گرفته شده‌اند. گروه‌های فرهنگی بسیج خواهران نیز با تشکیل حلقه‌های صالحین و برگزاری کلاس‌های احکام و پاسخگویی به سؤالات شرعی بانوان در مناطق سیل‌زده فعالیت‌هایی را ترتیب دادند که بسیار مورد استقبال قرار گرفت و خانم‌هایی که خانه و زندگی‌شان را از دست داده‌اند و زندگی‌شان به هم ریخته و سؤالات زیادی در حوزه احکام و امور شرعی داشتند از این کلاس‌ها بسیار استقبال کردند. همچنین مهد‌های قرآنی برای ایجاد روحیه مثبت در میان کودکان در اردوگاه‌ها برقرار شد. همچنین اعزام گروه‌های هنری را داشتیم و عمو مهربان و گروهشان به مدت یک هفته در اردوگاه‌های خوزستان مستقر بودند. علاوه بر این‌ها صد‌ها نفر از خواهران بسیجی در قالب بهیار و امدادگر برای رسیدگی به امور بیماران و مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌های صحرایی اعزام شدند. به طور کلی تلاش شد تا در همه بخش‌های مورد نیاز، درمان، کمک‌رسانی، مشاوره، توزیع وسایل و ... با کمک ۱۲ - ۱۰ پایگاه مقاومت بسیج کمک کنیم. ما نگاه ویژه‌ای به مباحث فرهنگی در اردوگاه‌های سیل‌زدگان داشتیم و با آسیب شناسی خلأ‌ها تلاش شد تا با سایر نهاد‌ها مثل هلال احمر، بهزیستی و سایر نهاد‌ها کار را پیش ببریم. اردوگاه‌هایی که ما به آن‌ها سر زدیم وضعیت خوبی دارند و کمک‌های مردمی به شکل غیر قابل باوری به مناطق سیل‌زده می‌رسد.

بانوان ترکمن و عرب دارای فرهنگ و پوشش خاصی هستند که شاید در شرایط اضطراری کنونی جدا افتادن از این فرهنگ و پوشش هم بر فشار‌های روانی آن‌ها بیفزاید. شما برای این موضوع تدابیر خاصی داشته‌اید؟
کارگروهی فرهنگی در تهران با حضور همه ارگان‌ها به پیشنهاد بسیج جامعه زنان با حضور ۱۴ سازمان، وزارتخانه، دستگاه و نهاد فرهنگی تشکیل شده است. ما بحث ارسال وسایل عفاف و حجاب شامل چادر و روسری‌های عربی برای مردم عرب زبان خوزستان را داریم.
کار ویژه‌ای که در استان‌های گلستان و خوزستان انجام شده است حضور خواهران خیاط بسیجی در منطقه است تا پارچه‌های ارسالی برای لباس‌ها را به شکل لباس‌های محلی متناسب با فرهنگ و پوشش بانوان گلستانی و خوزستانی بدوزند و این کار خیلی برای این خانم‌ها نشاط‌آور بود و امید به زندگی را در این خانم‌ها تقویت می‌کرد. تلاش شده تا از خیرین پارچه‌های نخی متناسب با فصل گرما جمع‌آوری و در خیاط‌خانه‌های صلواتی متناسب با سلیقه و فرهنگ خانم‌های خوزستانی عرب زبان دوخته شود و این خیاط‌خانه‌ها به صورت شبانه‌روزی مشغول به کار هستند. علاوه بر این در آستانه ماه رمضان هستیم و هماهنگی‌هایی برای ارسال مهر، قرآن و مفاتیح انجام شده است.

سازمان بسیج یکی از متولیان جمع‌آوری کمک‌های مردمی است. شما برای این کار طرح خاصی تدارک دیده‌اید؟
در طرح ملی هر خانواده یک هدیه و یک چشم‌روشنی پیش‌بینی شده تا هر خانواده ایرانی یک هدیه و یک چشم‌روشنی برای خانواده‌های سیل‌زده‌ای که در خانه‌هایشان ساخته می‌شود و در خانه‌هایشان ساکن می‌شود، تقدیم کند. به هر حال در خانه بسیاری از ما لوازم خانگی نو و استفاده‌نشده‌ای وجود دارد که برای روز مبادا کنار گذاشته‌ایم و اکنون نیز این روز مبادا فرا رسیده و خانواده‌های سیل‌زده می‌توانند با این هدایا به زندگی عادی‌شان بازگردند. ما بنا داریم تا زمان ساخته شدن خانه‌های سیل‌زدگان این کالا‌ها را جمع‌آوری و بسته‌بندی کنیم و وقتی آن‌ها به خانه و زندگی‌شان بازگشتند این هدایا را به آن‌ها تقدیم کنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر