کد خبر: 952741
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۶
گزارش «جوان آنلاین» از حذف تلگرام طلایی و هاتگرام پس از جدال
به تازگی گوگل به دو اپلیکیشن تلگرام طلایی و هاتگرام که آن‌ها به عنوان بدافزار و نرم افزار جاسوسی شناسایی کرده بود، تیر خلاص زد و این دو نرم افزار را به صورت خودکار از برخی گوشی‌ها حذف کرده است.
سرویس اجتماعی جوان آنلاین: چند روزی بود که کاربران اپلیکیشن‌های تلگرام طلایی و هاتگرام هشداری از سوی گوگل مبنی بر این که این دو اپلیکیشن به عنوان بدافزار شناخته شده‌اند، دریافت کردند. پس از آن گوگل دست به کار شده و اپلیکیشن‌های تلگرام طلایی و هاتگرام را به صورت خودکار از روی برخی گوشی‌های تلفن همراه کاربران حذف کرده است و دیگر اجازه نصب آن‌ها را به کاربران نمی‌دهد. این در حالی است که از مدت‌ها پیش نیز مدیران تلگرام درباره امنیت نسخه‌های غیر رسمی Telegram هشدار داده بودند.

درواقع اپلیکیشن‌های تلگرام طلایی و هاتگرام نمونه‌های داخلی و غیر رسمی تلگرام بودند که بدون نیاز به فیلترشکن، امکان دسترسی کاربران به تلگرام را فراهم می‌کنند. این دو اپلیکیشن پس از فیلتر شدن تلگرام کاربران زیادی را به سوی خود جذب کردند، اما همواره هشدار‌هایی درباره ایمن نبودن آن‌ها به گوش می‌رسید.

چندی پیش وزیر اطلاعات اعلام نمود که تلگرام طلایی متعلق به جمهوری اسلامی ایران است. تلگرام طلایی که نسخه‌ای غیر رسمی از تلگرام در ایران است، فیلتر نیست و آنگونه که گفته شده، ۲۵ میلیون کاربر ایرانی دارد.

هنوز از یاد‌ها نرفته است که عبدالصمد خرم‌آبادی، دبیر کار گروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه از اختصاص ۲۰۰ سرور به تلگرام طلایی از محل بیت المال خبر داد و گفته بود: «هاتگرام و طلاگرام پیام رسان نیستند. آن‌ها در واقع دو فیلتر شکن داخلی با مدیریت واحد هستند که بطور غیر قانونی و بر خلاف دستور قضایی با امکانات وزارت ارتباطات دسترسی کاربران ایرانی را به شبکه اجتماعی فیلتر شده «تلگرام» فراهم می‌کنند.»

پس از آن بود که اخباری در مورد حضور سرور‌های تلگرام طلایی و هاتگرام در طبقه نهم وزارت ارتباطات منتشر شد! البته محمدجواد آذری جهرمی این مسئله را به طور کلی رد کرد و گفت: «از خبرنگاران دعوت کرده‌ایم تا بیایند و از طبقه نهم ساختمان وزارت ارتباطات بازدید کنند.»

این در حالی است که در مورد ایرانی بودن تلگرام طلایی نیز خبر‌هایی منتشر شده بود. در ضیافت افطاری اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و جمعی از نمایندگان مجلس بود که وزیر اطلاعات اعلام کرد تلگرام طلایی متعلق به ایران است و چیزی بیش از ۲۵ میلیون عضو فعال دارد!

از سوی دیگر، اما علاءالدین بروجردی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره فعالیت «هاتگرام» و «تلگرام طلایی» گفته بود: «مسئولان وزارت اطلاعات حدود یک سال پیش در کمیسیون امنیت ملی مجلس حاضر شده و گزارش دادند این دو مجاز هستند و آن‌ها را جزو شبکه‌های غیرممنوع اعلام کرده بودند، ولی نظر رسمی را باید وزارت ارتباطات درباره فعالیت هاتگرام و تلگرام طلایی اعلام کند.»
 
حالا که گوگل تیر خلاصش را به تلگرام طلایی و هاتگرام زده و این دو اپلیکیشن را حذف کرده است، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات از حقوق مردم دم زده و در صفحه توئیتر خود نوشته: «برای حق‌الناس در دی ۹۶ گفتیم «همه پوسته‌های فارسی تلگرام فاقد امنیتند و البته براساس جمع‌بندی مرکز ملی فضای مجازی عمل کردیم. اکنون ۱۲۷ پوسته غیررسمی در کشور هست. با حذف دوتا از آن‌ها باید دید مدعیان داخلی و خارجی از بقیه و محل تامین بودجه آن‌ها خواهند گفت: یا روزه سکوت خواهند گرفت؟»
 
توئیت آذری جهرمی
 
این در حالی است که دولت و وزارت ارتباطات طی یک سال اخیر با اهمال کاری در بررسی و حذف نسخه‌های فارسی تلگرام باعث شدند که ۳۰ میلیون کاربر ایرانی که در حال کوچ به پیام‌رسان‌های ایرانی بودند تغییر مسیر دهند و باز به سمت تلگرام بازگردند. در حالی که وزیر ارتباطات درباره حق‌الناس و تهدید‌های امنیتی توئیت می‌زند باید به ایشان یادآوری کرد که حق‌الناس این است که مردم پیام‌رسان ملی و پیشرفته مطمئن داشته باشند؛ بنابراین اگر دولت و وزیر ارتباطات دغدغه تهدید‌های امنیتی را دارند بهتر است فرصت‌های اقتصادی یک بازار ۵۰ میلیون نفری را در حلقوم تلگرام و اینستاگرام نریزند.  
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
France
|
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
0
8
این دولت با خسارتهایش همه مردم ایران را دیوانه میکند .....تا هزار وچهارصد !
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
1
1
وقتی وزیر و گوگل میگن جاسوسی میکن از اطلاعات کاربران.بنظر منه کاربر ممنون که حذف شدن...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار