کد خبر: 952610
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۴
وزیر خارجه با هشداری تلویحی درباره ماجراجویی امریکا گفته که امریکا برای ورود به تنگه هرمز باید با سپاه پاسداران صحبت کند و تأکید کرده که اگر اقدام احمقانه‌ای از امریکا سر بزند و بخواهد جلوی ما را بگیرد، آنگاه باید خود را برای عواقب این کار آماده کند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش تسنیم، محمدجواد ظریف که در نیویورک به سر می‌برد، روز چهار شنبه با حضور در نشست مؤسسه «جامعه آسیا» در واکنش به فشار‌های دولت ترامپ بر ایران به‌منظور مذاکره مجدد در مورد برجام گفت: ما در مذاکرات که نماینده امریکا و نمایندگان پنج کشور دیگر در آن حضور داشتند، به توافق خوبی دست یافتیم. امریکا خود میز مذاکره [برجام]را ترک کرده است. میز مذاکره هنوز پابرجاست. امریکا به میز مذاکره دیگری نیاز ندارد. ظریف گفته که امریکا از ایران می‌خواهد مانند یک کشور نرمال رفتار کند، اما آیا یک کشور نرمال از معاهدات بین‌المللی که خود امضای‌شان کرده است، خارج می‌شود؟ به گفته وزیر خارجه، امریکا نه تنها از برجام بلکه از معاهدات دیگری نیز خارج شده است: «کدام کشور رفتار نرمالی ندارد؟ این سؤالی است که آن‌ها باید پاسخ دهند.» ظریف گفته که امریکا سیاست خطرناکی را در پیش گرفته است: «آن‌ها نه‌تن‌ها قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده‌اند بلکه از دیگران نیز می‌خواهند که این قطعنامه را نقض کنند. شورای امنیت صراحتاً در قطعنامه خود می‌گوید که هدف این قطعنامه نرمال‌سازی روابط تجاری ایران است، ولی امریکا نه‌تن‌ها خودش این قطعنامه را رعایت نمی‌کند بلکه از سایر کشور‌ها نیز می‌خواهد که آن را رعایت نکنند. واشنگتن حتی پا را از این هم فراتر گذاشته و به کشور‌ها می‌گوید اگر قطعنامه شورای امنیت را رعایت کنید، مجازات خواهید شد.» ظریف در این خصوص افزود: «من ۴۰ سال است که با سازمان ملل متحد سر و کار دارم و تا آنجا که می‌دانم این اولین بار است که یک عضو دائم شورای امنیت آشکارا از دیگر کشور‌ها می‌خواهد قطعنامه شورای امنیت را نقض کنند و حتی آن‌ها را تهدید به مجازات می‌کند. من فکر می‌کنم این ایران نیست که باید تصمیمی در این خصوص بگیرد، بلکه جامعه بین‌الملل باید تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد اجازه دهد این روند ادامه یابد یا اینکه می‌خواهد آن را متوقف کند.»

هرگز سیاست‌های‌مان را تغییر نمی‌دهیم
تحریم‌ها بر اقتصاد ما تأثیر می‌گذارند. این تحریم‌ها در واقع مردم عادی را هدف قرار داده‌اند. بیانیه‌های دولت امریکا مبنی بر اینکه امریکا صلاح مردم ایران را می‌خواهد قابل‌قبول نیست، زیرا آن‌ها [باتحریم‌های‌خود]مردم ایران را هدف قرار می‌دهند. تحریم‌ها به ما آسیب می‌رسانند، اما سیاست‌های ما را تغییر نخواهند داد؛ هرگز چنین نخواهد شد. ظریف گفته که ترامپ فکر می‌کند با افزایش فشار بر ایران یا اصطلاحاً فشار حداکثری می‌تواند ما را به زانو در آورد: «او در اشتباه است. ما تاریخی ۷ هزار ساله داریم. ما در طول تاریخ خود بار‌ها جنگیده‌ایم، پیروز شده‌ایم، شکست خورده‌ایم، اما به زانو درنیامده‌ایم. ترامپ گمان می‌کند با تحریم‌های اقتصادی می‌تواند کاری کند که ما شأن و منزلت خود را بفروشیم. این اتفاق هرگز رخ نخواهد داد. حتی اگر من بخواهم چنین کاری بکنم، مردم ایران به من این اجازه را نخواهند داد.»‌وزیر خارجه درباره تلاش امریکا برای توقف صادرات نفت ایران گفت: ما به فروش نفت خود ادامه خواهیم داد، همچنان برای نفت خود مشتری خواهیم یافت و همچنان از تنگه هرمز به‌عنوان یک گذرگاه امن برای فروش نفت خود استفاده خواهیم کرد. ما معتقدیم که این موارد عملی خواهد شد. وزیر خارجه هشدار داد: «اما اگر اقدام احمقانه‌ای از امریکا سر بزند و این کشور بخواهد جلوی ما را بگیرد، آنگاه باید خود را برای عواقب این کار آماده کند.» ظریف در خصوص گمانه‌زنی‌های مطرح‌شده در مورد تنگه هرمز نیز گفت: «باز نگه داشتن تنگه هرمز برای ما و برای امنیت ملی ما یک مسئله حیاتی است. ما این کار را قبلاً انجام داده‌ایم و در آینده نیز انجام خواهیم داد؛ اما امریکا بداند نیروهایش باید برای عبور از تنگه هرمز ابتدا با محافظ این تنگه یعنی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران صحبت کنند.»

آماده مبادله
وزیر امور خارجه همچنین گفته ایران شش ماه پیش به امریکا پیشنهاد تبادل زندانی داده است. ظریف که به نیویورک سفر کرده در یک مراسم سخنرانی و پرسش و پاسخ گفت که امریکایی‌ها تا الان به این پیشنهاد پاسخی نداده‌اند. او گفت: «شش ماه پیش به امریکایی‌ها گفتیم آماده تبادل زندانیان امریکایی در ایران با ایرانیانی که به خاطر قوانین تحریم در امریکا یا به خواست امریکا در کشور‌هایی دیگر حبس شدند، هستیم. هیچ پاسخی نیامد. اگر حرفی غیر از این به شما بزنند دروغ می‌گویند.»‌
بر اساس گزارش بی‌بی‌سی، ظریف گفت که ایران اتهامات زندانیان خود در امریکا را «ساختگی» می‌داند و امریکا هم اتهام زندانیان خود را در ایران. او خطاب به امریکا گفت: «بیایید تبادل [زندانی]کنیم. من آماده این کار هستم و اختیار کافی برای انجام آن را دارم.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
قاسم
|
Germany
|
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
0
0
متاسفم
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
0
0
امریکاازهفتادسال پیش شروع به جمع کردن برگهای برنده کرد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار