کد خبر: 952605
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۱
رئیس جمهور با بیان اینکه عربستان و امارات باید بدانند که وجود و بقای‌شان در سایه تصمیم خردمندانه حکومت جمهوری اسلامی ایران است، از سران این کشور‌ها پرسید: شما که وجودتان در سایه جمهوری اسلامی ایران است، چطور به ترامپ می‌گویید که اگر صادرات نفت ایران را به صفر برسانید ما آن را جبران خواهیم کرد؟
سرویس سیاست جوان آنلاین: دکتر حسن روحانی روز گذشته در جلسه هیئت دولت اقدامات خلاف قانون امریکایی‌ها علیه ملت ایران را که از سال گذشته شروع کرده‌اند، «تبلیغاتی» توصیف کرد و با تأکید بر اینکه امریکا تا به امروز در صحنه بین‌المللی، منطقه‌ای، سیاسی و تبلیغاتی در اقدامات خود ناموفق بوده، بیان کرد: امریکایی‌ها در صحنه اقتصادی نیز به اهداف مورد نظر نرسیده و نخواهند رسید.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه ما همواره مرد مذاکره و دیپلماسی بوده، همانطوری که مرد جنگ و دفاع هستیم، رئیس جمهور امریکا را چاقوکشی معرفی کرد که به زور و دروغ دنبال مذاکره است: «بدون تردید قبول خواسته فرد چاقوکشی که به زور و به دروغ به دنبال مذاکره است، مطمئناً به جایی نخواهد رسید و ما با فرد لات و چاقوکش و فرمول چاقوکشی مذاکره نمی‌کنیم و قبول چنین مذاکره‌ای به معنای ذلت و تسلیم است.» روحانی گفت: مذاکره در صورتی میسر است که همه فشار‌ها برداشته شده، از اقدامات غیرقانونی خود عذرخواهی کنند و احترام متقابل وجود داشته باشد. وی با تأکید بر اینکه مردم به خوبی آگاه باشند که امریکا به هیچ عنوان آمادگی برای مذاکره ندارد، تأکید کرد: اصلاً چنین نیست که برخی تبلیغ می‌کنند طرف امریکایی، برای مذاکره آمادگی دارد. امریکا اصلاً برای مذاکره آمادگی ندارد و اعمالی که انجام می‌دهد برای شکست ملت ایران است و قصد دارد، دومرتبه به ایران بازگردد.

باید امریکا را پشیمان کنیم
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه در اولین اقدام باید امریکا را از اقدامات غیرقانونی و ظالمانه خود پشیمان کنیم، افزود: باید در مقام عمل ثابت کنیم که امریکایی‌ها اشتباه کرده و محاسبات آن‌ها غلط است. او با تأکید بر اینکه امروز راهی جز ایستادگی و مقاومت در برابر متجاوز وجود ندارد، خاطرنشان کرد: به متجاوزی که می‌خواهد قدم به قدم ملت ایران را تحت فشار قرار دهد، باید بفهمانیم که مسیر غلط و نادرستی را انتخاب کرده است. وی با یادآوری واقعه طبس در پنجم اردیبهشت سال ۱۳۵۹، تصریح کرد: در این روز بزرگ خداوند متعال به امریکایی‌ها نشان داد که ملت ایران تنها نیست. امریکایی‌ها از حادثه طبس درس عبرت نیاموخته و پس از آن به کودتا و تحریک صدام علیه ایران اسلامی اقدام کردند و در همه آن‌ها با شکست مواجه شدند و در ۴۰ سال گذشته نیز هر روز به توطئه جدیدی علیه ملت ایران دست زده‌اند و همواره با شکست مواجه شده و باز هم در توطئه‌های خود شکست خواهند خورد.

هشدار به سران عربستان و امارات
بخش دیگری از سخنان روحانی به هشدار او به برخی کشور‌های منطقه همراه با سیاست‌های ظالمانه امریکا علیه ملت ایران اختصاص داشت. رئیس جمهور با یادآوری اینکه امروز از روابط بسیار خوبی با اکثر همسایگان خود برخوردار هستیم، اظهار داشت: تنها یکی دو کشور وجود دارند که آن‌ها نیز باید متوجه اعمال و رفتار خود باشند. عربستان و امارات باید بدانند که وجود و بقای‌شان در سایه تصمیم خردمندانه حکومت جمهوری اسلامی ایران است.
وی تأکید کرد: چنانچه سران نظام اسلامی و بزرگان کشورمان و مقام معظم رهبری و مرحوم آیت‌الله هاشمی تصمیمات دقیقی را در مقطعی که صدام به کویت حمله کرد، نگرفته بودند امروز اثری از این کشور‌ها وجود نداشت. رئیس جمهور افزود: زمانی که صدام قصد داشت به کویت حمله کند از ما خواست یا کمک کرده و یا سکوت کنیم و تصمیم صدام صرفاً گرفتن کویت نبود و در نامه‌ای که به مرحوم هاشمی نوشته صراحتاً اعلام کرده که در خلیج فارس ۸۰۰ کیلومتر مرز مشترک خواهیم داشت و این نشان می‌دهد که صدام علاوه بر کویت به دنبال اشغال عربستان، عمان، امارات و قطر هم بود. روحانی خطاب به عربستان و امارات گفت: صدام در آن مقطع مدام پیام‌ها و درخواست‌های متعددی ارسال می‌کرد که کشور‌های حاشیه خلیج فارس را اشغال خواهد کرد و شما نیز بیایید شریک شوید. بنابراین کار بزرگی را که حاکمیت خردمندانه جمهوری اسلامی ایران در آن شرایط کرد، نباید فراموش کنید. وی خاطرنشان کرد: این جمهوری اسلامی ایران بود که عربستان را نجات داد و اگر تصمیم دیگری در آن مقطع گرفته بودیم، چه بسا امروز اثری از عربستان و امارات وجود نداشت.
روحانی خاطرنشان کرد: امروز هم ما بودیم که تروریست‌ها را در منطقه شکست دادیم، اگر چه ملت‌های منطقه مقاومت و ایستادگی کردند، اما اگر حمایت جمهوری اسلامی ایران نبود، چه بسا شکست تروریست‌ها امکان‌پذیر نبود، بنابراین ما چنین خدماتی به منطقه کرده‌ایم و کشور‌های منطقه باید ممنون ایران باشند. وی گفت: شما که وجودتان در سایه جمهوری اسلامی ایران است، چطور به ترامپ می‌گویید که اگر صادرات نفت ایران را به صفر برسانید ما آن را جبران خواهیم کرد؟ آیا از تبعات این حرف خود آگاه هستید و می‌دانید که این به معنای دشمنی صریح با ملت ایران است؟ آیا نمی‌دانید که دوران ترامپ به پایان خواهد رسید و ما ماندگار هستیم و به عنوان همسایه در طول سالیان طولانی در کنار هم خواهیم بود؟ بهتر است به فکر دوستی دائمی در منطقه باشیم. رئیس قوه مجریه خطاب به عربستان و امارات، افزود: جمهوری اسلامی ایران حق حیات بر گردن شما دارد و این دروغ نیست و یک تعارف و یا شعار نیست. ما بودیم که نگذاشتیم کشور شما از بین برود و بر شما مسلط شوند، چطور امروز با دشمنان ما همکاری می‌کنید؟

نفت خود را به روش‌های مختلف می‌فروشیم
روحانی به تصور ترامپ در به صفر رساندن صادرات نفت ایران اشاره و تصریح کرد: این کار امکان‌پذیر نیست و ما به روش‌های مختلف نفت خود را به فروش خواهیم رساند و امریکا با اینگونه اقدامات خود به تمام ملت‌های جهان و همه شرکت‌های نفتی دنیا و حتی به ملت خودش ظلم می‌کند. روحانی یادآور شد: برخی از کشور‌های همسایه نیز بدانند که حرف‌ها و اقداماتی که مرتکب می‌شوند در تاریخ ثبت خواهد شد و در آینده ملت‌های خودتان شما را محکوم خواهند کرد. ملت ایران در طول تاریخ به شما خوبی کرده و شما خوبی را با بدی پاسخ می‌دهید و این با منطق برادری و همسایگی سازگار نیست. وی افزود: شما می‌دانید که جمهوری اسلامی ایران قدرت اصلی منطقه است و اگر اراده دیگری داشته باشد از آن استفاده می‌کند، بنابراین راهی را انتخاب کنید که به نفع ملت‌های منطقه و جهان و به نفع بازار باشد.

فشار‌ها ملت ایران را متحدتر می‌کند
وی خاطرنشان کرد: نهایت اقدامات غیرقانونی که امریکایی‌ها به دنبال آن هستند، ایجاد آشوب در خیابان است، اما با اینگونه اقداماتی که مرتکب می‌شوید اگر هم کسی معترض باشد وقتی ببیند دشمن شمشیر به رخ ملت ایران کشیده است، معلوم است که با آن همراهی نخواهد کرد و اختلاف خانوادگی را کنار می‌گذارد. روحانی گفت: ملت ایران در بلیه طبیعی از جمله سیل با یکدیگر متحد شدند و در بلیه‌ای که شما به دنبال ایجاد آن هستید نیز متحدتر خواهند بود و ما در تحریم و فشار متحدتر و همدل خواهیم بود. وی اظهار داشت: امروز بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و همه وزرای اقتصادی باید تلاش کنند فشار دشمن را به خودشان بازگردانند و از بار فشار بر دوش مردم بکاهند و این کار کاملاً امکان‌پذیر است.
رئیس جمهور تصریح کرد: امروز روزی است که مجلس، قوه قضائیه و نیرو‌های مسلح باید بیشتر از گذشته به دولت کمک کنند و دولت نیز باید بیش از همیشه در کنار مردم بوده و به آن‌ها خدمت کند. روحانی خاطرنشان کرد: باید در برابر تحریم امریکا، تسهیل اقتصادی، تولیدی و صادراتی را در پیش بگیریم و با این کار می‌توانیم تحریم را بشکنیم، امروز بایستی شرایط را برای تولید و اشتغال تسهیل سازیم و این کار امکان‌پذیر است به شرط اینکه همه در کنار هم قرار بگیریم. وی تصریح کرد: مردم اطمینان داشته باشند که از شرایط کنونی به خوبی عبور خواهیم کرد و هیچ‌گونه نگرانی برای آینده نداشته باشند؛ از اینگونه تهدیدات زیاد بوده، اما به فضل الهی از آن عبور کرده و به اهداف بلند ملت ایران دست خواهیم یافت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار