کد خبر: 952761
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۴
پس از یک‌ماه مقاومت در برابر هجوم سیلاب
خوزستان که بار‌ها در برابر سخت‌ترین تهاجم‌ها سرافرازانه ایستادگی کرده بود، این بار نیز در برابر تهاجم سیلاب کوتاه نیامد و پس از یک‌ماه نبرد سخت با موج‌های سهمگین سیل که تا غرق‌شدگی برخی مناطق این سرزمین نجیب پیش رفت، سرانجام سیلاب در برابر این همه ایستادگی سرتعظیم فرود آورد و عقب‌نشینی کرد. حالا استاندار خوزستان از هدایت سیلاب ها‌ی شادگان و اطراف آبادان به سمت خلیج‌فارس‌خبر می‌دهد و تأکید می‌کند: «وضعیت خوزستان تا سه روز آینده کاملاً پایدار می‌شود.»
کبری فرشچی
سرویس جامعه جوان آنلاین: فرودین ۹۸ هم در تقویم حماسه‌سازی‌های خطه جنوب ایران ماندگار خواهد شد. یک ماه است که خوزستان مورد هجوم سیلاب قرار دارد و هنوز هم برخی بخش‌های این سرزمین سر از آب بیرون نیاورده‌اند. کنترل خروجی سد‌ها موجب فروکش‌کردن نسبی آب در رودخانه‌ها و کاهش جریان سیلابی آن‌ها شده است به گونه‌ای که برخی از نقاط جاده ساحلی در اهواز که زیرآب رفته بودند، بازگشایی شدند. حالا دیگر تهدید در بسیاری از شهر‌های خوزستان رفع شده و مردم نجیب این دیار همیشه ایستاده در حال ترک اردوگاه‌های اضطراری و بازگشت به خانه هستند.

عادی‌شدن اوضاع خوزستان
غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان با اشاره به ظرفیت ۴ میلیارد مترمکعبی سد‌های استان خوزستان می‌افزاید: «از ۲۸ فروردین تاکنون دبی رودخانه کارون از ۳‌هزار و ۳۰۰ به ۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه رسیده که بیانگر روند کاهشی است.»
در چنین شرایط هم مدارس به روال عادی خود بازگشتند و مدارس برخی شهرستان‌ها که براساس تصمیم ستاد بحران تعطیل اعلام شده بود، حالا قرار است بازگشایی شوند. مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان می‌گوید: «ساعت فعالیت تمامی آموزشگاه‌های اهواز و کارون از ابتدای هفته آینده مانند گذشته رأس ساعت ۷:۳۰ شروع می‌شود.»
به گفته علی خدادادی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان تا امروز ۲۷۴ روستا در خوزستان در اثر سیلاب به‌صورت کلی و جزیی تخلیه و ۱۲۰ روستا دچار آب‌گرفتگی شدند و اهالی این روستا‌ها به ۹۱ اردوگاه اسکان اضطراری که با همکاری دستگاه‌های مختلف در سراسر استان و در مناطق متأثر از سیلاب ایجاد شده بود، منتقل شدند. وی تأکید می‌کند: «با فروکش آب و بازگشت مردم به خانه، حالا تعداد اردوگاه‌های اسکان اضطراری به ۳۲ اردوگاه کاهش یافته است.»

بازسازی مناطق سیل‌زده تا ۹ ماه آینده
آمار خرابی‌های سیل هنوز تکمیل نشده چراکه سیلاب در برخی مناطق همچنان حاکم است، اما مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان از خسارت سیل به بیش از ۹ هزار واحد مسکونی خوزستان خبر می‌دهد. برق ۷۰ روستای سیل‌زده هم همچنان قطع است.
آنطور که معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس‌جمهوری خبر می‌دهد، کار بازسازی نیز در مناطق سیل‌زده آغاز شده است. محمدامید درباره زمان اتمام بازسازی مناطق سیل‌زده هم امیدوار است این کار کشور در ۹ ماه آینده به اتمام برسد.
وی تأکید می‌کند: «دولت متعهد است تا همه خسارت‌های وارد شده به مردم جبران شود. گره‌هایی که در بحث پرداخت‌ها نیز وجود داشت، یکی‌یکی در حال بازشدن هستند.»
امید با اشاره به افزایش حجم کمک‌های بلاعوض به سیل‌زدگان از سوی دولت می‌افزاید: «براساس حکم مقام معظم رهبری قرار است تا از دو منبع صندوق توسعه ملی و منابع دولت برای پرداخت خسارت سیلاب استفاده شود.»
به گفته وی هنوز جمع‌بندی کامل خسارت‌ها از سوی دولت انجام نگرفته، اما قرار است ما‌به‌التفاوت نیاز دولت، از صندوق توسعه ملی برداشت شود.

تشکیل ۹۸ هزار پرونده درخصوص خسارات سیل
اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور هم با تأکید بر اینکه دیگر جای نگرانی برای شهر‌ها و روستا‌ها وجود ندارد، می‌افزاید: «تاکنون ۹۸ هزار پرونده درخصوص خسارات وارد شده در مناطق مسکونی تشکیل شده است. قرارگاه سازندگی مناطق سیل‌زده با توجه به فرمان مقام معظم رهبری با پنج کمیته تشکیل شده است که در روز‌های اول کمیته‌های برآورد و تخصیص اعتبار، کمیته بازسازی و نوسازی و همین طور کمیته اجتماعی و بهداشتی شروع به کار کرده‌اند.»
به گفته وی، اولویت پرداخت خسارت‌های وارد شده و تخصیص اعتبار برای بخش‌های کشاورزی و مسکن است. نجار با اشاره به پیش‌بینی سازمان هواشناسی درباره ادامه بارش‌ها تا پایان اردیبهشت از مردم خواست به شایعه‌ها توجه نکنند و اخبار رسمی را دنبال کنند.

آرامش پلدختر و طغیان گرگانرود
در پلدختر نیز با همت مردم و نیرو‌های جهادی که از همه جای ایران به این منطقه آمده‌اند، اوضاع عادی برقرار شده است. نعمت‌الله دستیاری، فرماندار پلدختر با اشاره به جابه‌جایی ۱۵روستای این شهرستان که در مسیر رورخانه قرار دارند و در پی وقوع سیلاب دچار آبگرفتگی شدند، برآورد اولیه میزان خسارات سیل این شهرستان را بیش از ۵هزار میلیارد تومان اعلام می‌کند. وی تأکید می‌کند: «بخشی از ضلع غربی شهر پلدختر که دچار آسیب شده باید تعیین‌تکلیف و حریم رودخانه مشخص تا جای مناسبی برای جابه‌جایی در نظر گرفته شود.»
در آق‌قالا، گرگانرود دوباره خروشید. اما نگلدی ضمیر، فرماندار آق‌قلا با اشاره به طغیان گرگانرود می‌گوید: «با طغیان این رودخانه سطح آب در برخی از مناطق ۴۵سانتیمتر تا یک متر افزایش یافته، با این حال اوضاع تحت کنترل است و مشکل خاصی وجود ندارد.»

هجوم مار‌های سیل‌زده به خانه سیستانی‌ها!
در سیستان هرچند سیلاب منشأ خیر و برکت شده و لب‌های تشنه تالاب هامون به برکت بارش‌های اخیر تا ۳۰ درصد آبگیری شده، اما سیل خساراتی را هم در پی داشته است و از همه مهم‌تر با نفوذ به خانه جانوران موذی مثل مار موجب شده این جانوران به مناطق خشک پناه بیاورند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل با اشاره به افزایش افرادی که در زابل دچار مارگزیدگی شده‌اند، از مارگزیدگی ۱۲ نفر خبر داد که به بیمارستان امیرالمؤمنین زابل منتقل شده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار