کد خبر: 952638
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۱
رئیس حوزه‌های علمیه کشور گفت: با تحریم ظالمانه نفتی که قلدرهای آمریکا بر کشورها وارد می‌کنند، نباید خدشه‌ای به جامعه اسلامی وارد شود بلکه باید امت اسلام در برابر چنین مشکلاتی تکان نخورده و متحدتر شوند.

آیت‌الله علیرضا اعرافی  در نخستین همایش بین‌المللی فقه گردشگری در تالار وحدت دانشگاه تبریز اظهار کرد: تبریز شهر تاریخی و سرافراز بوده و خواهد ماند و هر چه بگوییم کم است، همیشه جای سخن از تبریز باقی است.

وی افزود: جهان اسلامی مدیون و وامدار چهره‌های بزرگی است که از این استان برخواسته است.

رئیس حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه ستارگان بزرگی از خطه آذربایجان درخشیده‌اند، گفت: سلسله بزرگ فقیهان و دانشمندان زینت‌بخش تبریز و ایران جهان است و هیچ یک از ما نمی‌توانیم در شناسنامه علمی خود از نام بزرگان تبریز غفلت بورزیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر صفحه گردشگری علمی و فرهنگی را بگشاییم، دنیایی بی‌پایان به روی گردشکران عالم گشوده خواهد شد.

رئیس هیات امنای جامعه‌المصطفی افزود: عرضه این ظرفیت علم، ادب، هنر و اندیشه‌های از پیام‌های این همایش است.

وی با بیان اینکه سیر و سفر از توصیه‌های اسلام است، گفت: گردشگری در عصر جدید معنا و مفهوم جدیدی پیدا کرده است به طوریکه در دنیای جدید سفر  یک نیاز ویژه انسان معاصر است.

آیت‌الله اعرافی ادامه داد: گردشگری انتظار، توقع و نیاز گسترده از دنیای پیشین است و در پرتو و معیشت زندگی امروز بشر و تحولات با ابعاد جدید حرکت کرده است.

وی با اشاره به نقش پراهمیت گردشگری در تعالی و توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، گفت: نیازمندیم تا در حوزه گردشگری بر پایه سلایق فقهی، تفسیری و اخلاقی به سمت مطالعه جامع‌تر برویم.

رئیس حوزه‌های علمیه کشور با تاکید بر اینکه جنس گردشکری سفر است ولی امروز این جنس با یک ممیزها و فصولی روبه رو شده که نیازمند مطالعه اجتماعی و معنوی است، گفت: جایگاه گردشگری در فقه موجود را باید مشخص کرد.

وی توضیح داد: در ۵۰ باب موجود فقهی کمتر بابی از ابواب فقه امروز وجود دارد که به مقوله سفر اشاره نکند.

رئیس هیات امنای جامعه‌المصطفی بیان کرد: از منظر حکم تکلیفی که سفر وجه مشترک توریسم و گردشگری می‌باشد، دارای احکام خمسه و پنجگانه است که در ابواب فقه تبیین شده هستند.

وی اباهه را پایه رفتار بشر و سفر برشمرد و گفت: سفر و سیاحت می‌تواند از حکم پایه اباهه به سمت چهار رُکن دیگر حرکت کند.

آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: گاهی سفر مباح از منطق اوج گرفته و به سفر واجب تبدیل می‌شود که از آن می‌توان به سفر برای جهاد، دفاع، نفقه واجب، معالجه و درمان لازم، تحصیل واجب یا هر تکلیف لازم اشاره کرد.

وی بیان کرد: در منطق اسلام نشاط اجتماعی یک مقوله پذیرفته شده است در حالیکه برخی‌ گمان می‌کنند که اسلام در نقطه مقابل نشاط و شادی است در حالیکه ما می‌گوییم که حوزه‌ها مروج نشاط اجتماعی منطبق با ارزش‌های اسلامی است به طوریکه سفر در حکم استحباب به سمت نشاط می‌باشد.

رئیس حوزه‌های علمیه کشور به برخی سفرهای مکروه از جمله فرار از روزه اشاره کرد و گفت: گاها سفرهای حرام نیز وجود دارد که از اباهه به حرام می‌رود که از جمله آن فرار از دفاع،  فحشا و ظلم و آزار به والدین و دیگران می‌باشد.

وی تاکید کرد: در پنج فقه مربوط به سفر با مذاهب دیگر مشترکاتی داریم ولی برخی‌ مختص تشیع است.

رئیس هیات امنای جامعه‌المصطفی متذکر شد: سفر در ذات آن مباح بوده و در مواردی واجب و ثواب است.

وی با بیان اینکه فقیهان و متخصصان باید ابوابی نو برای فقه و سیاحت و گردشگری بگشایند، گفت: گردشگری موضوعی است که غنای حکمی و فقهی در پیرامون دارد ولی این گردشکر جدید ده‌ها سوال جدید به روی ما باز کرده است.

آیت‌الله اعرافی ادامه داد: شایسته نیست که ایران غنی از منابع در زمینه گردشگری در رتبه ۹۰ به بالا باشد.

رئیس هیات امنای جامعه‌المصطفی تاکید کرد: نباید هیچ عامل دینی محدودیتی در گردشکری ایجاد کند چراکه فقها باید دیدگاه خود را داشته باشند.

وی بیان کرد: با تحریم ظالمانه نفتی که قلدرهای آمریکا بر کشورها وارد می‌کنند، نباید خدشه‌ای به جامعه اسلامی وارد شود بلکه باید امت اسلام در برابر چنین مشکلاتی تکان نخورده و متحدتر شوند.  

آیت‌الله اعرافی اذعان داشت: فلسفه، اخلاق، حقوق و فقه گردشکری را باید با نگاه گردشگری بالا برد و وسیله سیادت و غلبه بر مشکلات شود زیرا جهان پهناور اسلام می‌تواند مهد جذب توریست باشد.

رئیس هیات امنای جامعه‌المصطفی خاطرنشان کرد: در درون امت اسلام یک منبع بزرگی به نام حج است که اصلی‌ترین سیاحت عبرت‌آموز می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: فقه امروز به طور کامل نظام جامع گردشکری را در بر دارد ولی همچنان باید ابزار نو را شناخت و فقه و فلسفه گردشکری را توسعه داد که در این زمینه به دانشگاه‌ها احتیاج داریم.

آیت‌الله اعرافی با تاکید بر اینکه منظومه اندیشه اسلامی باید رشد و توسعه روزافزون و عمیق و دقیق داشته باشد، تصریح کرد: برخی به خاطر ارزش اسلامی از گسترش اسلام هراس دارند، از‌ این‌رو باید بر پایه فقه جواهری و روش‌های اصولی و کلانی خود بر آن پایه یک ابواب نو باز کرد.

وی متذکر شد: جامعه المصطفی پیشگام رسته‌های نو است چراکه در حال حاضر حوزه علمیه ده‌ها رشته نو برای پاسخگویی دارد که فقه گردشکری و اخلاق گردشکری و فلسفه گردشکری چهار باب مهمی است که باید دنبال شود.

آیت‌الله اعرافی ابراز کرد: مجموعه ذخایر فقهی باید به کمک متخصصان گردشگری به مدل‌های اجرایی گردشگری نو ایجاد شود.

وی اضافه کرد: باید دنیای اسلام یک بازار اسلام گردشکری ایجاد شود و جهان اسلام زنجیره شده و در کنار هم بازار گردشکری و اقتصادی و جذاب و پرمشتری منطبق با موازین اسلامی را ایجاد کند.

آیت‌الله اعرافی تاکید کرد: ایران می‌تواند قطب مهمی در گردشکری جهان اسلام و کل جهان باشد و قطعاً همان طور که قبلا هم اعلام کردیم باز هم می‌گوییم که جامعه‌المصطفی می‌تواند ابواب زیادی برای گردشگری را ایجاد کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر