کد خبر: 952873
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۵
۹ گام مؤثر برای بهبود مهارت‌های ارتباطی
قبل از پرداختن به موضوع اصلی صحبت‌تان، حتماً بابت زمانی که طرف مقابل در اختیارتان گذاشته، از وی تشکر کنید. زمان دارایی بسیار گرانبهایی است؛ پس لازم است آن را محترم بشماریم. قدردانی و ستایش می‌تواند راه بسیار خوبی برای ایجاد رابطه دوستانه و ایجاد حس تفاهم متقابل باشد
محمدرضا سهیلی‌فر
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: در دنیای امروز، ارتباطات و مهارت‌های ارتباط‌گیری بخش مهم و ضروری زندگی خانوادگی و اجتماعی ما محسوب می‌شود. در بسیاری از زمینه‌های ارتباطی فرد با فرد دیگر یا فرد با جامعه چنانچه از مزیت و مهارت ارتباط‌گیری مؤثر برخوردار باشیم، تعامل بهتر و مؤثرتری با افراد محیط خود خواهیم داشت و به طور یقین علاوه بر پیشبرد بهتر اهدافمان، بر کاهش استرس اثر گذاشته و از درگیری‌های ذهنی ما نیز کاسته خواهد شد. بسیاری از والدین تلاش می‌کنند آداب و مهارت‌های برقراری رابطه با دیگران را – که بیشتر آن را با نام «آداب معاشرت» می‌شناسیم، در حد دانش اجتماعی خود به فرزندانشان بیاموزند. در سنین بزرگسالی هم آن دسته که علاقه بیشتری به افزایش این مهارت داشته یا در مشاغلی کار می‌کنند که به این مهارت‌ها نیاز دارند، به مشاوران یا مؤسساتی که این نوع مهارت‌ها را آموزش می‌دهند و جلسات عملی تمرین ارتباط‌گیری دارند، مراجعه می‌کنند.

دانش ارتباط‌گیری مؤثر و مناسب با افراد به نوبه خود یک ابزار مهم بهره‌وری محسوب می‌شود؛ نکته‌ای که اغلب از کنار آن بدون توجه می‌گذریم. ارتباط‌گیری ضعیف اغلب می‌تواند نتایج فاجعه‌باری داشته باشد. اتلاف وقت، جریحه‌دار شدن احساسات، سرخوردگی، جلسات کاری بی‌نتیجه، کار گروهی غیرمولد که همه و همه منجر به عدم پیشرفت حرفه‌ای و دستیابی به اهداف مورد نظر می‌شود.

مدتی پیش یکی از دوستانم که مدیر یک شرکت تجاری بود به دفترم آمد و اظهار داشت که نیاز دارد مهارت ارتباط‌گیری خود را تقویت کند زیرا احساس می‌کند در این رابطه چندان قوی نیست و افزایش این دانش و مهارت اجتماعی به وی در زندگی کاری، اجتماعی و حتی خانوادگی کمک خواهد کرد. برای راهنمایی او تصمیم گرفتم دست به قلم شوم و نکاتی را که به نظرم حائز اهمیت بود در اختیار او بگذارم و حتی در برخی سمینار‌های «افزایش مهارت ارتباط‌گیری» مطرح شرکت کند.

برای تبدیل شدن به ارتباط گیرنده‌ای خوب و مؤثر، باید به چند نکته اساسی که می‌توانیم در تعاملات کاری و زندگی‌مان از آن‌ها استفاده کنیم، واقف باشیم. برای این منظور و صرفنظر از هر گونه موقعیت و وضعیتی که در آن قرار داریم، قوانین مشابهی در این خصوص قابل استفاده است.

۱) ابراز قدردانی و ستایش
قبل از پرداختن به موضوع اصلی صحبت‌تان، حتماً بابت زمانی که طرف مقابل در اختیارتان گذاشته، از وی تشکر کنید. زمان دارایی بسیار گرانبهایی است؛ پس لازم است آن را محترم بشماریم. همچنین، بابت هر کمک و راهنمایی مثبتی که به شما می‌کنند، از آن‌ها سپاسگزار باشید. قدردانی و ستایش می‌تواند راه بسیار خوبی برای ایجاد رابطه دوستانه و ایجاد حس تفاهم متقابل باشد.

۲) تمرکز روی نقاط اشتراک
در صورت امکان و اگر فضا اجازه داد، در سطحی شخصی‌تر و خودمانی‌تر ارتباط برقرار کنید. در صورتی که تشخیص دادید امکانپذیر است، به دنبال علایق مشترک باشید. حتی در محیط‌های کاری و حرفه‌ای نیز ممکن است علایق و موضوعات شخصی مشترکی مانند سرگرمی، ورزش، بچه‌ها و ... وجود داشته باشد. مراقب باشید از ورود به موضوعات بحث‌برانگیزی مانند مسائل سیاسی خودداری کنید. یک حس ارتباطی واقعی موجب تغییر در لحن کلام، نتیجه گفت‌وگوی جاری و احتمالا ً. در ارتباطات آینده نیز خواهد شد.

۳) همیشه مثبت بودن
حفظ نگرش مثبت برای ارتباطات پربار و ثمربخش بسیار مهم است. به جای منفی‌بافی یا گلایه از فرد مقابل یا اوضاع، سعی کنید سازنده باشید. اکثر مردم وقتی احساس حمله یا مورد انتقاد قرار گرفتن می‌کنند، ناخودآگاه خود را کنار می‌کشند که در این صورت شما در برقراری هر گونه ارتباط واقعی ناموفق خواهید ماند. حتی هنگام ابراز نگرانی و نارضایتی، لحنی خوش‌بین، مشوق و مهربان داشته باشید.

۴) مراقبت از لحن کلام
بدیهی است گاهی اوقات لازم است برای بیان شفاف منظور خود صراحت لهجه داشته باشید، لیکن لحن‌تان نباید خصمانه و تهاجمی باشد. بین این دو خط فاصله خوبی قرار دارد و سعی کنید از آن عبور نکنید. داشتن لحنی مشکوک یا توأم با تردید به هیچ وجه سازنده نیست. با اعتماد به نفس و صریح سخن بگویید، در عین حالی که لحنی آرام توأم با همیاری و تشریک مساعی را حفظ می‌کنید.

۵) تمرکز بر نتیجه مورد نظر
مهم این است که قبل از شروع مکالمه، نتیجه و خروجی که قصد دارید به آن برسید را برای خود مشخص کنید. دانستن هدف گفت‌وگو به شما کمک می‌کند مذاکره را هدایت کنید و روی منظور خود متمرکز بمانید. شما امیدوار هستید که از گفت‌وگو چه چیزی عایدتان بشود؟ آیا شما برای کمک به کسی، حل و فصل یک درگیری یا همکاری در یک پروژه یا کاری تلاش می‌کنید؟ آیا شما به دنبال اخذ راهنمایی یا تلاش برای تأثیرگذاری بر با تغییر رفتاری هستید؟ بنابراین مشخص بودن نتیجه مورد نظر به شما بابت تعیین نحوه و جریان ارتباط‌گیری کمک می‌کند.

۶) گوش دادن با حوصله به مخاطب
ارتباط‌گیری چشمی را دست کم نگیرید. مؤدب باشید و حرف طرف مقابل را قطع نکنید. هیچ کس دوست ندارد حرفش بریده شود. اگرچه طبیعی است که بخواهید در بیان ذهنیت‌تان عجله داشته باشید لیکن دور از ادب خواهد بود که به افکار دیگران احترام نگذاریم و رشته کلام آن‌ها را قطع کنیم. سعی کنید دیدگاه فرد مقابل را درک کنید. تلاش کنید ذهن خود را باز نگه دارید. ارزش قائل شدن برای نظرات دیگران می‌تواند یک ابزار ارتباطی خوب و مؤثر باشد.

۷) دقت به نکات غیرکلامی
به زبان بدن دقت کنید. فقدان ارتباط چشمی، پرت‌اندیشی، عدم توجه لازم به مخاطب یا خستگی اغلب دال بر بی‌حوصلگی، ناآرامی و بی‌صبری تلقی می‌شود. نفس عمیق یا خمیازه کشیدن معمولاً نشانه خستگی ذهنی یا جسمی است. هنگامی که این نوع سیگنال‌های غیرکلامی در گفت‌وگو مشاهده شود، نشانه آن است که از مکالمه نمی‌تواند یک محصول خوب و سازنده تولید شود. فلذا بهتر است مکالمه را به سرعت جمع‌بندی و در صورت نیاز به زمان دیگری موکول کنیم. البته چنانچه حدود و نزدیکی رابطه به شما اجازه می‌دهد، می‌توانید دلیل ناراحتی را هم سؤال کنید.

۸) درخواست بازخورد از مخاطب
دقت کنید تا هر دو طرف، درک متقابل، برداشت و توافق دوطرفه‌ای از آنچه در موردش صحبت می‌شود، داشته باشید. برخی از ما اغلب تصور می‌کنیم با اتمام مکالمه ما با مخاطب به یک قطعنامه و تفاهم رسیده‌ایم. برای اینکه بفهمیم شخص مقابل افکار و ذهنیت ما را کاملاً متوجه شده یا بالعکس، باید از او درخواست بازخورد کنیم. این تأییدیه نه تنها نشان می‌دهد طرفین با موفقیت ارتباط برقرار کرده‌اند بلکه باعث می‌شود شخص مقابل هم احساس کند که حرف‌هایش شنیده و درک شده است.

۹) لزوم تأکید و پیگیری
در مورد اقداماتی که لازم است انجام شود و پاسخگو بودن بابت مسئولیت انجام کار، نظر خود را شفاف به فرد یا افراد مخاطب اظهار کنید. بر مهلت زمانی، وظیفه هر فرد و انتظارات موجود تأکید کنید. پیش‌بینی و استنباط درستی از آنچه که فرض است بعداً اتفاق بیفتد، می‌تواند در اجتناب از بروز درگیری‌ها و مشکلات آتی مؤثر باشد. همیشه سعی کنید ارتباط و مذاکره خود را به نحو دوستانه‌ای جمع‌بندی کنید و خاتمه دهید. در خاتمه مراتب قدردانی خود را تکرار و سعی کنید از شخص مقابل در حالی جدا شوید که احساس او را درک کنید و برایش احترام قائل شوید. ارتباط‌گیری اثربخش شامل احترام، دقت و توجه، آگاهی، وضوح و شفافیت است. توجه داشته باشید ما می‌توانیم صریح و بی‌پرده سخن بگوییم و در عین حال لحن مهربانی هم داشته باشیم و در آخر موفق شویم به نتایجی که می‌خواهیم، برسیم.

برگرفته از سایت lifehack.org
نوشته: رویال اسکودِری
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار