کد خبر: 952621
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۰
یک مسئول وزارت خارجه امریکا بر حمایت کشورش از خواسته قانونی مردم سودان برای تشکیل دولتی مدنی در این کشور تأکید کرد، هرچند در این زمینه صرفاً جز توصیه دو طرف به همکاری کاری انجام نداد تا مشخص شود که رویکرد امریکا در این زمینه القای حس حمایت به مردم و از طرفی زمان خریدن برای کشور‌های عربی به رهبری سعودی برای پیدا کردن مهره‌های نفوذی در میان انقلابیون و مهندسی دولت آینده غیرنظامی سودان خواهد بود.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش ایسنا، ماکیلا جیمز، معاون دستیار وزیر امور خارجه امریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اظهار کرد: ما از درخواست مشروع مردم سودان برای تشکیل دولتی که توسط جامعه مدنی هدایت شود، حمایت می‌کنیم. ما در اینجا دو طرف را به همکاری با هم برای پیشبرد این طرح در سریع‌ترین زمان ممکن تشویق می‌کنیم. جیمز گفت: مردم سودان به شکلی آشکار آنچه می‌خواهند را ابراز داشته‌اند. این مسئول وزارت خارجه امریکا اظهار کرد: ما می‌خواهیم در این سطح از سودان حمایت کنیم و این بهترین راه برای حرکت به سوی جامعه‌ای است که در آن حقوق بشر و حاکمیت قانون رعایت شده و قادر به حل مشکلات خطرناک پیش روی کشور است. در همین حال، رئیس شورای نظامی انتقالی سودان اعلام کرد: قدرت را در اسرع وقت تحویل خواهیم داد.
عبدالفتاح البرهان در گفت‌وگو با سایت شبکه خبری اسکای‌نیوز عربی با این ادعا که اگر لازم باشد امروز از شورای نظامی برویم، همین امروز خواهیم رفت، گفت: رایزنی با تمام گروه‌ها قطع نشده است، بدون شک ائتلاف موسوم به نیرو‌های «آزادی و تغییر» گروه مؤثری است، رایزنی ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود که با آن‌ها به توافق برسیم. وی همچنین عنوان داشت: وضعیت اقتصادی وخیم است و نظام سابق نقش اساسی‌ای در وخامت اوضاع داشته است و برادران عربستانی، اماراتی و مصری تمامی تلاش‌شان را در این خصوص کرده‌اند؛ سخنانی که آشکارا نشان از تمایل این سه کشور برای مدیریت انقلاب سودانی‌ها علیه دیکتاتوری نظامیان دارد. ارتش در ۱۱ آوریل پس از اعتراضات مردمی که از دسامبر گذشته در اعتراض به وخامت اوضاع سیاسی و اقتصادی آغاز شد از برکناری عمرالبشیر خبر داد و در پی آن نظامیان قدرت را به دست گرفتند که کشور‌های غربی به تبعیت از کشور‌های عربی سرآسیمه این شورا را به رسمیت شناختند. با این حال با مقاومت مردم و ادامه تحصن در برابر ستاد مشترک ارتش، به نظر می‌رسد امریکا که نمی‌خواهد این کشور را از دایره متحدان سعودی خارج سازد، به دنبال القای این حس به انقلابیون است که از آنان حمایت می‌کند.

انقلابیون کوتاه بیا نیستند
پس از آنکه ائتلاف فراکسیون‌های آزادی و تغییر نسبت به برخی تلاش‌ها برای برهم زدن تحصن در خارطوم با استفاده از زور هشدار داد، معترضان با در دست داشتن پلاکارد‌هایی تأکید کردند که از خواسته‌های خود به ویژه انتقال فوری قدرت به حکومتی مدنی دست نمی‌کشند. این ائتلاف هشدار داد، گروه‌های باقی مانده از حاکمیت سابق و نسخه جدید آن سعی دارند تحصن مردم را که به منزله سوپاپ اطمینانی برای این انقلاب است، در هم بشکنند. همچنین ائتلاف یادشده از گروه‌های مختلف مردم در خارطوم و مناطق اطراف آن خواست گروه‌های خود را به سمت محل تحصن در مقابل فرماندهی کل نیرو‌های مسلح این کشور حرکت دهند. تحصن‌کنندگان اعلام کردند، حدود ۴۰ تن از نیرو‌های پلیس نظامی از آن‌ها خواستند ایست‌های بازرسی را از مقابل ورودی‌های خیابان فرماندهی کل جمع کنند، اما آن‌ها قبول نکردند و به تحصن خود که ۱۷ روز از آن می‌گذرد، ادامه دادند. جمعیت شاغلین سودان نیز توئیت کرد: دستگاه‌های امنیتی سرکوبگر تلاش دارند تحصن را از چندین جهت در هم بشکنند، ما شاهد حرکت خودرو‌های نیرو‌های امنیتی بودیم. این جمعیت از تمامی گروه‌های مخالف و فعالان در این کشور خواست در محل تحصن حضور یابند و بر تعداد موانع ایجاد شده در بخش جنوبی میدان تحصن بیفزایند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار