کد خبر: 952580
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۰
مدیرعامل بورس کالا خبر داد
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: مدیرعامل بورس کالا از بررسی طرحی مبنی بر تهاتر کالا در بورس با پول مجازی خبر داد و گفت: مشکلات شرعی این طرح در حال برطرف شدن است.
حامد سلطانی‌نژاد در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه در جمع خبرنگاران از بررسی طرحی در بورس کالا خبر داد که بر مبنای آن تهاتر کالایی دنبال می‌شود و قرار است که این تهاتر براساس پول‌های مجازی که طراحی می‌شوند، انجام شود.
مدیرعامل بورس کالا افزود: اشکالاتی به لحاظ شرعی به این طرح وارد شده بود که از طریق کارشناسان شرعی به دنبال رفع آن هستیم.

وی تصریح کرد: فعالان بازار در مقاطعی از تهاتر‌های کالایی به‌خصوص در سال ۹۶ و اوایل سال ۹۷ بسیار استقبال کرده‌اند و به نظر می‌رسد مجدد استقبال زیادی از این حوزه صورت گیرد.
سلطانی‌نژاد با بیان اینکه قرارداد‌های آتی سکه با شکل و شمایل جدید راه‌اندازی خواهند شد، گفت: اتفاقاتی که در حوزه بازار نقدی سال گذشته در بازار سکه رخ داد، منجر به توقف معاملات قرارداد آتی سکه شد، اما قرار است که با شکل و شمایلی جدید مجدد راه‌اندازی شود.
سلطانی‌نژاد ادامه داد: اوراق سَلف موازی استاندارد در سال ۹۷ حدود ۲ هزار میلیارد تومان معامله داشته که این اوراق برای تأمین مالی شرکت‌ها طراحی شده و مبتنی بر تولید و پیش‌فروش محصولات آنهاست که امیدواریم در سال ۹۸ شاهد رونق آن باشیم.

وی افزود: در حوزه گواهی سپرده کالایی، ارزش معاملات سال گذشته به ۱۸۰۰ میلیارد تومان رسیده ضمن اینکه در حوزه صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز به عنوان صندوق‌های نوظهور کالایی بازار سرمایه، شاهد رشد چشمگیر بوده و رقم ۳۸۰۰ میلیارد تومانی برای ارزش معاملات به ثبت رسیده است.

مدیرعامل بورس کالا تصریح کرد: در سال ۹۷، سه صندوق کالایی تشکیل شده که بر این اساس، تعداد صندوق‌های کالایی به چهار صندوق فعال در بورس کالا رسیده است. مدیرعامل بورس کالا در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در سال ۹۷ رشد ۷۷ درصدی ارزش بازار فیزیکی و ۲۵ درصدی ارزش قرارداد‌های مشتقه را شاهد بودیم، گفت: سال قبل بالغ بر ۱۲۰۰ تن زعفران در بازار مشتقه مورد معامله قرار گرفت، حال آنکه تولید کل زعفران کشور ۴۰۰ تن بوده است که این نشان از اهرمی بودن معاملات است.

وی از پذیرش ۹۵ انبار در سراسر کشور خبر داد و گفت: این موضوع باعث می‌شود گستره جغرافیایی بورس کالا گسترش یابد، ضمن اینکه در سال ۹۸ توسعه بازار گواهی سپرده کالایی روی زیره و شمش طلا را در دستور کار خواهیم داشت که راه‌اندازی خواهد شد، در عین حال بازار قرارداد‌های آتی نیز توسعه خواهد یافت.
سلطانی‌نژاد از راه‌اندازی معاملات مناقصه در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: قرارداد‌های آتی یک روزه نیز راه‌اندازی خواهند شد تا به کمک تنظیم بازار کالا بیایند، ضمن اینکه معاملات حق‌الامتیاز همچون حق‌الامتیاز خطوط ریلی و استهلاک خودرو نیز راه‌اندازی خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: در حوزه بازار آتی سکه در سال ۹۷ شاهد تلاطم در بازار نقد بودیم که گاه این التهابات به صورت ساعتی و دقیقه‌ای رخ می‌داد؛ بنابراین قیمت مرجعی که بتواند مبنای معاملات آتی سکه باشد، وجود نداشت و شرایط ابهام‌برانگیز بازار نقد بر بازار آتی سایه افکنده بود که قرار است با شکل و شمایل جدید، قرارداد‌های آتی سکه راه‌اندازی شود و افراد به شکل تخصصی و حرفه‌ای به استفاده از این ابزار روی آورند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار